בס"ד חנוכה התשפ"ד

 

לנר חנוכה יש שלוש רמות של הדלקה, מובא בתלמוד: מִצְוַת חֲנוּכָּה, נֵר אִישׁ וּבֵיתוֹ. וְהַמְהַדְּרִין, נֵר לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד. וְהַמְהַדְּרִין מִן הַמְהַדְּרִין, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: יוֹם רִאשׁוֹן מַדְלִיק שְׁמֹנָה, מִכָּאן וְאֵילָךְ פּוֹחֵת וְהוֹלֵךְ. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים: יוֹם רִאשׁוֹן מַדְלִיק אַחַת, מִכָּאן וְאֵילָךְ מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ.(מסכת שבת כ"א,ע"ב)

זאת אומרת המטרה הראשונה היא הבית שלך, המטרה השניה היא המטרה האישית, והשלישית והמהודרת מכולם היא הדלקת ההתקדמות 'מוסיף והולך'

 

מה זה אומר לנו?

עש"ן (עולם ,שנה, נפש):

כל אדם חי בשלושה מימדים! מקום,זמן והאדם עצמו: המצוה הבסיסית בחנוכה הינה להאיר את המקום- את הבית, נֵר אִישׁ וּבֵיתוֹ. מתוך שאנו עסוקים להאיר את הבית, את המקום, את העולם החומרי- עם הזמן גם הולכים ומאירים על הדרך את נפשנו אנו. דרך מלאכת תיקון העולם אנו זוכים לתקן ולרומם את עצמנו, וְהַמְהַדְּרִין, נֵר לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד. מתוך שעוד ועוד נפשות עם ישראל הולכים ומאירים את נפשם, במשך ההיסטוריה הטבע הישראלי הולך ומתעלה. אנו יכולים כיום לראות איזה עם נפלא יש לנו, אין עוד שום עם כזה בעולם. כך מתוך הארת המקום המביאה את הארת האדם האור הולך וגדל ככל שהזמן עובר-וזו ההארה בזמן, וְהַמְהַדְּרִין מִן הַמְהַדְּרִין..,בֵית הִלֵּל אוֹמְרִים: יוֹם רִאשׁוֹן מַדְלִיק אַחַת, מִכָּאן וְאֵילָךְ מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ.

 

מלכויות,זכרונות , ושופרות :

זו העבודה שאנו עושים בראש השנה, מלכויות - זו העבודה הציבורית הכללית להמליך את השם למלך. זכרונות-זכר כל היצורים לפני השם יתברך עולה ונסקר. שופרות-העולם הולך ונגאל. בדומה לזה בחנוכה אנו מתחילים בנר איש וביתו, שזו עבודה קבוצתית להאיר את הבית באור ה', ואם אפשר להאיר בפתח הבית או בחלון הפונה לרשות הרבים הרי זה משובח יותר. המהדרין זוכרים שכולם אצל השם יתברך נזכרים ונסקרים ולכן מדליקים נר לכל אחד ואחד. המהדרין מן המהדרין מתחברים לשופרות למהלך תיקון כל העולם.

 

בית ראשון, שני, שלישי:

בית המקדש הראשון היה בית כללי. המלכות בו היתה מרכזית, טובת הכלל עמדה מעל לטובת היחיד- נר איש וביתו. הבית השני התאפיין בנר לכל אחד ואחד. היה פיתוח מואץ של היחידים בעם ישראל על ידי תקנות שונות ופיתוח תושב"ע. וְהַמְהַדְּרִין, נֵר לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד. הבית השלישי שהולך ונבנה בימינו יהיה בנוי על ידי שילוב של היחיד והיחד. כנגד המהדרין מן המהדרין,הבית שלנו יהיה בית נצחי שיאיר לכל העולם וכל העולם ינהר אליו, וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ יְ-הוָה אֶת שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא.(ישעיהו ל,כו)

 

הסבר הרב קוק (עין איה שבת כא):

נר איש וביתו- כנגד גזרות היוונים שבאו לטמא את טהרת הבית הישראלי - אנו מדליקים נר איש וביתו, מבצרים את מעמד המשפחה,"שתהיה הטהרה והצניעות המטרה הראשית בחיי המשפחה". נר לכל אחד ואחד - היוונים בקשו גם לטמא את היחידים, קדשו את הספורט כתכלית, ומאידך אסרו על המילה וכיוצא בזה. כנגדם אנו באים לפתח את האדם ברמה האישית, לאפשר לנשמה שלנו להאיר את הגוף הגשמי באור המוסר והצדק. "גם בחיי היחיד יוכר ההוד והתפארת ואורה של תורה המתלוה עמו בכל דרכיו, אם אך מצוין הוא לשמור יפה דרכיו על פי דת ותורה". המהדרין מן המהדרין - הם כבר מתחברים לחזון הכללי - היוונים באמת נלחמו בנו כי הם הבינו שעם ישראל שואף לתיקון כל העולם כולו, שואף לדבקות באור החיים, ואת האורות האלו הם לא יכלו לסבול, וחושך על פני תהום-זו יון. בשיטת המהדרין מן המהדרין אלו המצוינים "שכל מגמתם בחייהם איננה טובת עצמם, אפילו הטובה הרוחנית, חיי העולם הבא, כי אם חפץ ה' בעולמו שיתמלא זהו משאת נפשם" וכאן בדיוק נחלקו בית שמאי ובית הלל: האם החלום היותר מרכזי שלנו הוא תיקון כל העולם או דווקא הדבקות בה' יתברך. האם אנו שליחי הקב"ה לתקן את העולם או שליחי העולם להמליך את השם למלך על כל הארץ. האם אנו מתמקדים באור שהולך ומתגבר בעולם מיום ליום, או בפעולת ההארה בעולם ההולכת ופוחתת ככל שהעולם הולך ואור מצד עצמו. אלו ואלו דברי אלוהים חיים והלכה כבית הלל.

ברוך השם אנו זוכים לראות את האורות הולכים ומאירים, מחוזות נוספים שבחושך היו יושבים, הולכים ונדלקים. 

השנה בע"ה אורות החנוכה יחזרו להאיר את עזה ובנותיה וזו שמחה גדולה. אבל כואב מאוד לראות שהאורות מאירים בחנוכה בכל רחבי העולם אולם במקום בית קודשנו, במקום שבו הודלקה המנורה בימי החשמונאים, במקום הנס, טרם זכינו עדין להאיר את האור בחנוכה. נקוה במהרה בימינו לחדש את האור אף במרכז כל האורות.

אוֹר חָדָשׁ עַל צִיּוֹן תָּאִיר וְנִזְכֶּה כֻלָּנוּ מְהֵרָה לְאוֹרוֹ.