בס"ד לפרשת נח התשפ"ה
בפרשת נח לאחר המבול מסופר לנו על הצאצאים שנולדו ל שם חם ויפת, שהם היוו את הראשית להיווצרות שבעים אומות העולם. דחיפה נוספת לכיוון זה הביא הקב"ה על ידי שבלל את שפת האנשים בבבל: "וַיֹּאמֶר יְ-הֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא־יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת׃ הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ׃ וַיָּפֶץ יְ-הֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל־פְּנֵי כׇל־הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר׃"(בראשית יא,ו)
באמירה הזו השם ממש חותר לזה שזה לא טוב שכל האנשים יהיו שפה אחת , על כן יש להפרידם ולפזרם על פני תבל, וכך נוצרו 70 האומות.
למה? האם לא יותר טוב שכל העולם היה כפר גלובלי-שפה אחת ודברים אחדים? ועוד הלא במשך ההיסטוריה אנו רואים שהישות "אומה" לא היה סיפור הצלחה מסחרר, ועל כן נביאי ישראל מתנבאים שלעתיד לבוא יתבטלו אומות העולם וכל העולם יהיה רק שפה אחת. וכך אומר צפניה הנביא "כִּי־אָז אֶהְפֹּךְ אֶל־עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְ-הֹוָה לְעׇבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד׃"(צפניה ג,ט) ובכן הכל צפוי וגלוי וידוע לפניו יתברך, השם ידע שהאומות יקלקלו ויכשלו, אז למה הוא נתן להן להיווצר בכלל?
ראשית אנו רואים שה"אחדות" שהיתה בבבל לא היתה לשם שמים, בסיסה היה הפוך מזה,היה היתה בנויה על "מרידה בריבונו של עולם" ולכן השם ביטל אותה. אבל במקומה קיבלנו 70 עמי זאבים שאף הם מורדים בריבונו של עולם, מה הרווחנו מכך?
הרמב"ם מסביר שתיקון העולם בידי יחידים צדיקים נכשל כבר בתקופה ראשונה של העולם. הסיכוי של העולם להגיע לתיקונו יתממש רק על ידי אומה אחת שתתנהל בדרך נכונה וממנה כל העולם ילמד ויתקן את דרכיו. לשם כך בחר השם באברהם אבינו ואחריו ביצחק ויעקב, כדי להוציא מהם אומה נבחרה שהיא בבוא הזמן תהיה אור לגוים וממנה ילמדו ויתקנו את דרכם.
על פי מבט זה אין זה סיפור כישלון -יצירת 70 האומות, כי היה שווה להשם לברוא 70 אומות על מנת שאחת מהן תצליח להיתקן וממילא בסוף כל העולם כולו יתוקן. באותה צורה כמו שהיה שווה להשם לברוא את העולם מתוך ידיעה שכמעט כל בשר ישחית את דרכו על הארץ, על מנת שיוולד יום אחד נח-איש צדיק תמים שלא נסחף אחר דורו, וממנו יוכל להתחיל בבוא הזמן תיקון העולם. האם לתקן אומה אחת זה סיפור פשוט? גם לא, אבל אנחנו עובדים על זה כבר כמה אלפי שנים, ולאט לאט אנחנו מתקרבים למטרה. כיצד האומה הזאת תצליח לסחוף אחריה את כל שאר העולם ולהמליך את השם למלך על כל הארץ? זאת נראה בפרקי הסדרה הבאים. בינתיים אנו רואים כיצד שאר העולם הולך ותופס עמדות יותר ויותר נחרצות בעד ונגד מהלך תקומת ישראל, מתפצל בין הרואים את ישראל כתקוות העולם לרואים אותנו כסכנת העולם.
ובכן ראינו בינתיים שהשם יצר את שבעים האומות כדי להוציא מתוכם אומה אחת מתוקנת. מה רעיון בזה, האם השם החליט לירות שבעים קרני לייזר מתוך תקוה שאחת מהן פשוט תפגע במטרה?
זה כמובן הרבה יותר עמוק. רבי יהודה הלוי ממשיל את היחס בין עם ישראל והאומות כיחד בין הלב לשאר האיברים בגוף האדם.(כוזרי ב,לו-מד) הלב לא רק המרכזי והחשוב באיברים, הוא מושפע מכל האיברים מחד ומחיה את כולם מאידך. נמצא ששבעים האומות הינן כר גידול חיוני לבניית עם ישראל.
כותב הרב קוק :
כל העמים מתפתחים, ויוצאים אל הפועל על ידי תנועותיהם הטבעיות. המלחמות מעמיקות את הערך המיוחד של כל עם, עד שמתבלטת צורתו ויוצאת אל הפועל בהגמרה בכל פרטי עמקיה. ישראל הוא האספקלריא הכללית של כל העולם, וכל זמן שיש עם בעולם, שלא יצא אל הפועל הגמור בכל תכסיסיו, יש כהות לעומת זה באור הספוג של כנסת ישראל. על כן בכל זמן שמלכיות מתגרות זו בזו יוצאים אל הפועל ציורים מיוחדים להשלמתם של העמים, וממילא יולד כח השלמה בכנסת ישראל והיא מצפה לרגלו של משיח שיבא ויופיע במהרה בימינו אמן.(שמונה קבצים ו,קנב. ומובא גם בספר אורות)
ובכן למדנו שיצירת 70 האומות נועדה להצמיח את העם הנבחר שיביא לתיקון כל העולם. לשם כך האומות צריכות לפתח את הכשרונות שלהן. עם ישראל התפזר בכל העולם כדי ללקט את אותם הכשרונות וכך ליצור את הלב של העולם. החלוקה לשבעים אומות אכן צפויה להיבטל במהלך הגאולה, כי אין זה אידיאל אלא אמצעי בלבד לפיתוח כל הכשרונות האנושיים הטובים. בעתיד העולם כולו יחזור להיות שפה אחת אבל בשונה מדור מגדל בבל, השפה תהיה ברורה, לא שפה של טשטוש הייחודיות של כל אחד ואחד, אלא שילוב מרהיב של מימוש אישי יחד עם חברה אנושית מתוקנת.
"כִּי־אָז אֶהְפֹּךְ אֶל־עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְ-הֹוָה לְעׇבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד׃"