יעקב ישראל וישורון - כולם שמות של אותו אחד.
בס"ד
בלידה הוא כבר קיבל שם מיוחד 'יעקב' את השם הזה הוא מקבל בעקבות סיטואציה חריגה, כאשר מיד עם יציאתו לאויר העולם הוא אוחז בעקבו של תאומו השעיר, עשיו.(בראשית כה,כו)
הזמן חולף, והוא ממשיך להתמודד עם עשו, ואז כשהוא משיג ניצחון מזהיר, הוא זוכה לשם חדש - ישראל, ישראל אף נהיה השם המרכזי "כִּי־שָׂרִיתָ עִם־אֱלֹהִים וְעִם־אֲנָשִׁים וַתּוּכָל׃".
וראה זה פלא ישראל יורד עם המשפחה למצרים, ומי חוזר? יעקב!
די בולט שבארץ ישראל השם המרכזי הוא ישראל, אך בגלות הוא יעקב. לפי זה היינו מצפים שבגאולה השלמה יעקב יעלם, אך לא זו היא המציאות, ההפך אומר ישעיהו הנביא (ב) "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית־יְ-הוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל־הַגּוֹיִם׃ וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל־הַר־יְ-הוָה אֶל־בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר־יְ-הוָה מִירוּשָׁלִָם׃"
2 שמות זה כנראה לא מספיק… צריך גם את השם 'ישורון' "עֲדַת יַעֲקֹב בִּנְךָ בְּכוֹרֶךָ. שֶׁמֵּאַהֲבָתְךָ שֶׁאָהַבְתָּ אוֹתוֹ וּמִשִּׂמְחָתְךָ שֶׁשָּׂמַחְתָּ בּוֹ. קָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל וִישֻׁרוּן:". שם זה הוא מקבל בחזרתו לארץ, עשיר גדול, ראשית לעושר ולישורון ישנן שתי אותיות שורש משותפות. ועוד שההפך מעשיר הוא הרש, נמצא שהשר הינו העשיר. בתורה השם ישורון מופיע בשירת האזינו, שם משה מזהיר אותנו שהעושר והשפע שיגיע אלינו יביא אותנו לבעוט בה', "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן".בפרקי אבות מוגדר העשיר כמי ששמח בחלקו, אצל יעקב אבינו מצאנו זאת כשאמר לעשיו לאחר ששלח לו שלל מתנות "יש לי כל".
חז"ל למדו אותנו שאין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור ועשיר. אלה הם התנאים הבסיסיים. השם יעקב מובנו חכם כמו שמתרגם אונקלוס על ויעקבני זה פעמיים-וְחַכְּמַנִי. (בראשית כז,לו)
הוא נקרא יעקב על שם חכמתו, ישראל על שם גבורתו, כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל.
וישורון על שם עשירותו. שלושת מעלות הבסיס לנבואה.
שמעתי מהחברותא שלי הרב רועי זאגא, שזו גם הכוונה בפסוק שאנו אומרים בתפילה בקריאת שמע "ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל ונפשך ובכל מאודך". בכל מאודך-אמרו חז"ל ממונך. בכל נפשך-בגבורת הנפש. בכל לבבך-בחכמתך המצויה בלב. וכן בבית המקדש אנו רואים את עבודת השם בשלושת מישורים אלו: השלחן בצפון - כנגד העשירות. המנורה בדרום - כנגד החכמה. והמזבח הוא מקום עבודת ההקרבה להשם-כנגד הגבורה. על ידי העבודה במישורים אלו זכו ישראל לשמוע את דבר השם יוצא מבין הכרובים שעל ארון הברית.
גם אנו כאומה צריכים להיבנות בכל שלושת המישורים האלו כדי שנזכה לנבואה, נזכה לשמוע את השם יתברך מכוון אותנו למקומנו המדויק, ונזכה לרומם את העולם משפלותו, כך אנו רואים בימינו לאחר שעם ישראל כבר נודע בגוים כעם חכם. עם ישראל הולך ותופס עמדה בעולם יותר ויותר של עם גיבור ועשיר. ההצלחות הכלכליות והצבאיות של ישראל מעמידות אותנו במרכז המפה העולמית ומייצרות את התשתית שהעולם גם יבוא אלינו ללמוד מאיתנו את אמירתנו המוסרית,הרוחנית והתורנית.
זוהי אף הסיבה שישעיה הנביא מחזיר את יעקב לקדמת הבמה "לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל־הַר־יְ-הוָה אֶל־בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב" דוקא יבחרו לעלות לא-לוהי יעקב, כי כמו שאומר שלמה המלך "וְאָמַרְתִּי אָנִי טוֹבָה חׇכְמָה מִגְּבוּרָה וְחׇכְמַת הַמִּסְכֵּן בְּזוּיָה וּדְבָרָיו אֵינָם נִשְׁמָעִים׃" (קהלת ט,טז). לא רק ששלמה המלך העמיד את החכמה מעל לגבורה ולעשירות. אלא שהוא אף בא ללמדנו את מם המתוך, כשאנו מגלים גבורה ועשירות אז העולם גם רוצה לשמוע מחכמתנו. לכן ממשיך ישעיה הנביא ואומר בהמשך הפסוק "וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו" .
החזרה של השם יעקב בגאולה כבר נרמזה בראשית חייו, באותו רגע שיצא לאויר העולם. חז"ל דרשו את הפסוק "וידו אחזת בעקב עשיו" שמלכות הקדושה של מלך המשיח תבוא בעקב של מלכות עשיו, היא המלכות האחרונה מארבעת המלכויות, והיא תהיה מלכות נצח. נמצא שהשם יעקב מהדהד מאז לידת יעקב אבינו באויר העולם עד לישעיה הנביא ועד ליום שכל העולם יעלה להר בית ה' לשמוע מאיתנו את דבר ה'."כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר־יְ-הוָה מִירוּשָׁלִָם׃"