לאחר שהפנמנו שהמשפט לא-לוהים הוא, פרושו של דבר שהוא חלק מהתוכנית של העולם, ולא רק תוצר שנצרך בגלל סכסוכים וכדו. ומתחילה רצה הקב״ה להעמיד את העולם במידת הדין, ועדיין בכל שנה ושנה, חוזר ושואל אותנו האם אנו מוכנים כבר לעמוד בדין. האם אנו יכולים לקבל את השפע ממרום בזכות ולא בחסד.
לאחר שהבנו שהמשפט לטובתנו, ראשית בעצם עמידתנו למשפט, כבר המשמעות היא שמעריכים אותנו ומחשיבים את מעשינו, ועוד שאף אם אנו נענשים חלילה, אנו מבינים שתפקיד העונשים כולם לטובה ולתיקון בעזרת השם.
לאחר כל זאת אנו באים בעצמנו לאהוב המשפט, ואף לקבל אחריות עליו, כדי לקיים את העולם, כדי לתקן את העולם, כדי לזרז את הגאולה, ולירש את הארץ. ואף כדי לפטור את בעלי הדין ממשפט שמים.
שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.(דברים טז,יח)
וכמו שאמר רבן שמעון בן גמליאל: על שלושה דברים העולם קיים, על הדין ועל האמת ועל השלום.למדנו שהדין הוא אחד משלושת עמודי העולם. וכמו שאומר הנביא ישעיהו: ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה (ישעיהו א, כז), לימדתנו התורה שתיקון המשפט מזרז הגאולה.
גם ירושת הארץ תלויה בתיקון המשפט, כמו שאומר משה רבינו:
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לך.(דברים טז, כ)
וכמה רחוקים אנו עדיין מתיקון המשפט, בזמן שיותר ויותר עמים בעולם, הולכים ולומדים את כללי המשפט העברי, ולומדים ממנו. אנו פה היושבים בציון, בני העם העברי, דוקא מתנהלים על פי המשפט הבריטי הקלוקל.
יושב לו דיין יחידי, מה שנאסר על פי התורה, ונותן לעורכי דין לנהל את המשפט, וגם זה נאסר על פי התורה, אשר דורשת מהשופטים. וְדָרְשׁוּ הַשֹּׁפְטִים, הֵיטֵב; וְהִנֵּה עֵד-שֶׁקֶר הָעֵד, שֶׁקֶר עָנָה בְאָחִיו (דברים יט,יח ).הם צריכים לחקור את העדים ובעל הדין, ולא לתת להם להתחבא מאחורי עורכי הדין!
ועורכי הדין בונים את המשפט על בסיס עד יחידי, והתורה גם אוסרת לפסוק דין על פי עד אחד.
לֹא-יָקוּם עֵד אֶחָד בְּאִישׁ, לְכָל-עָוֹן וּלְכָל-חַטָּאת, בְּכָל-חֵטְא, אֲשֶׁר יֶחֱטָא: עַל-פִּי שְׁנֵי עֵדִים, אוֹ עַל-פִּי שְׁלֹשָׁה-עֵדִים--יָקוּם דָּבָר (דברים יט,טו ).ולצערנו גם זה לא קורה היום, ועוד הרשימה ארוכה .
אין זה פלא שמערכת המשפט היום בארץ, המבוססת על החוקה הבריטית, גם ממשיכה את מדיניות הספר הלבן, נלחמת בהתישבות, מאפשרת גרוש יהודים מנחלתם ללא כל משפט וצדק(ההרחקות המנהליות).משחררת לחפשי את אויבנו השפלים ביותר, מונעת מיהודים להסתובב בחבלי ארצנו הנמצאים בשליטתנו ועוד.
למדנו שתיקון המשפט ועשיית צדק מקרבים אותנו אל הארץ. ומשפט מעוות מרחיק אותנו מהארץ.
ויהי רצון שנזכה בקרוב לחזור לעצמנו, לשפתנו, לתרבותנו,למשפטנו ולכבודנו. נפסיק לחקות את הרע שבגויים. נפסיק להתבייש מהם. נפסיק לזלזל בעצמנו.
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לך.