אולי לא כולם יודעים אבל המצוה בחנוכה היא להדליק נר אחד בלבד בכל יום לכל המשפחה, בלשון חכמי ישראל הוא נקרא, נר איש וביתו.

 מהי מטרת נר זה?

אומר הרב קוק, מטרתו להאיר את חיי המשפחה הישראלית, עיקר מלחמתם של היוונים כנגדנו היה נגד קדושת החיים, הם לא באו להורגנו אלא לטמאנו. אחת מגזרותיהם היתה שכל יהודיה שנשאת, תלך בלילה הראשון לאחר החופה להגמון, השליט היווני. אנו מדליקים בחנוכה נר משפחתי, את טהרת המשפחה וחיי הצניעות אנו מרימים על נס. 

המהדרים במצות החנוכה מדליקים נר עבור כל אחד מבני הבית, במשך כל ימי החנוכה. לא רק חיי משפחה טהורים אנו רוצים, גם את חיי היחיד אנו מאירים. היוונים גזרו עלינו שלא לערוך ברית מילה, ולא ללמוד תורה, הם סגדו לספורט ולגוף החטוב ולא סבלו את העם הדוגל בחיי הרוח ובקידוש חיי החול , העורך ברית מילה לילדיו, כדי להגביל את יצר המין. לשיטתם היהודים פוגעים ופוגמים בגופם היפה. נצחון המכבים הוא גם נצחון הקדושה בחיי היחיד. 

והמהדרין מן המהדרין, אותם שלא מסתפקים רק בתיקון הפרט אלא חולמים על עולם מושלם, הם מתחלקים לשני סוגים:

בית שמאי אומרים:

ביום הראשון מדליקים 8 נרות, בשני 7, עד שביום השמיני נר אחד. 

לעומתם בית הלל אומרים:

ביום הראשון 1, בשני 2, עד שביום השמיני 8 נרות. 

החלום של בית שמאי הוא לתקן את כל העולם, הם מסתכלים ממבט שמימי ורואים הרבה חושך בעולם, על כן אנו צריכים להדליק הרבה אור, וכל יום שעובר החושך מתמעט, החלוקה בין האומות מצטמצמת, ובהתאם גם האורות שאנו מדליקים פוחתים. עד שביום השמיני מגעים לאור אחד המקיף את הכל. 

לעומתם בית הלל מביטים ממטה למעלה. אנו כנציגי העולם דוקא חולמים לדבוק בא-לוהים. ביום הראשון אנו משיגים אור אחד, וכל יום שעובר אנו מתקדמים ומוסיפים אור. מעלים בקודש ואין מורידים. אמנם החלוקה בין האומות הולכת ומצטמצמת, אבל גווני האור הולכים ומתרבים, וכמות האור בעולם מתגברת ככל שאנו מתעלים. ביום האחרון אנו מדליקים שמונה נרות, אשר מבטאים את הקדושה שמעל לטבע, אליה אנו כוספים. 

אלו ואלו דברי א-לוהים חיים, וכבית הלל אנו נוהגים. 

חג שמח