חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

אנו קוראים בין השורות בתורה על מחלוקת חריפה בין יוסף ויהודה, ובפרשתנו (ויגש) על הזדמנות היסטורית של שלום ביניהם "ויגש אליו יהודה". למחלוקת זו השפעה חשובה לימינו אנו . מיהודה יוצא משיח בן דויד, ומיוסף משיח בן יוסף , חז"ל עוסקים ביחסים ביניהם , בנדבך שכל אחד מהם אחראי לבנות בתהליך התחיה.

יוסף הוא המנהיג החלומי, אישיותו עוד מתחילה להתרקם במוחו של יעקב אבינו בצאתו מארץ ישראל לגלות, בחלומו שלו על שמים וארץ שנפגשים, בחלומו על הורדת האידאות השמימיות לארץ ממש , לכל העולם, וכן על הארץ המתרוממת לקראת השמים. אחר כך כשהוא פוגש את רחל, החלומות מתעוררים שוב, יעקב מרגיש ברחל שהיא הכתובת לפיתוח החלום האונברסלי שלו. יוסף הוא מנהיג מלידה, הוא מנהיג עוד לפני שהוא עצמו התחיל לבחור את דרכו. היותו בכור לאימו מגלה את צד הסגולה, את קדושת הבכורה, הוא התוצאה של חלום יעקב. אולי בניגוד למחשבת האחים, יעקב אבינו מגדל את יוסף לא על מנת לזנוח אותם, אלה כן על מנת לבנותו למנהיג, להוביל את החזון הגדול של תיקון עולם במלכות שדי.

לעומתו יהודה נולד מלאה אמנו, יעקב מלכתחילא כלל לא חשב לשאתה לאשה, הוא זוכה בה לכאורה רק בשל רמאות לבן, כמובן ה' תכנן אחרת. חז"ל קוראים לה עלמא דאיתכסיא, יכולת הראות של יעקב לא חודרת לעומק הטמון באישיותה. כאשר נולד יהודה שהוא רק הבן הרביעי שלה,לאה מגיעה לדרגה רוחנית מיוחדת, הפעם אודה את ה', היא חושפת את יכולת ההודאה. כך נולד יהודה, לכאורה לא אמור להנהיג, הוא אינו הבכור, אבל כן יודע להודות. במכירת יוסף , היה זה יהודה שהציע למכור אותו לישמעלים. יהודה מתחיל לגלות את גבורתו בהודאה שלו לתמר שצדקה ממנו, הוא לוקח אחריות.אח"כ כאשר המשפחה כילתה לאכול השבר שהביאו ממצרים ויעקב מבקש שוב שירדו למצרים. יהודה מתגלה באחריותו למשפחה ולוקח על עצמו ערבות לבנימין. פה בעצם הוא חוזר להנהיג את החבורה. אותו לא מעניין העולם, הוא דואג בראש ובראשונה לטובת עם ישראל.

במחלוקת יוסף ויהודה יעקב אבינו הכריע כשיטת יהודה וכך גם ההיסטוריה "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גשנה...", יוסף לא הצליח לתקן את מצרים, אבל גם יוסף וגם יהודה עשו תשובה. וכך כותב הרב שרקי: ללמדנו שאף על פי שיהודה הוא הפוסק האחרון, הרי הוא חייב ללמוד את שיטת יוסף ואסור לו להתעלם ממנה. יש משהו אצל יוסף שחסר ליהודה – הדאגה האוניברסלית. יהודה לומד זאת מיוסף, וכך יהודה הופך מדואג לטובת המשפחה, לדואג לשלום כל העולם. אך האסטרטגיה בה הוא משתמש היא האסטרטגיה שלו ולא של יוסף, "כי מציון תצא תורה".

יוסף מייצג את הדרך בה יש לנהוג עם התרבות הכללית. אך מצד שני משיח בן יוסף ידוע דווקא כמי שאמור להוציא את ישראל מהגלות, ויילחם את מלחמות ישראל? יש להבין שגם יוסף עבר שינויים. ביוסף יש שני שלבים: יוסף ומשיח בן יוסף, ואלו הם שני שלבים הפוכים אחד לשני, יוסף בשלב ראשון מנסה לשנות את העולם במגרש שלהם, הוא נלחם ביצר הרכושנות שלהם ובתאוות הממון ואף גוזר עליהם ברית מילה כדי להחליש את יצר המין, והוא מלמד אותם פרק באמונת היחוד אם בפתרון חלום פרעה אם בכלכלו את ארץ מצרים בשנות הרעב.

היה כאן תהליך של חזרה בתשובה. לפני מותו מצווה יוסף את אחיו (בראשית נ, כה):

      "וישבע יוסף את בני ישראל לאמור פקוד יפקוד אלהים אתכם והעליתם את עצמותיי מזה"

רש"י מסביר שיוסף ראה את תחילת השעבוד. הוא ראה שההתמזגות התרבותית עומדת להיכשל, ולכן הודה שטעה. יוסף מבין שזהו לא הפתרון, אלא חייבים לחזור לארץ ישראל, וכאן מתבצע המעבר בין יוסף למשיח בן יוסף.

ובאמת אנו רואים שמהר מאד קם מלך חדש על מצרים שלא ידע את יוסף, שלא רצה לדעת.

גם יהודה עבר מהפך דומה. ברגע שיהודה ערב לבנימין, דאגתו הפכה מדאגת הפרט לדאגת הכלל, והוא נהיה למשיח בן דוד.

ליוסף אין בעיה עם התחום הדתי, אלא דווקא בתחום הלאומי. על יוסף היה להבין שמקומו של עם ישראל הוא בארץ ישראל ומשם עליו להפיץ את דבר ה' בעולם. מסיבה זו נקבר יוסף בשכם שהיא במרכזה של ארץ ישראל (על פי מיקומן של ערי המקלט, עולה כי שכם היא בדיוק במרכז הארץ).

סיום

כאמור, ישנן שתי שיטות משיחיות: יוסף ודוד. ומי מהשתיים תנצח? יוסף בתחילה, ואחר כך דוד. משיח בן יוסף הוא ההכנה למשיח בן דוד. הגאולה הפוליטית / כלכלית הינה היסוד והבסיס לגאולה הרוחנית האוניברסלית שתשפיע על העולם כולו במהרה בימינו.בהפטרה אנו רואים את הנגזרת ההיסטורית של פגישת יהודה עם יוסף "ועשיתי אותם לגוי אחד בארץ".

לימינו היום, אנו לומדים שכדי להשיג את אחוד העם, את אחוד יוסף ויהודה, אנו צריכים שנציגי יוסף יקבלו עליהם לשמור על שלום האומה קודם לטובת העולם, שיצאו מהגלות פיזית וגם רעיונית. ומצד שני שאנשי יהודה שבאומה יתחילו לקחת אחריות כללית, ולא רק איזה אינטרסים של צבור דתי או חרדי, ואז נהיה ראויים בע"ה להופעת משיח מבית דוד.