אייך ישמעני פרעה?

משה רבנו מתלונן להשם , "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה"(שמות,ו,יב)

ואומר רש"י שזה אחד מ 10 קל וחומר שבתורה.אם אחי ורעי לא שומעים לי איך פרעה ישמע?

ולכאורה אין זה קו"ח טוב, הרי בני ישראל לא שמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה כנאמר שני פסוקים קודם, אזי פרעה שאינו סובל מקוצר רוח ועבודה קשה, מדוע שלא ישמע?

א. ראשית אפשר לומר שעובדת היות הקוצר רוח סיבה לחוסר שמיעת בנ"י למשה, נכתבה על פי הגבורה, משה בזמן זה לא מודע לסיבה , ולדידו הקל וחומר תקף, אם בנ"י שאני בא לטובתם, למענם לא שומעים לי הרי שפרעה שאני בא לרעתו בטח שלא ישמע.

ב. שנית נראה שמשה רבנו תולה את חוסר קבלת דבריו על ידי בני ישראל בהיותו כבד פה ולשון, משה בענוותנותו חושב שהבעיה טמונה בו, ואז קל וחומר שאם עמי,אחי ורעי לא מבינים אותי, אז מלך מצרים בטח שלא יבין ויקבל את דברי.

ג. עוד יש לומר, גם אם משה מודע לסיבה בגללה הם לא שומעים לו, סוף סוף הסיכוי היחידי שפרעה ישמע לי הוא אם יראה אותי כנציג של כל ישראל, אבל אם לא שמעו בנ"י, פרעה יאמר לי מי אתה בכלל, את מי אתה מיצג, למה תפריעו לעם ממלאכתו?

ד. יותר בעומק העניין, נראה לומר שאדרבה, דוקא בגלל שבנ"י לא שמעו מקוצר רוח ועבודה קשה, אומר משה שקו"ח שפרעה לא ישמע. מדוע, אם בני ישראל שבלבם פנימה ישנה חרות גדולה, ציפייה לגאולה, וכל המניעה שלהם הינה חיצונית, העבודה הקשה חוסמת את הרצון הפנימי מלהתגלות, הרי שפרעה שאצלו העבדות הינה פנימית, טבועה בליבו, כיצד יתכן שהוא ישמע לי?

ומאין לנו שפרעה אכן עבד בפנימיותו?

אפשר לראות לכך כמה ראיות בפרשה:

ראשית במכת הדם לאחר שהמכה נוחתת על מצרים, גם חרטומי מצרים מצליחים לעשות ממים דם, ואז פרעה מתחזק ולא שומע למשה, מיד קופצת השאלה, ניחא אם החרטומים היו מצליחים לבטל את המכה , פרעה יכול לנוח בשקט, אבל כשהחרטומים רק מגבירים את הצרה, מהיכן השלוה ?

אלה שלנו קשה להבין את פרעה, כי אנו בני חורין, אבל בראש של עבד, מה שחשוב שהראיתי לכם שאתם לא יותר חזקים מהחרטומים שלי, זה שאנו סובלים זה לא משנה לי.

דוגמא נוספת אנו רואים במכת הצפרדעים ,פרעה קורא למשה ואהרון, ומבקש מהם להעתיר אל השם שיסיר ממנו את המכה הזו, והוא ישלח את העם . משה רבנו עושה לו תרגיל, ושואל אותו למתי העתיר לך, מתי אתה מבקש שיסורו הצפרדעים? אנו שואלים, מה פרוש מתי? תבקש מהשם שיסיר את המכה כמה שיותר מהר.

אבל משום מה פרעה חושב שונה, הוא מבקש מהם שהמכה תוסר מחר. למה, מה ההיגיון של פרעה? יתכן שפרעה חשב שמשה הוא רק אצטגנין, הוא אולי רואה בכוכבים שהצפרדעים עומדים לעזוב כל רגע, ומתחכם ושואל אותי מתי להסיר אותם, אז אני אסדר אותו, ואבקש שמחר יסורו, ואם הן יסורו היום, קלקלתי לו למשה את התוכנית.ראינו גם פה שפרעה נמצא במאבק כוחות, קטן עליו להמשיך לסבול מהמכות ובלבד שיוכיח למשה שהעניינים לא מתנהלים לפי החליל שלו.

לא בכדי התורה מכנה את מצרים, בית עבדים, זו ממלכה שכולם בה עבדים, עבדים לאדוני הארץ, ועבדים לשיטת ניהול הממלכה, זוהי שיטת הפירמידה.

בסופו של דבר בנ"י כן שומעים למשה, ואף פרעה לומד בדרך הקשה שאין עצה ואין תבונה נגד השם. בסוף לאחר כל המכות, פרעה לא רק שמשלח אותם, הוא גם מבקש בקשה אישית, וברכתם גם אותי, אני גם שותף למהלך החשוב של חרות עם ישראל.