בפרשת פנחס מופיע שוב מנין בני ישראל, מנין זה בעצם כבר נערך על פתחה של הארץ בערבות יריחו לאחר השלמת המסעות, ולקראת העברת המנהיגות ממשה רבנו ליהושע בן נון.
הכלי יקר מבאר שמטרת המיפקד בפרשה ללמדנו שאע"פ שמתו במגפה 24 אלף מכל מקום נשארו שישים רבוא איש, כי אין אוכלוסא שלמה כי אם כשיש שישים רבוא (600000) וגם לברך את ברכת חכם הרזים יכול רק כשרואה שישים רבוא מישראל.
מהי ברכת חכם הרזים?
מובא בתלמוד במסכת ברכות נח':
ת"ר הרואה אוכלוסי ישראל אומר: ברוך חכם הרזים, שאין דעתם דומה זה לזה ואין פרצופיהן דומים זה לזה.
ובהמשך הגמרא שם:
תנא: אין אוכלוסא פחותה מששים רבוא.
להלכה כאשר אדם רואה שש מאות אלף יהודים בארץ ישראל מכונסים במקום אחד מברך: ברוך אתה י-ה-ו-ה א-לוהינו מלך העולם חכם הרזים.
מה ענינה של ברכה זו?
בפשיטות נאמר שבמספר כה גדול של ישראלים בודאי שנמצאת כל החכמה וסדותיה, מה שיש לזה אין לזה ומה שיש לזה אין לזה. ובהתכנסות כולם במקום אחד זוכים להופעה שלמה של החכמה. אבל על ראית שישים רבוא משאר האומות אין מברכים ברכה זו ואף על שישים רבוא של יהודים בחו"ל גם לא מברכים. הגוים- משום שלא מופיעה אצלם חכמה שלמה בכל תחומי החיים והרוח. ובחו"ל- גם לא יכולה להופיע החכמה בשלמות. וכן אמרו חכמינו " אוירא דארץ ישראל מחכים", היום אנו רואים ב"ה עין בעין את השפעת הארץ על יושביה.
הבן איש חי מסביר בטעם מצוה זו, שריבוי הדעות והפרצופים הוא חסד השם גדול לישובו של עולם. אם לא היו דעותיהם שונות היו רוצים כולם לעסוק באותו משלח יד, ריבוי הדעות מביא את האנשים להתעסק בכל תחומי החיים. וכן ריבוי הפרצופים מאפשר להבדיל בין האנשים ולא התבלבל בין האחד והשני. אם כן ברכה זו מבטאת את התפעלותנו מחכמת הבורא כיצד יצר בחכמה את כל מגוון האנשים ודעותיהם.
הרב קוק (עין איה לברכות נח) מבאר: דוקא על ידי השינויים הם מתאחדים כולם למטרה אחת, לבנין העולם בתעודתו הראויה לו. ודוקא ההכרה בשווי הפנימי של כל האנשים היא הנותנת לכל אחד למשוך לחוגו בקנאה יתירה כדי לא לבטל את פרטיותו שכ"כ חשובה לבנין הכלל כולו.
למדנו מדבריו שהדאגה של האדם לפרטיותו לא רק שאינה פסולה אלה אף נצרכת ומוערכת, כדי לבנות על ידה את הכלל כולו בכל תפארתו. כמובן שהיא צריכה לבוא מתוך אהבת הכלל והרצון להיטיב. מדרגה זאת נקראת בחז"ל מקבל על מנת לתת.
בהמשך התהליך של הבניין , לאחר בניית הפרט, הפרטים כבר לא יצטרכו כל כך שמירה, ויוכלו כולם להצטרף יחדיו. "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם".
אין השם משרה שכינתו על פחות משישים רבוא מישראל.