ערב יום כיפור
מצוה להרבות באכילה ואנו מקבלים שכר על האכילה כמו על הצום.
מנהג כפרות- יש נוהגים לקחת תרנגול לזכר ותרנגולת לנקבה לומר עליהם נוסח הכפרות ולתת אותם או שוים לעניים.
ויותר טוב לעשות הכפרות על כסף בשוי של תרנגול לכל בן בית ולתנו לצדקה.
טבילה במקוה-נוהגים לטבול במקוה בערב יום כיפור. ומותר אף לאבלים לטבול/לרחוץ לפני החג כי יום כיפור מבטל שבעה.
פיוס חברו-מצוה לבקש סליחה ממי שפגענו בו, בכלל זה מבני הזוג ומההורים. ומצוה על הנפגע לסלוח ולא להקפיד. לעיתים אין לנו אפשרות לבקש סליחה או איננו זוכרים כלל שפגענו, העצה לזה לקבל על עצמנו לסלוח לכל מי שפגע בנו, וה׳ יתן בלב מי שפגענו בו גם לסלוח לנו.
אם אינו מתפייס-יחזור וילך אליו פעם שניה ושלישית ויקח עמו שלושה אנשים וינסה לפייסו, אם לא התפייס בשלושה פעמים- אינו זקוק לו יותר.
האם לפרט את שחטא כנגדו- לכתחילא נכון לפרט, אבל אם כשיפרט, חברו יתבייש מזה אזי לא יפרט.
ברכת הבנים- נוהגים בערב יום כיפור לפני שהולכים לבית הכנסת לברך את הילדים, יש נוסחים בסידורים ואפשר בנוסח אישי שלנו.
וידוי- נוהגים לומר את סדר וידוי כבר בתפילת מנחה של ערב יוה״כ.
יום כיפור עצמו:
אסור בחמישה עינויים: אכילה, שתיה, רחיצה, תשמיש המיטה ונעילת הסנדל.יש להתחיל בהם קודם בין השמשות, קרי קודם שקיעת השמש.
אכילה ושתיה- אסורים בה גם נשים מעוברות ומניקות, מלבד יולדת בשבוע הראשון או מינקת שיש חשש שיפסק חלבה אם תצום. חולים שיש להם סכנה לא יצומו- ויוסיפו בברכת המזון יעלה ויבוא. שאלות רפואיות יש לשאול קודם רופא, רצוי אחד שהוא ירא שמים.
אכילה או שתיה לשעורים- חיילים בפעילות מבצעית או חולים שצריכים לאכול, יאכלו לשעורים. הכוונה לאכילה כזו שאמנם אסורה לבריאים אבל אין עליה חיוב עונש כרת.
אכילה של כמות אוכל הפחותה משעור כותבת הגסה ( 32 סמ״ק), וכן שתיה של משקה פחות משעור מלוא לוגמיו( כ 42 סמ״ק) . יש להמתין בין אכילה/ שתיה אחת לשניה לפחות 5 דקות. עדיף רק לשתות לשעורים ולא לאכול, מי שיכול.
רחיצה- אסורה ביוה״כ כל רחיצה או טבילה של תענוג בין בחמים ובין בצונן. אבל רחיצה לנקיון אם התלכלכו ידיו או רגליו וכדו׳ מותרת. וכן לאחר שעשה צרכיו הרחיצה מותרת. נטילת ידים של שחרית- נוטל ומברך, ויטול רק עד קשרי אצבעותיו.
נעילת הסנדל- אסור לנעול מנעלים העשוים מעור, או שחלקם עשוי עור. יש אוסרים גם מנעלים המגינים על הרגל מפני חצץ שאינם של עור. נעלים מבד בעלי סוליה דקה- אין בעיה לנעול.
יולדת כל שלושים יום, חולים, חיילים בפעילות מבצעית מותרים בנעילת הסנדל.
תשמיש המיטה- בכלל זה אסור לגעת באשתו ולישן עמה במיטה אחת.
חינוך הילדים:
מגיל 9 שנים מתחילים לחנכם לצום של כמה שעות. מגיל 11 צמים כבר כל היום אם הם בריאים.
סדרי עדיפות בקיום מצוות היום- הצום הוא החשוב יותר ולכן מי שחלש מוטב שיצום וינוח בביתו מאשר יתרוצץ לבית הכנסת ולא יצליח להשלים הצום.
הדלקת נרות- יברך להדליק נר של שבת ושל יום הכיפורים. יש נוהגים להדליק נר עבור כל אחד מבני הבית. נוהגים להדליק נר נשמה עבור אביו או אמו שנפטרו.
בגדים- נוהגים ללבוש בגדים חגגיים לכבוד יוה״כ, יש נוהגים בגדים לבנים.
הבדלה במוצאי יו״כ- נר- מברכים על נר שדלק מערב יוה״כ או נר שהדליקו ממנו במוצאי החג.
בשמים- אין מברכים על הבשמים.
כשחל יו״כ בשבת, כמו השנה- יש שמברכים על הבשמים ויש שלא. ויש שמקילים לברך גם על נר שהודלק לאחר השבת.
בברכה בעז מלט