משה רבנו בברכתו לבני ישראל מתאר את המפגש וההארה המיוחדת שזכו לה ישראל במתן תורה. וכך אומר:

וַיֹּאמַר יְ-ה-וָ-ה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ (דברים לג,ב).

מסיני בא- מפרש רש״י- יצא לקראתם כשבאו להתיצב בתחתית ההר, כחתן היוצא להקביל פני הכלה..

עד היכן יצא? האם עד מחנה בנ"י אשר סביב ההר, או עד ים סוף בו העבירם בחרבה, אולי אפילו עד ארץ גושן ממנה הוציאם?

ומה עניין זרח משעיר? והופיע מהר פארן?

מובא בספרי והביאו רש״י, שה׳ פתח לבני עשיו  שיקבלו את התורה ולא רצו, וכן פתח לבני ישמעאל שיקבלוה ולא רצו.

בעל הטורים כדרכו בקודש מקשר בין המקומות השונים בהם מופיעות מילים מיוחדות, והנה גם זרח מופיע בתורה שלוש פעמים וגם הופיע מופיע שלוש פעמים.

1-זרח משעיר המובא כאן.2-וזרח בחושך. 3-וזרח השמש. 

שנגלה לעשיו לקבל התורה ולא רצו, ע״כ וזרח בחושך שנענשו ונהפך להם לחושך ולאפילה. אבל לישראל שקיבלוה וזרח השמש, שנאמר מצות ה׳ ברא מאירת עיניים. 

1-הופיע מהר פארן שאצלנו, 2-ציון מכלל יופי אלוהים הופיע, 3-אל נקמות הופיע. לאומות- אל נקמות הופיע ולעומתם לישראל- ציון מכלל יופי אלוהים הופיע. 

למה ביחס לעשיו אומר זרח ואילו ביחס לישמעאל אומר הופיע?

עשיו מונים את זמניהם לחמה והיא זורחת, וישמעאל מונים ללבנה והיא חוזרת ומופיע בשמים אבל בחולשתה איננה זורחת. 

איזה תורה ה׳ הציע להם לקבל ולא רצו? אם תאמר שאת התורה שלנו הרי היא לא מתאימה להם ועוד שאם היה מציע והם היו כן רוצים בה, וכי היינו אנו מפסידים אותה חלילה?!

בודאי שלא, ה׳ הציע להם את אותו חלק של התורה שמתאים לאומות העולם, ולנו הציע את החלק המתאים לנו. וכאשר הם סרבו לקבל התורה, אנו קיבלנו לעת עתה גם את התורה שלהם. לכן הדרך לתיקון שאר אומות העולם תלויה בהתבטלותם אלינו לצורך קבלת ולימוד תורתם. תוספת זו למשימה הלאומית שלנו גם הוסיפה לנו אורות בהתאם. וזהו עניין, זרח משעיר והופיע מהר פארן. 

בברכה בעז מלט