סיפור בריאת העולם בפרשת בראשית מלמדנו שאכילת בשר נאסרה לבני האדם מראשית העולם. וכך אומר הקב״ה לנבראיו:

 וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים, הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ, וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-עֵץ, זֹרֵעַ זָרַע:  לָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה.  ל וּלְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל-עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה, אֶת-כָּל-יֶרֶק עֵשֶׂב, לְאָכְלָה; וַיְהִי-כֵן.

וכך כותב רש״י: השוה להם בהמות וחיות למאכל ולא הרשה לאדם ולאשתו להמית בריה ולאכול בשר. אך כל ירק עשב יאכלו יחד כולם. ושבאו בני נוח התיר להם...

אם כן  עד ימי נוח נאסר על כל האנושות כמו על כל החיות לאכול בשר, כל החיות היו צמחוניות. 

אז למה היה הבל רועה צאן אם נאסר עליו לאכול ממנו?

ולמה התיר להם בימי נוח את הבשר, האם נכשל חזון הצמחונות? האם צמחונות יכולה להיות הנהגה רעה? האם ה׳ לא צפה מראש את הכשלון?

הבל היה רועה צאן בשביל להשתמש בחלב העודף של הכבשים ובצמר שהיה גוזז מהם בבוא הקיץ. שימושים אלו לא נאסרו על האנושות בראשית ימיה. 

על פי אמונתנו הכל צפוי לפניו יתברך. בודאי שה׳ ידע שהאנושות לא תעמוד ברמה המוסרית של הצמחונות, ויגיעו ימים שיהיה מוטב שיאכלו בשר מאשר יאכלו זה את זה. אז התיר להם ה׳ את בשר החיות, כדי שהאנושות תברר את מעלתה על פני מעלת החיות. הצבת רף גבוה מבחינה מוסרית כאשר התאוות והיצרים משתוללים עלולה להיות עלה תאנה לקלקולים חמורים. ראינו זאת אצל הנאצים שדאגו לצערן של החיות בו בזמן שהשמידו עם.

גם היום עוד אפשר לראות בארופה מוסריות גבוהה וצבועה. 

לכן גם ברמת האדם הפרטי, צריך עיון בכל מקרה האם לבחור בדרך הצמחונות יהיה זה התקדמות או חלילה נסיגה. 

אבל בודאי שריבונו של עולם לא התיאש מחזון הצמחונות. כל דרגה שהיתה בראשית ההויה עוד עתידה לחזור, יש הורדת צפיות שאיננה בעצם יאוש וויתור אלה גילוי של סבלנות עד לעת המתאימה להעלות מחדש את הרף. 

במצוות התורה שקיבל עם ישראל כבר הניח ה׳ כמה מדרגות עליה לאפשר לנו להתקדם לקראת החזון הצמחוני, הוא אסר לנו לאכול את דמם של החיות. ולא את כל החיות, גם ציוה עלינו להפריד בין אכילת חלב לאכילת בשר, כי אינן באותה דרגת מוסריות. אמנם גם החלב של הבהמות נועד בראש ובראשונה לולדותיהן, אבל יתרתו מותרת לאדם. ואילו הבשר הותר לאדם רק לאחר נפילת האנושות מדרגתה ועוד עתיד להאסר עלינו לעתיד לבוא. 

היום אנו רואים תהליך איטי של התקדמות האנושות לקראת חזון הצמחונות. התפתחות חכמת התזונה הביאה להכרה שהבשר אכן לא כ״כ מתאים לתזונתנו. תנועת הטבעונות הולכת ומתקרבת אל חזון הצמחונות. 

א וְיָצָא חֹטֶר, מִגֵּזַע יִשָׁי; וְנֵצֶר, מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה.  ב וְנָחָה עָלָיו, רוּחַ יְ-ה-וָ-ה--רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת, וְיִרְאַת יְ-ה-וָ-ה.  ג וַהֲרִיחוֹ, בְּיִרְאַת יְ-ה-וָ-ה; וְלֹא-לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט, וְלֹא-לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ.  ד וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים, וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי-אָרֶץ; וְהִכָּה-אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו, וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע.  ה וְהָיָה צֶדֶק, אֵזוֹר מָתְנָיו; וְהָאֱמוּנָה, אֵזוֹר חֲלָצָיו.  ו וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם.  ז וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה, יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן; וְאַרְיֵה, כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן.  ח וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק, עַל-חֻר פָּתֶן; וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי, גָּמוּל יָדוֹ הָדָה.  ט לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ, בְּכָל-הַר קָדְשִׁי:  כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ, דֵּעָה אֶת-יְ-ה-וָ-ה, כַּמַּיִם, לַיָּם מְכַסִּים.  {ס}  י וְהָיָה, בַּיּוֹם הַהוּא, שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים, אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ; וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ, כָּבוֹד.  {ישעיהו יא}

בברכה בעז מלט