בפרשת נח בעידן שלאחר המבול, ה׳ מברך את נח ובני משפחתו, מדריך אותם ביציאתם לדרך חדשה, מתיר להם אכילת בשר חיות, ומזהירם מן הרצח. כורת עמם ברית בה הוא מתחייב לא להביא עוד מבול על הארץ. הוא נתן להם/ לנו אות על כך שלא יביא עוד מבול על הארץ והיא הקשת בענן. וכך אומרת התורה:

ח וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל-נֹחַ, וְאֶל-בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר.  ט וַאֲנִי, הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְאֶת-זַרְעֲכֶם, אַחֲרֵיכֶם.  י וְאֵת כָּל-נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם, בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה וּבְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ אִתְּכֶם; מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה, לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ.  יא וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְלֹא-יִכָּרֵת כָּל-בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל, לְשַׁחֵת הָאָרֶץ.  יב וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים, זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, אֲשֶׁר אִתְּכֶם--לְדֹרֹת, עוֹלָם.  יג אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ.  יד וְהָיָה, בְּעַנְנִי עָנָן עַל-הָאָרֶץ, וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן.  טו וְזָכַרְתִּי אֶת-בְּרִיתִי, אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, בְּכָל-בָּשָׂר; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל, לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר. (בראשית ט,ח).

והנה מראה הקשת נוצר כידוע משבירת קרני אור השמש בטיפות הגשם היורדות מהעננים. אם כן התנאים להופעת קשת בשמים הינם, עננים המורידים גשם, אבל אינם ממלאים את כל החלל, ונשאר רווח ביניהם בו חודרים קרני השמש. 

ונראה שהאקלים בעולם שונה ע״י ה׳ יתברך לאחר המבול. עד המבול העולם היה מלא באדים ועננות רבה, וכשהיה יורד גשם, לא היתה אפשרות לקרני השמש לחדור ולהאיר. לאחר כשלון דור המבול ה׳ צינן את העולם, צמצם את העננות וכך יכלה גם השמש להאיר בזמן הגשם. ונראה שהחלשת הגשמיות והתרת אכילת הבשר, קשורים להחלטת ה׳ לצמצם את אורך חיי האדם, כמו שאומר:

 וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה, לֹא-יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם, בְּשַׁגַּם, הוּא בָשָׂר; וְהָיוּ יָמָיו, מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה.

צמצום הכוחות הגשמיים קיצרו את אורך החיים, איפשרו את מראה הקשת וצימצמו את יכולת בני האדם להרוס את העולם. מצד שני האריכו את משך זמן התיקון של העולם . ההיסטוריה הורידה הילוך.  

כעין זה אנו רואים בשיטת השלטון הדמוקראטי, אשר קיצרה את משך שלטונו של השליט וכך את יכולת ההרס שלו. המחיר לכך הינו גם בצמצום יכולת הבניין של השליט. על פי תזה זו יש לנו לשמוח שממשלות בישראל מתחלפות לעיתים תכופות. 

צמצום היכולת האנושית גם פטרה את ה׳ מהצורך להשתמש במבול כוללני לשם תיקנו של העולם. וכך יכל ה׳ להבטיח שלא יביא עוד מבול. 

בחסידות לקחו את עניין הקשת בענן גם לעבודת האדם הפרטי. העננים מרמזים למחשבות האדם. כאשר אור השמש מאיר בענן רומז להארת השי״ת המאיר לנו את מחשבותינו. וכשאר נופל במחשבותינו איזה דבר חכמה- זה כמו הברק בשמים. שנזכה שיאיר לנו השי״ת את מחשבותינו ויעזרנו לכוונם לטובה ולברכה. 

על מראה הקשת אנו מברכים:

ברוך אתה ה׳ א-לוהינו מלך העולם, זוכר הברית נאמן בבריתו וקים במאמרו. ומובא בחז״ל שאסור להסתכל בו ביותר, והמסתכל בו ביותר עיניו כהות. 

בברכה בעז מלט