בפרשת תולדות בתאור לידת יעקב ועשיו מספרת לנו התורה:
וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב (בראשית כה, כו)
פשט הדברים נראה שבא לומר שישנו עימות בין יעקב ועשיו משחר הויתם, זה לא רק הרגשה של רבקה אימנו, יש גם סימן גלוי לעין. כך כבר נאמר לרבקה עת הלכה לדרוש את ה׳, שני לאומים ממעיך יפרדו. מרגע לידתם הם יחיו בעימות.
אכן ההיסטוריה מאשרת זאת, לכל אורכה אנו רואים את המלחמה על הבכורה, על הובלת העולם בין בני עשיו לבין בני ישראל.
הכלי יקר הוציא מכאן שני לימודים מענינים האחד:
{כו} ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו. כי יד ממשלתו לא יהיה לו מיד ביום הולדו כי אם בסוף בבואו בימים, כהוראת שם עקב המורה על הסוף כך השלימות הנפשי נקנה ביותר בסוף ימי חלדו של האדם, כי סוף כל דבר הכל נשמע וזקני ת"ח מוסיפין חכמה אבל ביום הולדו אין בו רושם כלל מן אותו שלימות הנפשי,
למד מכאן הכלי יקר, שאת המעלה היותר גדולה אנו יכולים להשיג דוקא לעת זקנה, בעקב עשיו. כשם שיעקב זכה לממשלתו בבואו בימים.
ולימוד נוסף שלמד מכאן:
וידו אוחזת בעקב עשו. זה היה סימן שלעתיד יבזה עשו את הבכורה כדבר שאדם דש בעקביו ומבזה אותו, ובאותו עקב יאחז יעקב ר"ל מה שעשו דש בעקביו יאחז בו יעקב. וכן כל המצות קלות שבני אדם דשים בעקביהם והשטן מונה עליהם יאחז בהם יעקב ויקיימם. ולשון עקב משמש גם לשון עקבה ומרמה לומר לך שיעקב תפס עליו מצד היות עשו רמאי וצייד וכל מעשיו בעקבה ומרמה ע"כ אינו ראוי להיות בכור כי עבודת הש"י היתה בבכורות, על כן אחזו יעקב בעקביו לעכב על ידו שלא יצא ראשונה, כמו שפרש"י שיעקב בא לעכבו שיהא ראשון ללידה כו' ומטעם זה אחזו דווקא בעקביו כי ארור עושה מלאכת ה' ברמיה ועקבה וזה רמז נכון.
הכלי יקר כאן דורש את עקב עשו בשני אופנים, אחד לדברים המסולסלים על ידי האדם, עשו בז היה לבכורה ולדקדוק המצוות ויעקב אחז אותם בידו. אדם גדול הוא מי שמדקדק על הדברים הקטנים.
שנים עקב מלשון עקבה ורמיה, כאן בגלל תרבות השקר , הרמיה והאחיזת עינים של עשיו וצאצעיו , זכה את יעקב אבינו ובניו בכהונה, ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש.(שמות יט, ו)
רש״י על הפסוק מתיחס לאחיזה זו בשני רבדים, וכך כותב:
ואחרי כן יצא אחיו וגו'. שמעתי מדרש אגדה הדורשו לפי פשוטו, בדין היה אוחז בו לעכבו, יעקב נוצר מטיפה ראשונה ועשו מן השנייה, צא ולמד משפופרת שפיה קצרה, תן בה שתי אבנים זו תחת זו, הנכנסת ראשונה תצא אחרונה, והנכנסת אחרונה תצא ראשונה, נמצא עשו הנוצר באחרונה יצא ראשון, ויעקב שנוצר ראשונה יצא אחרון, ויעקב בא לעכבו שיהא ראשון ללידה כראשון ליצירה, ויפטור את רחמה, ויטול את הבכורה מן הדין: בעקב עשו. סימן שאין זה מספיק לגמור מלכותו עד שזה עומד ונוטלה הימנו: (ע״כ)
למדנו מרש״י: אחד שיעקב היה זכאי בדין לבכורה דוקא בגלל שנולד שני.
שנים שמעשה זה רומז לנו רמז לימות המשיח, ואומר לנו שאין זה מספיק לגמור מלכותו עד שזה- יעקב נוטלה הימנו.
דוקא מעשה מהשניה הראשונה לחייהם מלמדנו יסוד עמוק. מלכות מלך המשיח תצמח מתוך מלכות עשו ומיד בעקבותיה. על פי זה מובן שיש למלכות עשו תפקיד מכין , ממשלתו תפתח את הפתח למלכות עירין קדישין שתופיע בעולם. יסוד זה מתגלה אחר כך גם בהתמודדות של יעקב עם שרו של עשו בטרם השחר, הלא הוא הגאולה. ועל כך גם מדבר הנביא ״ וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן, לִשְׁפֹּט אֶת-הַר עֵשָׂו; ״, ובעקבות זאת ״ וְהָיְתָה לַי-ה-וָ-ה, הַמְּלוּכָה."(עובדיה א, כא).
מלכות עשיו מתקרבת לסופה, כשם שהגאולה השלמה מתקרבת ובאה. אל תתפתו לקנות בתים באמריקה או בארופה, מוטב להשקיע בארץ ישראל, זו השקעה בטוחה!
בברכה בעז מלט