מה היה ענינה של מלכות יוון, ומה הברור שנעשה בינה לבין ישראל?

במראה החיות של דניאל הוא רואה את מלכות יוון בתור נמר עם ארבעה כנפיים, ארבעה ראשים ושלטון ניתן לה ( דניאל ז, ב-ז).

במדרש רבא (בראשית רבה, ב, ה) דורש את הפסוק השני בתורה:

 וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱ-לֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. 

תוהו- זו מלכות בבל...בהו- זו מלכות מדי... חושך- זו מלכות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיהם. על פני תהום- זו מלכות הרשעה, שאין לה חקר כמו התהום. 

ובמקום אחר המדרש רבה דורש את ארבעת הנהרות של גן עדן כנגד ארבעת המלכויות. ושם הנהר השלישי חידקל- זו יוון

מבאר המהר״ל מפראג, ענינה של מלכות יוון היא החכמה. וכיון שהיא דגלה בחכמה היא התנגדה לתורת ישראל, באשר היא אינה בכלל החכמה האנושית ועומדת מעליה. לכן הם גם גזרו לתרגם את התורה ליונית. הם רצו להכיל אותה בתוך חכמתם. 

ענינו של הנמר-

כמו שנאמר הווא עז כנמר, שחיה זו התאפינה ביחוד בעזות שלה. והעזות היא מידה בנפש המכשרת לקניית החכמה, כמו שנאמר בפרקי אבות לא הביישן למד, והיפוכו הוא העז. לכן גם אומרת התורה שישראל הם העזים שבאומות ( ביצה כה , ב) ולכן דוקא ישראל קיבלו התורה. 

ואמרו חז״ל שיופיו של יפת התגלתה בלשון היונית, שהיא היותר יפה משאר לשונות. ואומה זו הוכשרה אל החכמה יותר מאומות אחרות.  ואין גיבור מתקנא אלה בגיבור שכמותו, לכן רצו היונים לבטל את התורה מישראל. 

עניין ארבעת הכנפיים שראה דניאל לנמר משמעותו שהחכמה מתפשטת לכל ארבעת רוחות השמים. לכן גם זכתה אומה זו לשלוט בכל ארבעת רוחות העולם. 

ודברי המדרש שאמרו חידקל זו יוון, שזו חדה וקלה בגזרותיה על ישראל. נראה לומר שפרוש קלה, שאינה גוזרת גזרות מות ולא גזרות גלות ולא חורבן הארץ, רק לבטל אותנו ממצוות התורה הקדושה, שלא תהיה לנו מעלה א- לוהית שבה אנו מעולים מיוון. 

בעצם עד היום הזה ממשיכה להדהד אותה טענה יוונית, המנסה להכניס תחת כנפיה ( אוניברסיטאותיה, ומפלגותיה) גם את תורת ישראל, כאילו שהיא חכמה כשאר חכמות העולם, ולא כן הוא. 

ממילא דוקא מתוך ההתמודדות עימהם מתבררת מעלת תורת ישראל בהיותה מעולה מכל חוכמות שבעולם, באשר היא מתנת שמים ולא רק סברת אנוש. ובהיותה התכנית לתיקונו של העולם. הפך החתום בחותמו של כהן גדול שנמצא במקדש כשהוא טהור, ביטא בצורה סימלית את הכוחות הישראלים שנשארו טהורים ולא התקלקלו מהשפעת תרבות יוון. אנו מאמינים שעוד יצא אור גדול מירושלים שיאיר את כל העולם כולו.

בברכה בעז מלט