מעשי אונס לצערנו מלוים את האנושות מאז אונס דינה ועד היום. 

מה דינו של האונס נערה? מה ההצדקה להרוג את כל העיר שכם?

יעקב אבינו כאן לאחר המעשה מבקר את מעשיהם, ולפני מותו ׳מקלל ׳את שמעון ולוי ואומר:

 שִׁמְעוֹן וְלֵוִי, אַחִים--כְּלֵי חָמָס, מְכֵרֹתֵיהֶם.  ו בְּסֹדָם אַל-תָּבֹא נַפְשִׁי, בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבֹדִי:  כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ, וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ-שׁוֹר.  ז אָרוּר אַפָּם כִּי עָז, וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה; אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב, וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל.  

אבל קשה עליו כי בפרשת וישלח לאחר ששכם עינה את דינה מסופר כך. 

 וְיַעֲקֹב שָׁמַע, כִּי טִמֵּא אֶת-דִּינָה בִתּוֹ, וּבָנָיו הָיוּ אֶת-מִקְנֵהוּ, בַּשָּׂדֶה; וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב, עַד-בֹּאָם. וַיֵּצֵא חֲמוֹר אֲבִי-שְׁכֶם, אֶל-יַעֲקֹב, לְדַבֵּר, אִתּוֹ. (בראשית לד, ה).

אז למה אתה כועס עליהם, אתה שמעת על הנבלה והחרשת עד בוא ילדיך, יכולת להשתתף בקבלת ההחלטות, אבל נתת להם לנהל את הענינים. למה לא מנעת אותם מלבצע את מזימתם? ועוד שמלשון הפסוק משמע שכל הבנים היו  שותפים לעניין, כמו  שנאמר:

וַיַּעֲנוּ בְנֵי יַעֲקֹב אֶת שְׁכֶם וְאֶת חֲמוֹר אָבִיו בְּמִרְמָה וַיְדַבֵּרוּ אֲשֶׁר טִמֵּא אֵת דִּינָה אֲחֹתָם: (שם יג) אז למה לא כעסת על כולם, למה רק על שמעון ולוי?

מבאר הרמב״ן. אכן כל הבנים היו שותפים לתרמית ואולי אף יעקב עצמו. אבל הם חשבו לנצל את היום השלישי לכריתת הברית של אנשי שכם להוצאת דינה עצמה משם ואולי אף להריגת שכם וחמור האחראים לנבלה, ואילו שמעון ולוי ניצלו את המצב לחיסול כל הגברים בעיר, לזה יעקב לא היה מודע.

ועל זה זועם יעקב, מדוע הרגתם את כל העיר?

ומה הדיון, ברור שבני ישראל היו צדיקים ולא סתם חמומי מזג, אז למה הרגו את אנשי שכם?

לשיטת הרמב״ם: אכן כל אנשי העיר התחייבו מיתה כי הם לא שפטו את שכם וחמור על פשעם, ובכך עברו על מצוות דינים שהיא אחת משבע מצוות בני נוח. ולשיטת הרמב״ם אי קיום מצוות דינים דינה מות. באקטואליה להיום לשיטתו של הרמב״ם, כפר שמגונן על מחבל ולא שופט אותו, דינו מות. 

הרמב״ן משיג על הרמב״ם ואומר שמצות דינים מצות עשה היא, ואין ביטולה מחייב דין מות, אם כן למה התחייבו מיתה? עונה הרמב״ן שאנשי שכם כמו שאר יושבי כנען היו רשעים עובדי אלילים ומחויבי מוות גם כך. וכך אומר:

וכי אנשי שכם וכל שבעה עממין לא עובדי עבודה זרה ומגלה עריות ועושים כל תועבות השם היו ?! והכתוב צווח עליהן בכמה מקומות (דברים יב ב) על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן וגו' לא תלמד לעשות וכו' (שם יח ט) ובגלוי עריות כי את כל התועבות האל עשו וכו' (ויקרא יח כז).(רמב״ן על התורה בראשית לד, יג)

ולמה יעקב התנגד למעשיהם? עונה הרמב״ן 'אלא שאין הדבר מסור ליעקב ובניו לעשות בהם הדין' 

למה אין הדבר מסור בידיהם, ובזמן יהושע בן נון כן היה מסור?

עונה הרב קוק שהויכוח בין יעקב לבניו היה כיצד אנו נחשבים, האם אנו נחשבים לעם או ליחידים. לדעת יעקב אבינו אנו עדיין יחידים ולכן אין הדבר מסור לנו. ואילו הם טענו שכעם אסור לשתוק, זו תקרית בין לאומית. כמו שעל עסקי קש ותבן יוצאים להלחם בטח שעל אונס של בת ישראל צריכים לצאת למלחמה. מאין רואים לזה סמך בפסוקים?

יעקב אומר לבנים ׳ ואני מתי מספר׳. (בראשית לד, ל) והם עונים לו ׳הכזונה יעשה את אחותנו?׳

אונס דינה לצערנו עוד ממשיך. יחד עם גניבות רכוש, פיתוי בנותינו והתעללות בהן. ביזוי חיילינו בזריקות האבנים ועוד. אבו מאזן מכריז ואומר שהמחבלים הם שליחנו, זה גיבוי ותמיכה מפורשים בטרור. גם היום אנו לכל הדעות נחשבים עם, ולא משפחה, לכן גם לשיטת יעקב נכון להעניש את הצבור התומך בטרור. לכל השיטות שהבאנו ברור שאנו לא מטפלים היום כראוי בפשיעה ובטרור הלאומנית. למחבלים מגיע דין מות, זה פשוט. שחרורם הינו מעשה מושחת אשר מעודד אותם לחזור לטרור. גם תומכיהם צריכים טיפול הולם. טיפש מי שחושב שמחוות אלו יקדמו שלום.  

בברכה בעז מלט