בס"ד                                                   א' בשבט התשע"ד

בפתיחת פרשת בא אומר ה׳ למשה אני רוצה שתספרו לילדים ולנכדים שלכם את סיפורי ההתעללות שעוללתי למצרים. וכך נאמר:

וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה:  כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ, וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ.  ב וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ, אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם, וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בָם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי יְ-ה-וָ-ה.

העולם הצדיע לאחרונה לנלסון מנדלה המנוח על  המהפכה האצילה שעשה בדרום אפריקה ללא שפיכות דמים. ואילו כאן התורה מצדיעה להתעללות שהתעלל ה׳ במצרים, ועוד מדריכה אותנו לספר לצאצעינו על המעללים הללו, ועל כך מבוססת ההגדה של פסח. 

אי אפשר לומר שמכות מצרים היו נצרכות רק כדי להוציא פיזית את בני ישראל ממצרים, כי די היה במכת החושך כדי לצאת ללא כל הרס והרג. ואיני בא כאן לסנגר על המצרים, הם בודאי היו הרעים בסיפור, ואינם יכולים לומר אנו רק ביצענו פקודות וכדו׳, בטח שהם קיבלו את המגיע להם. אבל ברצוני לנסות להבין למה ה׳ מתפאר במסכת העינויים שהעביר להם, ולמה חשוב לו שאנו נספר זאת לדורות הבאים?

מחד תורתנו אומרת לנו פעמים רבות לחוס על החוליות החלשות בחברה ולזכור כי עבדים היינו במצרים. אכן אנו סבלנו בין השאר כדי שנפתח את הרגישות המוסרית שלנו. 

ומאידך תיאור המכות שפרעה חטף נועד בין השאר כדי להרתיע את הפרעונים הבאים שיעמדו נגדנו במשך הדורות. אנו צווינו לספר לילדנו על כך בין השאר כדי לחזק את לבנו לבל נרתע מהפרעונים הבאים וכדי לעזור לנו הוציא את הגלות מאיתנו. 

כבר נאמר שהרבה יותר קל להוציא את ישראל מהגלות מאשר להוציא אותה מאיתנו. חכמינו אומרים שבזמן הגלות עם ישראל ׳הושבע׳ שלא למרוד באומות העולם.(כתובות ק"י) עם ישראל עבר שינוי מנטלי  כדי שיוכל לשרוד בגלות. וכשמגיע הזמן להגאל עם ישראל צריך לבנות את עצמאותו ולהתחזק בדרכו. לכן שחטו ישראל במצרים את הטלא שהיה האליל של מצרים, ולכן גם הם אספו שלל רב מהמצרים. וכדי להתחזק בצדקת דרכנו ובבטחוננו בדרכנו אחר ה׳- צווינו לספר לדורות הבאים את תעלולי מצרים. 

התורה מלמדת אותנו לדאוג לעולם לקדם אותו לרומם אותו, אבל לא לפחד ממנו, לא לאבד את עצמנו. 

שחרור מחבלים לא יביא לנו אהדה ואהבה מהגוים, לא יקדם אותנו אל השלום, ההיפך הוא הנכון דוקא כשנתנקם בטרוריסטים נחזק בעולם את שוחרי השלום והצדק. את הטרוריסט אבו מאזן היינו צריכים להעמיד לדין על פשעי אנושות ולא לחלק לו מתנות. ולהעביר כסף לחמאס?! הנכדים שלנו לא יבינו אותנו כיצד השתגענו. 

לבאראק חוסין אובמה היינו צריכים לומר שללא יונתן פולארד אין לו מה לדרוך כאן. ובטח שלא לומר לנו לשחרר מחבלים.

מתוך דאגה אמיתית לעולם עלינו להקים בארץ בית משפט בין לאומי שבסיסו יהיה מוסר התורה ולא המוסר הארופאי המעוות. הגיע הזמן שנתחיל לתרום לעולם מכשרונותינו. העולם יתחיל לכבד ולהעריך אותנו כשאנו נהיה אנחנו ונפסיק להשתפן. מיכה הנביא מבשר לנו רבותי ההיסטוריה חוזרת, מי רוצה להיות הפרעה הבא בהצגה?

 כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת: יִרְאוּ גוֹיִם וְיֵבֹשׁוּ מִכֹּל גְּבוּרָתָם יָשִׂימוּ יָד עַל פֶּה אָזְנֵיהֶם תֶּחֱרַשְׁנָה: יְלַחֲכוּ עָפָר כַּנָּחָשׁ כְּזֹחֲלֵי אֶרֶץ יִרְגְּזוּ מִמִּסְגְּרֹתֵיהֶם אֶל יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֵינוּ יִפְחָדוּ וְיִרְאוּ מִמֶּךָּ:  (מיכה ז) 

בברכה בעז מלט