מה יותר טוב לנו הנהגת מלאך או הנהגת  ה׳ ישירה?

 

לאחר חטא העגל אומר השם למשה:

עַתָּה לֵךְ נְחֵה אֶת הָעָם אֶל אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ הִנֵּה מַלְאָכִי יֵלֵךְ לְפָנֶיךָ וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם: (שמות לב, לד).

הנהגה באמצעות מלאך בפשיטות כוונתה  הנהגה סמויה יותר, בה לא ניכר כ״כ מלכו של עולם והשכינה בה פחותה. מאידך היא פחות מסוכנת לישראל, כמו שאומר רש״י על פסוק ג. וכששכינתי בקרבכם ואתם ממרים בי -מרבה אני עליכם זעם.

לכן השם הודיע למשה לאחר חטא העגל שהוא ינהיג את ישראל באמצעות שליח/ מלאך. 

ומשה עונה לו כך:

 וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוָה רְאֵה אַתָּה אֹמֵר אֵלַי הַעַל אֶת הָעָם הַזֶּה וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי אֵת אֲשֶׁר תִּשְׁלַח עִמִּי וְאַתָּה אָמַרְתָּ יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם וְגַם מָצָאתָ חֵן בְּעֵינָי: {יג} וְעַתָּה אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ וּרְאֵה כִּי עַמְּךָ הַגּוֹי הַזֶּה:(שמות לג, יב-יג)

מה משה רבנו מבקש כאן?

הוא אומר להשם אמרת שתשלח מלאך ולא הודעת מיהו. ואמרת לי שמצאתי חן בעניך. אז הודיעני נא את דרכך ואדעך. מבאר הרמב״ן הודיעני נא נתיבות הדרכים כאשר אתה נודע בשמך ואדעך ליחדך למען אמצע החן הגדול.

בשפה פשוטה יותר נראה שמשה מבקש מהשם ללמדו כיצד מעוררים רחמי שמים על עם ישראל, כי עמך הגוי הזה. 

השם עונה לו "פני ילכו והניחותי לך". בזה עונה לשאלתו הראשונה את מי תשלח עמי- עונה ה׳ פני ילכו. ומיהם פניו?

נחלקו כאן הפרשנים: לרש״י פרושו אני בעצמי אלך ולא אשלח מלאך. אבל הרבה פרשנים חלוקים עליו בזה, שהרי בפסוק הבא אומר משה : וַיֹּאמֶר אֵלָיו אִם אֵין פָּנֶיךָ הֹלְכִים אַל תַּעֲלֵנוּ מִזֶּה: ומה יש להתעקש על מה שכבר הוסכם? 

לדעת הספורנו- פני ילכו לפניכם אבל לא בתוככם. ומשה מוסיף לבקש שילכו פני השם בתוכנו ממש. וה׳ נענה גם לזה. 

לדעת האבן עזרא פני ילכו -רק לך משה ולא לכל ישראל. ומשה הוסיף וביקש שינהיג כך את כל ישראל. 

לדעת הרמב״ן זהו מלאך הברית שהוא מלאך רחמים. ומשה מתעקש לקבל הנהגה ישירה של ה׳ ולא מלאך. 

אור החיים הקדוש מבאר שהשם דיבר על השכינה שנקראת פני ה׳. ומשה מתעקש ומבקש בלכתך עמנו אתה, והיא הנהגת שם הוי״ה המעולה. 

הא נשאל ומה יקרה אם ישראל יכעיסו את ה׳, הרי כבר הבנו שהנהגה ישירה מסוכנת יותר?

לזה ביקש משה לדעת את דרכי הרחמים. ולזה בא ה׳ ומלמד את משה רבנו את י״ג מידות הרחמים. בהם אנו נוכל לפנות לה׳ ביום חרון אפו ולבקש את סליחתו. 

אבל כיצד שינה השם את רצונו והרי לא אדם הוא להנחם, והרי אין ידיעת אנוש יודעת מה שה' איננו יודע?

צריך לומר שהשם הציע הנהגת מלאך מחד אבל ציפה שמשה יבקש הנהגה ישירה מאידך. השם דאג לשלומנו ולכן הציע להוריד את דרג השגרירות, ושמח כאשר משה התעקש ודרש, אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה. שמח לראות שהמלכה משתוקקת לחזור חזרה לבית מלכותו. 

לפעמים דוקא בעקבות מריבה בין בני הזוג, מתעוררים השניים לשפר את חיי הזוגיות שלהם, מתוך הכרה כמה הם יכולים להפסיד אם תתפרק החוילה. כך נראה שעם כל הצער והנזק שבחטא העגל, משהו חדש התחיל מנקודה זו.

בברכה בעז מלט