והיה המזבח קדש קדשים( שמות מ, י)

בס"ד                                                                 כ"ו אדר-א התשע"ד

כיצד זה נקרא המזבח ק״ק? והלא הוא עומד בחצר המשכן, ואפילו ההיכל עם כליו לא נקרא קודש קדשים, רק מקום ארון הברית אשר לפני ולפנים?

כך מובא בפסוקי הפרשה:

 וְלָקַחְתָּ אֶת-שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וּמָשַׁחְתָּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בּוֹ; וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו, וְהָיָה קֹדֶשׁ.  י וּמָשַׁחְתָּ אֶת-מִזְבַּח הָעֹלָה, וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו; וְקִדַּשְׁתָּ, אֶת-הַמִּזְבֵּחַ, וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים. (שמות מ, ט).

וזה פלא גדול המשכן וכל כליו הינם בדרגת קדש ואילו המזבח החיצון ק״ק ??

הרמב״ן מבאר כך: בעבור שיקריבו בו גם קדשי הקדשים אמר בו כן, אע״פ שהיה בחצר. 

אכן ראינו פליאה נוספת שמתישבת יחד עם זו בדרך דומה. מובא בספר במדבר יח,ט:

ט זֶה-יִהְיֶה לְךָ מִקֹּדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, מִן-הָאֵשׁ:  כָּל-קָרְבָּנָם לְכָל-מִנְחָתָם וּלְכָל-חַטָּאתָם, וּלְכָל-אֲשָׁמָם אֲשֶׁר יָשִׁיבוּ לִי--קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא, וּלְבָנֶיךָ.  י בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, תֹּאכְלֶנּוּ; כָּל-זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה-לָּךְ. 

כאן התורה מייחסת ק״ק לקרבנות החטאת והאשם, וגם אומרת בקדש הקדשים תאכלנו, והוא פלא גדול, והלא לקודש הקדשים אסור כלל להכנס מלבד כהן גדול ביום הכיפורים וכיצד יהיה מותר לאכול בו?

ועוד כיצד קרבנות החטאת נקראים קדש קדשים ואילו קרבנות השלמים הינם רק ״קודש״?

החטאת קרבן הבא לכפרה על חטאים ואילו השלמים באים לשים שלום, אז מי מהם חשוב יותר?

ומבאר הרמב״ן שם :

בקדש הקדשים תאכלנו- שתאכלנו בקדושת קדש קדשים...שלא תנהגו בהם מנהג קדשים קלים.

לפרושו ה״ב״ של בקדש הקדשים אינו מכון למקום פיזי אלה לאופן האכילה.

אם כן לשיטת הרמב״ן המזבח נקרא קדש קדשים לצד זה שמקריבים בו קרבנות חטאת ואשם  

אבל עדיין צריך ביאור מה המשותף לקודש הקדשים לקרבנות החטאת (והאשם והמנחה) ולמזבח החיצון?

ונראה לומר כך, המושג ק״ק מכוון להופעה של הקודש עלי אדמות לעומת הקודש היחיד המתאר את הקדושה השמימית הנבדלת. במקום הארון בתוך קודש הקדשים מופיעה קדושה כפולה זו באופן קבוע ואחד הסימנים לכך שהארון לא מן המניין, היה שם נס תמידי המגלה את קדושת העולם הגשמי, הארון פשוט לא תפס שם מקום!  ומנקודה זו התחילה בריאת העולם הזה, לכן נקרא המקום אבן השתיה שממנה נשתת העולם. מזבח החיצון גם נקרא ק״ק בזמן שמקריבים עליו קרבנות הנחשבים לק״ק.

 ולמה הם נחשבים ק״ק? כי הם באים בעקבות החטאים והשגגות, החוטא בתשובתו מקשר גם את הנפש הבהמית לקב״ה. ובכך נחשפת הקדושה שבטבע. או נאמר בסגנון אחר שבעל התשובה מגלה את נצוצות הקדושה שהיו חבויים עמוק בתוך החומר.

   

וזה גם ענין מאמר חז״ל במקום שבעלי תשובה עומדים , צדיקים גמורים אינם עומדים. בעלי התשובה רתמו אל הקדושה מרחבי חיים שהצדיקים לא נוגעים בהם. 

בברכה בעז מלט