ראשית נאמר שאין קשר בין הצרעת של התורה למה שנקרא היום צרעת. הצרעת בתורה הינה תמיד ביטוי פזיולוגי לקלקול רוחני, לגסות רוח, לשון הרע וכדו׳. היא בעצם חושפת אותנו לרובד פנימי של מבט על הנעשה בעולם.להבטה המוסרית שמעל להבטה הסיבתית. ולכן אין הטיפול בה ניתן לרופאים אלה לכהנים.
כמה דוגמאות מהתנ״ך:
משה רבינו מפקפק ביכולת הקבלה של בני ישראל כשה׳ מצוה עליו ללכת להוציא אותם ממצרים. ה׳ אומר לו ״הבא נא ידך בחיקך...והנה ידו מצורעת כשלג.
מרים אחותו של משה -נתצרעה על שדיברה לשון הרע באחיה.
נעמן- שר צבא ארם התצרע בשל גאותו והתרפא כשטבל בירדן בהוראת אלישע הנביא (מלכים ב, ה)
גיחזי -נהיה מצורע על שנשבע לשקר ואמר לנעמן שאלישע שלחו לקבל ממנו מתנות. (שם).
עוזיהו מלך יהודה- היה מלך צדיק וה׳ עזר לו במלחמותיו, אבל כחזקתו גבה ליבו עד להשחית. הוא ניגש להקטיר קטורת במקדש דבר שהותר רק לכהנים. הוא נענש על כך בצרעת במצחו, צרעת שלא עזבה אותו עד ים מותו. (דברי הימים ב, כו) מיקומה במצח כנראה בא להעיד על עזות מצחו שגרמה לצרעת.
יוצא שהיום אין בתוכנו את הצרעת של התורה מפאת קטנותנו, עוד לא זכינו שהתנהגות שלילית או לשון הרע תגרום ישר לעונש גשמי.
לנו נדמה שהבעיה היא הצרעת, אבל בעצם היא דוקא התרופה למחלה היותר פנימית שלנו. בזכות הצרעת האנשים התעוררו לתקן את עצמם. (גם במחלות רגילות יש משהו מזה)
מדוע רופאי המחלה הינם הכהנים דוקא?
הכהנים מלבד היותם המשרתים בקודש, וכך גם בעלי רגישות והבחנה בטומאה וטהרה, הם גם צאצעי אהרן הכהן, אשר ניחן באהבת ישראל גדולה. הוא היה מתוקן במיוחד בהפך מידת הקנאה. עליו אומר הכתוב וראך ושמח בליבו, שלא היתה לו שום קנאה במשה אחיו ולא במישהו אחר. לכן הכהנים ניגשו למצורעים ופתחו להם דרך לחזור מחדש לחברתיות בריאה.
אבל קשה להבין כיצד המצורעים נטמאו על פי דיבורו של הכהן?
אכן מדהים, כאשר איזה אדם קיבל נגע היו קוראים לכהן, כל זמן שהכהן לא אמר טמא עדין לא טמא, וכך גם בצרעת הבתים, לפני שהכהן הגיע לבית היו יכולים להוציא מן הבית את הכלים השונים, רק הכלים שנמצאו בבית ברגע ההכרזה של הכהן נטמאו.
בזה באה התורה ללמדנו עד כמה גדול כוחו של הפה לטוב ולמוטב. הפה שאסר והפה שהתיר. חיים ומות ביד הלשון. אנו אומה שכוחה בפיה ולכן עלינו להשמר ביחוד בשימושנו בפינו.
הקב״ה ברא את כל העולם בדיבורו, והעניק לאחד הנבראים את כח הדיבור. עד יציאת מצרים הכח הזה היה סמוי מרוב העולם ועבר ביו יחידי סגולה, וביציאת מצרים נגאל הדיבור- נולד עמ״י אשר יתקן העולם כולו בפיו. ועל מלך המשיח אומר הנביא וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע(ישעיהו יא,ד). בליל הסדר אנו בעיקר מדברים. פה-סח.
בברכה בעז מלט