פרשת מסעי עוסקת בין השאר במצות ירושת הארץ וישיבתה וכך אומרת התורה:
וַיְדַבֵּר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר: {נא} דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל אֶרֶץ כְּנָעַן: {נב} וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמֹתָם תַּשְׁמִידוּ: {נג} וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ: {נד} וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ בְּגוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם לָרַב תַּרְבּוּ אֶת נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט אֶת נַחֲלָתוֹ אֶל אֲשֶׁר יֵצֵא לוֹ שָׁמָּה הַגּוֹרָל לוֹ יִהְיֶה לְמַטּוֹת אֲבֹתֵיכֶם תִּתְנֶחָלוּ: {נה} וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ:
נחלקו הראשונים בהבנת פסוק נג. לדעת רש״י אין זו מצוה אלה תנאי, אם תורישו את יושבי הארץ תוכלו להתקיים בה, ואם לאו, לא תוכלו להתקיים בה.
לעומתו סובר הרמב״ן שהורשתם זו מצוה וכן ישבתם זו מצוה. לדעתו יש לנו כאן שתי מצוות להוריש את הארץ ולהתיישב בה. מצוה להילחם על הארץ ולכובשה, ומצוה שניה להקים בה ישובים. את עזה לדוגמא יש לנו מצוה לכבוש ולהוריש ועוד מצוה ליישב בה יהודים.
מה פרוש הורשה זו?
לרמב״ן כאמור הכוונה לכיבוש הארץ. לרש״י הכוונה לגירוש היושבים בה. לדעת הספורנו הכוונה לביעור היושבים בה.
את מי אנו רשאים להשאיר בארץ? הדעה המתונה בחז״ל מסתפקת בקבלת שבע מצות בני נוח, בקבלת ריבונותנו על הארץ, בתשלום מיסים למדינת ישראל ושרות לאומי. ( רמב״ם הלכות מלכים ו, א)
אור החיים הקדוש גם מבין את הפסוקים כמו רש״י שיש כאן תנאי, בו הישיבה שלנו ברוגע בארץ תלויה בהורשת הארץ, בגרוש האויבים היושבים בה. וכך אומר אור החיים על פסוק נה׳:
וצררו אתכם על הארץ וגו'. פירוש לא בלבד שיחזיקו בחלק מהארץ שלא זכיתם בו, אלא גם חלק שזכיתם בו אתם וישבתם בו ,וצררו אתכם על חלק שאתם יושבים בו, לומר קומו צאו ממנו, ופירוש תיבת על כדרך אומרו (כ' כ''ד) על אשר מריתם פי על אשר לא קדשתם (דכרים לב נא):
כמה הוא אקטואלי להיום, זה מצמרר. אם לא תורישו את הארץ, אם תאמרו מי צריך את עזה, מה יש לנו לחפש בה? הם יצררו אתכם גם בחלק שאתם יושבים בו בשדרות ובעוטף עזה.
ריבונו של עולם אומר לנו בצורה הכי ברורה, או שתחזרו לשלוט בעזה ובבנותיה או שיצררו אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ:
זה הדבר הכי מוסרי והכי צודק הן לאזרחי ישראל והן לתושבי רצועת החובלים החבולים(להבדיל). לכל הטוענים שהחמאס השתלט בכוח על הרצועה ואיננו מייצג את תושביה, אז הבא נשחררם מהכיבוש האכזרי הזה. ואם הוא כן מייצג אותם אז בודאי שצריך לטפל בסרטן הזה בכל הרצינות. כולם יצטרכו להצהיר נאמנות לישראל, לשלם מיסים, ושרות לאומי גם כן כדי להישאר בארצנו.
אגב לכל הדעות בחז״ל עזה בכלל הארץ המובטחת, ומצוה עלינו לישבה. וכן בכל הדורות עד לפני כמאה שנים ישבו יהודים בעזה. הדברים מתועדים בכתובים.
אם ישראל תסתפק חלילה בפחות מדגל לבן, המלחמה הבאה הינה רק שאלה של זמן.
בברכה בעז מלט