מובא בנביאים שכל הגויים בעתיד יבואו לחוג את חג הסוכות. ומובא בחז״ל דיון בין הגויים לבין השם שבעטיו יתן להם את מצות הסוכה לקיים ואז השם יוציא חמה מנרתיקה. הגויים יתקשו לשבת בסוכה והם יבעטו בה...

מובא במדרש תנחומא: אמר רב חמא בר חנינא אמר רב:
מאי דכתיב: כל הגויים נתקבצו יחדיו ויאספו לאומים מי בהם יגיד זאת וראשונות ישמיעונו יתנו עידיהם וגו' (ישעי' מג ט)?
לעתיד לבא מביא הקדוש ברוך הוא ספר תורה ומניחו בחיקו, ואומר: כל מי שעוסק בזה, יבא וייטול שכרו.
מיד מתקבצין כל האומות ובאין בערבוביא, שנאמר: כל הגויים נקבצו יחדיו.
אמר להם הקדוש ברוך הוא: אל תכנסו בערבוביא, אלא כל אומה ואומה וסופריה, שנאמר: ויאספו לאומים.

נכנסה אדום, אומר להם: במה עסקתם?
אמרו לו: הרבה שווקים תקננו, הרבה מרחצאות עשינו, כסף וזהב הרבינו, והכל לא עשינו, אלא כדי שיעסקו ישראל בתורה.
אמר להם הקדוש ברוך הוא: כל מה שעשיתם, להנאות עצמיכם עשיתם.
שווקים, להושיב בהן זונות.
מרחצאות, לעדן בהן עצמכם.
כסף וזהב, שלי הוא, שנאמר: לי הכסף ולי הזהב נאום ה' צבאות (חגי ב ח)

נכנסה מלכות פרס, אומר להם: במה עסקתם?
אומרים לו: הרבה כרכים כבשנו, הרבה גשרים תקננו, הרבה מלחמות עשינו, וכל זה בשביל ישראל שיעסקו בתורה.
אומר להם: כל מה שעשיתם, לצורך עצמכם עשיתם.
כרכים, לעשות בהם אנגריא.
גשרים, ליטול מהם מכס.
מלחמות, אני עשיתים, שנאמר: ה' איש מלחמה (שמו' טו ג). כלום יש בכם מגיד זאת, שנאמר: מי בהם יגיד זאת (ישעיה מג ט). ואין זאת אלא תורה, שנאמר: וזאת התורה אשר שם משה (דב' ד מד)
אומרים לפניו: כלום נתת לנו ולא קבלנוה?!
ועליהן הוא אומר: ויאמר, ה' מסיני בא וזרח משעיר למו וגו' (שם לג ב)

מלמד, שהחזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומות העולם ולא רצו לקבלה.
אמרו לפניו: כלום כפית ההר עלינו כגיגית כשם שעשית לישראל, שנאמר: ויתייצבו בתחתית ההר (שמו' יט יז), ואמרת להם: אם תקבלו את התורה, מוטב. ואם לאו, שם תהא קבורתכם. שאילולי כן, לא קבלוה.
אומר להן הקדוש ברוך הוא: והלא אמרו מתחילה, נעשה ונשמע.
אמרו לפניו: ריבונו של עולם, תנה לנו מראש ונעשנה.
אומר להם: מצווה קלה אני נותן לכם, אם אתם משמרין אותה, אתן לכם שכר כישראל.
אומר להם: לכו עשו סוכה. הולכין ועושין סוכה כל אחד ואחד מהם. והקדוש ברוך הוא מוציא חמה מנרתיקה, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו (תהלים ב ג)
והקדוש ברוך הוא יושב ומשחק עליהם, שנאמר: יושב בשמים ישחק (שם שם ד)(עד כאן מדרש תנחומא שופטים ט)

מה העניין שדווקא מצוה זו תינתן לכל העולם? ולמה השם יוציא חמה מנרתיקה?

נראה שהעולם עוד לא נגמל לגמרי מחלום מגדל בבל. במקום להשקיע את מירב המאמצים לסדר עולם מוסרי יותר. ללא נשקים ומלחמות. ללא עשוקים ומסכנים. העולם מנסה מחד להתמגן מפגעי מזג האויר, רעידות אדמה ושאר אסונות טבע ומנסה מאידך לדכא את עם ישראל הנושא את בשורת הסוכה לעולם. האדם טרם השכיל להבין שאין אפשרות לקשור לקב״ה את הידיים וגם אין צורך, כי הרי השם רוצה בטובת העולם ויושביו, יותר משהם רוצים בכך. 

מצות הסוכה באה כאנטי תזה למגדל בבל. היא אומרת איזה כיף להרגיש שאנו חיים בחסדי השם יתברך. שהוא האלוהים הכל יכול ואין מי שיכול לעצור בעדו. השם לי בעוזרי מה יעשה לי אדם. 

באחרית הימים האנושות תשכיל להבין זאת, היא תחדל מבניית מגדל בבל ותתחיל לשבת בצל.  

אלה שיהיה מי שיעשה השינוי בשמחה ובששון ויהיה מי שמתוך צרות יעבור לסוכה. 

וכך אומר זכריה הנביא:

ז וְהָיָה יוֹם-אֶחָד, הוּא יִוָּדַע לַי-ה-וָ-ה--לֹא-יוֹם וְלֹא-לָיְלָה; וְהָיָה לְעֵת-עֶרֶב, יִהְיֶה-אוֹר

ח וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, יֵצְאוּ מַיִם-חַיִּים מִירוּשָׁלִַם, חֶצְיָם אֶל-הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי, וְחֶצְיָם אֶל-הַיָּם הָאַחֲרוֹן:  בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף, יִהְיֶה

ט וְהָיָה יְ-ה-וָ-ה לְמֶלֶךְ, עַל-כָּל-הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה יְ-ה-וָ-ה אֶחָד--וּשְׁמוֹ אֶחָד..

טז וְהָיָה, כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגּוֹיִם, הַבָּאִים, עַל-יְרוּשָׁלִָם; וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְמֶלֶךְ יְ-ה-וָ-ה צְבָאוֹת, וְלָחֹג, אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת

יז וְהָיָה אֲשֶׁר לֹא-יַעֲלֶה מֵאֵת מִשְׁפְּחוֹת הָאָרֶץ, אֶל-יְרוּשָׁלִַם, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת, לְמֶלֶךְ יְ-ה-וָ-ה צְבָאוֹת--וְלֹא עֲלֵיהֶם, יִהְיֶה הַגָּשֶׁם. (זכריה יד)

הוצאת החמה מנרתיקה מסמלת את הגברת ההשגחה בעולם שתהיה בעתיד. את גילוי השכינה וחיזוק הקשר בין הבורא לנבראיו. לא לכל הנבראים זה ״יתאים״, וזה תלוי מה היה החלום שלהם. 

כמו שנאמר בתלמוד: שלושה באים בהיסח הדעת: מציאה, נחש, ומשיח. יש מי שבשבילו המשיח דומה למציאה ויש מי שדומה בשבילו לנחש ועקרב. אני מאחל לכולם שהמשיח יהיה בשבילם כמו מציאה יקרה. 

בברכה בעז מלט