ראשית אילו גזירות גזרו היונים?
הם ביטלו את העבודה בבית המקדש.
והם גזרו שלא לקדש חודשים, לשמור שבת ולערוך ברית מילה.
מה המיוחד דוקא במצוות אלו שאותם ניסו היונים לבטל?

חודש ושבת-
ענינם גילוי הקדושה בזמן. קדושת הזמנים נחלקת לשני סוגים:
הראשונה ענינה הקדושה הקבועה היורדת משמים- היא קדושת השבת. והשניה הקדושה הבאה מכח מעשיהם של ישראל. ישראל המקדשים את הזמנים. עניין זה מתגלה ביחוד בקידוש החודש. אשר מכוחו נקבע מתי יחולו החגים השונים. והוא מגלה את כוחם של ישראל לקבוע מתי תרד לעולם קדושת כל מועד וחג.
המילה-
ענינה גילוי הקדושה שבגוף. היונים העריצו את הגוף בצורה החיצונית היצרית שבו. וכך גם המתיונים משכו בערלתם כדי להסתיר את קדושת הגוף הישראלית. כידוע אדם הראשון נולד מהול, כי זהו המצב הטבעי המקורי של האדם אבל קילקל אדם הראשון ומשך בערלתו ומאז החלו להיולד אנשים ערלים. אגב עדיין נולדים מדי פעם אנשים מהולים. כך נולד יעקב אבינו, יוסף הצדיק משה רבינו ועוד.

עבודת בית המקדש-
ענינה גילוי הקדושה במקום, בארץ.
גילוי הקדושה בארץ כולל הכל. כאשר הקדושה יורדת עד לארץ היא בדרכה מחייה את כל העולמים הנפשות והזמנים.
בית המקדש היה מקום מפואר ויפה מכל מקום אחר עלי אדמות. כל היופי והפאר שבו היו כדי לפאר את הקדושה המתגלית בארץ. יופיו נועד ללמד שזה כל עניין היופי בעולם להתבטל אל השם ולהיות כלי לקדושה. וזה היה הפך רצונם של היונים. הם רצו להעמיד את היופי כערך עצמאי ולא ככלי.
גלגלה ההשגחה שהנצחון וחנוכת המזבח ארעו בכ״ה בכסליו. שזהו היום בו סיימו בני ישראל בזמן חנייתם סביבות הר סיני לבנות את כל כלי המשכן. ז״א זהו היום שבו אנו גמרנו להכין את הכלים להשראת השכינה בישראל. אמנם במדבר המתין השם מכ״ה בכסלו לראש חודש ניסן ובו נחנך המשכן. אבל בימי החשמונאים זכה כ״ה בכסליו להיות כלי לחזרת השכינה לבית המקדש, להיות יום חנוכת הבית.
שנזכה ויבנה במהרה בימינו.