עשרת המכות- קורס אמונה מרוכז. שלב א- דם, צפרדע, כינים.
כבר אמרנו ששלושת המכות הראשונות נועדו ללמד ״ כי אני השם״ כפי שמפורש בפסוקים. וזאת בעקבות דברי פרעה שאמר ״ לא ידעתי את השם״ .
לכן במכת הדם הכה השם את היאור, שהיו המצרים אומרים שהוא אלוהיהם, ואין עוד מלבדו. בא ללמד שיש גבוה מעל גבוה(כלי יקר). ומכה זו מראה שהשי״ת עשה היאור ומהווהו בכל עת לאשר יחפוץ. והנה הוא עושה בו הויה אחרת והפכו לדם( אור החיים). ועוד מבאר כאן אור החיים שהקב״ה רומז כאן לפרעה שהוא מרחם עליו ומכה את היאור ולא אותו כדי לתת לו הזדמנות לשוב ולא למות. שהרי ברור שאם מכה היאור לדם קו״ח שיכול להפוך את פרעה לדם.
ולכן גם נראה שאיפשר להם לחפור או לקנות בדמים מים מהעברים ברחמיו עליהם. אבל המצרים לקחו את רחמיו בצורה מעוותת. לדידם כיון שהיה להם דרך להסתדר-אפשר להמשיך הלאה. ולמה משה ואהרן תופסים את פרעה בעת שיוצא המימה בבוקר?
התשובה הפשוטה שהם רוצים להכות היאור לעיני פרעה. ומה פרעה עושה כל בוקר ביאור? אחז״ל שפרעה לא רצה שיראו שהוא כאחד האדם וצריך להתפנות, כי היה עושה מעצמו אלוה, לכן היה יוצא בבוקר ליאור ומתפנה שם. באו משה ואהרן וחשפו את חולשתו. אבל את המכה הם הביאו גם לעיני עבדיו כדי שיהא מפורסם הדבר שעל פי דבר השם נהפך לדם.
בהריגת כל הדגה שביאור היתה הוכחה למצרים שאין זה מעשה כשפים כמעשה החרטומים שהוא רק נדמה כדם(אור החיים).
מכת הצפרדעים-
בפשיטות גם הם באו לאמת את מציאות השם. אבל מה הם הוסיפו לקורס האמונה?
ועוד למה דוקא כאן פרעה נלחץ וקרא למשה שיועיל להתפלל להסרת המכה? והלא גם כאן החרטומים הצליחו לחקות את משה.
נראה שהיחידה השנייה בקורס באה ללמד את מצרים שהשם יתברך לא רק שיכול להכות את אלוהי מצרים ולשנותו לאשר יחפוץ, אלה אף יכול להפעיל אותו בשרות השם ולהוציא באמצעותו את המכה הבאה. מה שחשבתם המצרים לאל שלכם הוא באמת עבד שלי ולפי הוראתי יפגע בכם.
לימוד נוסף שנלמד ביחידה זו: השם הוא גם א-לוהי הזמן. כיצד זה נלמד? משה שואל את פרעה למתי אעתיר לך? זו היתה שאלה מכשילה ופרעה דרך על המוקש וענה למשה למחר. הוא כנראה חשב שמשה סתם משתרר עליו ואין לו יכולת לקבוע את זמן הסרת המכה. וכך ״זכה״ פרעה ללמוד ולראות את שלטון השם בכל רגע שרוצה.
שאלנו למה פרעה נלחץ כאן וביקש ממשה שיתפלל עליו?
אבן עזרא מבאר שהצפרדעים השחיתו במצרים והיו קשים להם מן הדם. ראייתו מתהלים ע״ח- ״ וצפרדע ותשחיתם״.
אור החיים מבאר שהמשותף לכל המכות שבהן פרעה פונה למשה שיסיר את המכה היא שפרעה חש סכנה לחייו. וכאן אם מפני הרעשת הקול ואם מפני שנכנסו למעיהם- פרעה לא היה בטוח בחייו.
הצפרדעים גם הסכימו לפעול הפך טבעם ונכנסו לכל מקום אפילו לתוך התנורים. בשכר זה דוקא אותם הצפרדעים שנכנסו לתנורים לא מתו. מהם למדו חנניה מישאל ועזריה שמסרו את נפשם על קדושת השם לשריפה. וגם הם זכו וכמו הצפרדעים יצאו חיים.
מכת הכינים-
אחרי שהוכח שהשם א-לוהי הימים והנהרות והזמן ודבר השם יעשו. בא לגלות את היותו א-לוהי הארץ בנוסף למים. וכאן במכה זו החרטומים כבר לא יכלו לחקות את משה ואהרן והעידו ״ אצבע א-לוהים היא״
, ובזה הודו שהמכות באות בכוח א-לוהי. יש מפרשים שהחרטומים נכשלו כאן כי הכינה קטנה היא ואין יכולת לשד לשלוט בבריאה קטנה משעורה( רש״י) וי״א שכאן יש יצירה חדשה שייהפך העפר לכינים ולכן לא יכלו לחקות. אבל הצפרדעים לעומתה עלו מן היאור וגם החרטומים הצליחו להעלותם. ממכה זו יותר לא פגשנו בחרטומים המנסים לחקות את משה ואהרן. זאת אומרת שכאן נגמר הברור מול כל המכשפים והקוסמים. והם הודו שזה פועל הא-לוהים ולא בכוחו של איזה בן אדם.
נכון להיום אנו מתקרבים ליום שבו יאמרו בגוים הגדיל השם לעשות עמנו. שיכירו כל יושבי תבל שהשם הוא הא-לוהים, אין עוד. המשך הקורס אי"ה בפעם אחרת.
בברכה בעז מלט