שבת פרה הינה השלישית מארבעת השבתות. 

הראשונה שבת שקלים. השנייה שבת זכור. השלישית פרה והרביעית החודש. 

מבאר הרב קוק שהן מכוונות כנגד ד מיני עבודה שיש על האדם, ב׳ מצד הגוף וב׳ מצד הנשמה. מצד הגוף העבודה מתחלקת לעבודה בממוננו וברכושנו ולעבודה בגוף עצמו. מצד הנשמה גם מתחלקת לעבודה אמונית ולשכלית. 

שבת שקלים מזכירה לנו לעבוד את השם בממוננו. 

שבת זכור מזכירה לנו לעבוד את השם בגופנו, כנגד עצת המן אשר ביקש לאבדנו. 

שבת פרה מזכירה לנו לעבוד את השם ללא התחכמות וללא ידיעת טעם המצוה ובזה נתחזק במידת האמונה. 

שבת החודש כנגד החכמה, שבחישובי החדשים והתקופות מתגלה חכמת ישראל לעיני העמים. ומזכירה לנו להשתמש בשכלנו כדי לקדש את החודש, כדי לעבוד את השם ולתקן העולם בשכל טוב. 

עוד מביא הרב שכל התיקונים הללו נמצאים בפסוק בהושע ב.

וארשתיך לי לעולם וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים. וארשתיך לי באמונה וידעת את ה׳. 

בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים - כנגד עבודת האדם בגופו וממונו. 

באמונה- עבודת האמונה. 

וידעת את ה׳- שזו תכלית כל החכמה לדעת את ה׳. 

ונראה שאלו העבודות מקבילות לארבעת סוגי התשובה שהרב קוק מביא בראשית אורות התשובה:

התשובה הטבעית הגופנית. התשובה הטבעית הנפשית. שענינן סידור אורחות החיים המעשיים שלנו בגופנו וממוננו בצורה מתוקנת. 

התשובה האמונית- כשמה כי היא. עוסקת בתשובה הקלסית של האמונה בה׳ וההליכה בדרכיו. 

התשובה השכלית- גם כשמה כן היא, ושם מבאר הרב שענינה לעשות הטוב מפני שהוא טוב, ולא לשם תועלת כזו או אחרת. 

ויש להבין יותר את המיקום של שבת פרה לאחר זכור ולפני החודש. 

ראשית עלינו להקדים את דרך ארץ, לעבוד את השם בגופנו וממוננו. אז אפשר להיכנס לתורה. 

חוקת פרה אדומה העוסקת בדרך הטהרה מטומאת המת. מורה לנו שאין ביכולתנו לעמוד בכוח שכלנו בלבד ולהבין את רצון השם. אבל אנו כן יכולים לדעת את רצונו מתורתו. מציאות המוות בעולם נראית לעין השכל הפך גמור לרצון השם, והוא הלא נקרא מלך חפץ בחיים, ומדוע גזר את המוות בעולם?

אלה שדרכי העולם מתעתעים בנו ומסוכן ללמוד מהם את רצונו האמיתי. והוא גילה לנו שרצונו האמיתי בחיים ולא במות. טומאת המת מורה לנו שהמוות בהיותו שיא הטומאה, הינו שיא הריחוק מאור פני השם. וטהרת האדם מטומאת המת באמצעות חוקת תורה -היא מצוה לא הגיונית.

וזה גם הקשר לחטא העגל שביארו הכוזרי שהיה התחכמות להשיג קרבת אלוהים ע״י תחבולה אנושית. ואמרו חז״ל שמצות פרה אדומה באה לכפר עליו בהיותה חוקת התורה, היא מגלה שאין ביכולתנו לעמוד על כל עומק התורה. 

ולכן קודמת שבת פרה לשבת החודש, כי לפני כניסתנו לחכמה אנו חייבים להשיג ענוה מול ריבונו של עולם. שבת פרה היא שבת של תמימות ופשיטות בעבודת השם. 

בברכת שבת שלום בעז מלט

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ">