בס"ד                 לקראת שבועות התשע"ה

לקראת מעמד הר סיני מבקשים בני ישראל לקבל את התורה ישר מה׳, "רצוננו לראות את מלכנו". ובהמשך הם פונים למשה ומבקשים ממנו לתווך בין השם לבינם. 

ועל כך אומר השם ״ היטיבו כל אשר דיברו״

בספר שמות נאמר:

בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: {ב} וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר: {ג} וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו יְ-ה-וָ-ה מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: {ד} אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי: {ה} וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: {ו} וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: {ז}  חמישי  וַיָּבֹא מֹשֶׁה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר צִוָּהוּ יְ-ה-וָ-ה: {ח} וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל יְ-ה-וָ-ה: {ט} וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל יְ-ה-וָ-ה:(שמות יט)

ולאחר שמיעת הדברות נאמר:

וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק: {טז} וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱ-לֹהִים פֶּן נָמוּת: {יז} וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱ-לֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ:( שמות כ)

ובספר דברים:

{כ} וַיְהִי כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת הַקּוֹל מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כָּל רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם וְזִקְנֵיכֶם: {כא} וַתֹּאמְרוּ הֵן הֶרְאָנוּ יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי: {כב} וְעַתָּה לָמָּה נָמוּת כִּי תֹאכְלֵנוּ הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת אִם יֹסְפִים אֲנַחְנוּ לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל יְ-ה--וָ-ה אֱלֹהֵינוּ עוֹד וָמָתְנוּ: {כג} כִּי מִי כָל בָּשָׂר אֲשֶׁר שָׁמַע קוֹל אֱ-לֹהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כָּמֹנוּ וַיֶּחִי: {כד} קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ: {כה} וַיִּשְׁמַע יְהוָה אֶת קוֹל דִּבְרֵיכֶם בְּדַבֶּרְכֶם אֵלָי וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֵלַי שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל דִּבְרֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבְּרוּ אֵלֶיךָ הֵיטִיבוּ כָּל אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ: ( דברים פרק ה)

באנו להבין מה יתרון יש לשמוע ישירות מאת ה׳? ומה יתרון יש להשתמש בתיווכו של משה רבינו?

וכיצד זה שהיטיבו כל אשר דיברו? היטיבו לבקש לשמוע ישירות מאת ה׳ וגם היטיבו לבקש ממשה שיתווך?

קודם שומה עלינו להבין כיצד הם סותרים את עצמם תוך כדי דיבור, הם אומרים מחד ״רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי״ ומיד אומרים

״וְעַתָּה לָמָּה נָמוּת כִּי תֹאכְלֵנוּ הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת אִם יֹסְפִים אֲנַחְנוּ לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל יְ-ה--וָ-ה אֱלֹהֵינוּ עוֹד וָמָתְנוּ:״?

מבאר הרב קוק כך: עכשיו לאחר שראינו שידבר א-לוהים את האדם וחי, ובזה הושלמה אמונתנו בנפלאות הנבואה, בכך הושגה מטרת בקשתינו לקבל התורה ישירות מאת השם ולא ע״י תיווך. לכן דוקא כשנוכחנו לדעת שידבר האלוהים עם האדם וחי, עכשיו איננו רוצים להמשיך לשמוע ישירות מהמקור כי אנו מבינים שאיננו יכולים לעלות יותר גבוה ממקומנו והתורה עדין רחוקה מאיתנו, לכן בקשתינו ממך משה:

קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר יְ_ה_וָ_ה אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ:

בני ישראל ביקשו זאת כדי שתהיה קבלת תורה שלמה כפי יכולת ההשגה של משה שעמד במרום הפסגה האנושית. ואמנם אנו לא נוכל לעמוד עדין על כל עומק תורתו שקיבל משה, ולכן אומרים למשה ואת תדבר אלינו, בלשון נקיבה שמורה על הוראה בסבלנות לפי יכולת הקבלה שלנו. 

לכן אמר ה׳ היטיבו כל אשר דיברו, ה׳ הרואה ללבב ראה שכוונתם היתה טובה בעבור יוכלו לקבל את התורה כולה. והיטיבו כל אשר דיברו, גם בקשתם הראשונה לקבל ישירות מה׳ היטה טובה וגם חזרתם מרצון זה ובקשתם ממשה שיתווך גם היתה טובה. 

השילוב הזה נתן לכל ישראל הזדמנות להיות נביאים מחד וגם נתן לנו תורה עמוקה כפי כוח קבלת משה רבינו מאידך. ומאז במשך כל הדורות אנו עמלים להתרומם ולהשיג יותר ויותר מהתורה הקדושה שמשה הורידה לחלל העולם. 

בברכה בעז מלט