מה טובו אהליך יעקב
בלעם משבח את אוהלי ישראל, את הצניעות שבאורחות חיינו. ודווקא זה מה ששיגע אותו.
יותר מאוחר הוא המייעץ למדיינים ולמואבים לקלקל את ישראל בזנות. על פי עצתו הם שלחו את בנותיהם לפתות את בני ישראל והסוף היה מר.
כיצד זה שנקודת התורפה שלנו היא היא גם נקודת החוזק. למה זה כך?
למה להתחתן ולהיכנס למחויבויות, לא יותר נוח וכיף להישאר פנויים/פנויות?
למה היום יש כל כך הרבה פריצות ברחובותינו. ועוד זה קורה בדור הגאולה?
למה השם הביאנו לארץ הכנענים, שהיו פרוצים בעריות ביותר ולפני כן הגלנו למצרים שהיא ערות הארץ?
אומר רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו צדקת הצדיק מד:
מי שיש לו תשוקה גדולה לתאות הגוף אל יתעצב בזה לחשוב כמה פגום הוא שיש לו תשוקה כ"כ. כי אדרבא הוא כלי מוכן לתוקף אהבת ותשוקת דרישת האמת.
ובהמשך בצדקת הצדיק מט:
כל אחד ידע שבמה שיצרו תוקפו ביותר, הוא כלי מוכן לאותם דברים ביותר להיות נקיים וזכים אצלו. ובדברים שהרבה לפשוע בהם ידע שהוא כלי מוכן להיות דייקא באותו דבר נקי ובר לבב ולכן איתא בויקרא רבה(פרשה כ״א) שבאבר שבו חטא בו יעשה מצוות, ואין זה רק תיקון לעבירה הקודמת מידה כנגד מידה, אבל הוא גם תיקון נפשו בפרט כי כל אחד נברא לתיקון איזה דבר פרטי אשר בו נתיחדה נפשו בפרט ... ועל כזה איתא (גיטין מג.) אין אדם עומד על דברי תורה אא״כ נכשל, שעל ידי המכשלה הוא מבין שלכך נוצר לתקן אותו דבר. ..
ובהמשך בצדקת הצדיק נב:
אל יתמה האדם אם יראה רשעים מתרבים בעולם והולכים ומתגדלים בכל יום. כי ידע שהש"י הוא בעל הכרם וכמו שאמרו (ב"מ פג:) ויודע טיבו של כרם יותר ממנו, ומתקן צרכיו בכל עת ורגע. ..ואין צריך לומר דורו של משיח ודאי יהיה חביב, ואפשר שיהיה כולו חייב ויתהפכו לדור חביב על ידי שהש"י יביאם לתשובה, ועל כרחך ששרש נשמתם ממקום גבוה יותר מכל הדורות. דבאמת כל חטאי ישראל אינם בעצם, רק המשילום רז"ל (סנהדרין מד.) לאסא דקאי ביני חילפי (הדס שעומד בין הקוצים...
ובהמשך בצדקת הצדיק קט:
ובעקבי משיח מתגבר מאד עוון זה (עריות)וכמ"ש בס' ר"ח כי כמעט אין אדם בדורו שניצול. כי כל הנפשות שיצאו עד אברהם אבינו עליו השלום נוטעו בזרעו אח"כ כמשז"ל (יבמות סג.) ע"פ ונברכו בך כל גויי הארץ לשון הברכה ... ולכך נקרא אב המון גוים אב ממש לכל הגוים. .. ודור המבול הם דור משיח בעלי ביאה שלישית ולכך מתגבר עון דדור המבול ביותר. ..:
היוצא מכל זה, בלעם הרשע זיהה את נקודת החוזק של עם ישראל והיא הבית היהודי, משכנות ישראל. הוא ברך אותנו על כך בלי רצונו, וכאשר יכל ניסה לקעקע מעלה זו. הכלל הוא שדווקא היכן שהיצר הרע מנסה להכשילנו- שמה ביחוד נמצאת מעלתנו. כמוהו כבלעם הרשע ימח שמו. תורתנו נלחמת כחרב פיפיות הן נגד הרוצים ללכת אחר התאוות והיצרים בלי מוסר וערכים השולטים, והן נגד הבורחים מהתמודדות עם העולם הגשמי לרוחניות תלושה של נזירות סגפנית. השיטה- חתונה. אם השם בראנו כך בעלי נשמה טהורה מחד ותאוות הגוף מאידך, אזי ביכולתנו להשלים ביניהם. לתעל את הכוחות הטבעיים למטרות נעלות, לכן החתונה היהודית נקראת קדושין.
נכון לדורנו, יצר העריות משתולל בחוצותינו דוקא בשל שורש נשמתנו. זכינו להיות בדורו של המשיח שהשם במהרה בימינו יצמיח. וחכמינו כבר לימדונו שקלקול זה יתגבר ביותר בדורנו דוקא בגלל גודלנו.
מה שאנו רואים כתורפה. אנו עמלים לתקן ולכן בסופו של יום דוקא שם יהיה עיקר פועלנו ותיקוננו.
יוצא שהנקודה החלשה בנו היא גם נקודת הפוטנציאל שלנו. יוצא שהיום כשהפריצות ותאוותיה מרימות ראש, ברחובותינו צועדות בגאוה,על ידי עמלנו לתקן את יצר העריות, על ידי בניית המשפחות בדרך הטהרה, בזה ביחוד נממש את כשרוננו ונחיש ביאת משיח צדקנו, שיבוא במהרה בימינו.
בברכה בעז מלט