בס"ד עש"ק פרשת עקב התשע"ה
מובא בפרשת עקב:
{יז} וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה:
{יח} וְזָכַרְתָּ אֶת יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה: (פ)
אונקלוס תרגם כך:
וְתֵימַר בְּלִבָּךְ חֵילִי וּתְקֵף יְדִי קְנוֹ לִי יָת נִכְסַיָא הָאִלֵין:
וְתִדְכַּר יָת יְיָ אֱלָהָךְ אֲרֵי הוּא יָהֵב לָךְ עֵצָה לְמִקְנֵי נִכְסִין בְּדִיל לְקַיָמָא יָת קְיָמֵהּ דִי קַיִים לְאֲבָהָתָךְ כְּיוֹמָא הָדֵין: [פ] (אונקלוס)
לפי תרגומו/פרושו עלינו לזכור כי השם הוא הנותן לנו עצה לקנות הנכסים שאנו קונים.
חז״ל מציינים לנו שהרשעים מלאי חרטות, ואנו אכן רואים זאת בעינינו. שואל הבעל שם טוב, אם הם מלאי חרטות למה נקראים רשעים?
והרי אמרו חז״ל בקידושין מ״ט ע״ב: המקדש אשה על מנת שאני צדיק, ונמצא רשע - הרי זו מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו. למדנו שהרהור תשובה כבר מוציא את האדם מדין רשע לדין צדיק, אז למה נקראים אלו רשעים?
ועונה הבעל שם טוב: שהחרטות המדוברות אצל הרשעים הינן במילי שעלמא ולא במילי דשמיא.
וביאור העניין כך: האדם צריך שידע שכל מעשיו וכל מאורעותיו הכל הוא בהשגחת השם יתברך, והוא הנותן לו במחשבתו לעשות כל מה שהוא עושה, וכמו שנאמר וְזָכַרְתָּ אֶת יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל. וכמו שתרגם אונקלוס : הוּא יָהֵב לָךְ עֵצָה לְמִקְנֵי נִכְסִין. נמצא שאין לאדם להתחרט על שום דבר שעשה, כי הוא היה כך על פי רצון השם יתברך שמו. ואם הוא מתחרט נמצא שאינו מאמין שהכל הוא בהשגחת השם יתברך, ועל כן הם נקראים רשעים, כי לא כן הוא, אלה הכל בא על פי רצון העליון, חוץ מיראת שמים( ברכות דף לג ע״ב) ( דגלי הודיה והמצוה)
למדנו מכאן לימוד עצום לחיים- אין לנו תועלת ולא אמת בחרטות על העבר, על המעשים הנעשים כאן כבר בעולם כי כולם נעשו בהשגחת השם. כל עבודת החרטה שלנו צריכה להיות רק על שאנו בחרנו ללכת נגד רצון השם- זהו. עם המעשים אנו מתנחמים ומשלימים.
אמנם צריך לומר שבני אדם יכולים לבחור לעשות נגד רצון השם, אבל המעשה שנעשה כבר לא להתקע בו אלה לקבל החלטות טובות להמשך ולהתחיל דרך חדשה.
בברכה בעז מלט
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. "> This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.