בס״ד עש״ק פרשת חיי שרה שנת תשועה

מובא בפרשת חיי שרה לקראת פטירת אברהם אבינו מן העולם מביא הכתוב:

ויֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: 

{ב}  וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ: 

{ג}  וְיָקְשָׁן יָלַד אֶת שְׁבָא וְאֶת דְּדָן וּבְנֵי דְדָן הָיוּ אַשּׁוּרִם וּלְטוּשִׁם וּלְאֻמִּים: 

{ד}  וּבְנֵי מִדְיָן עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנֹךְ וַאֲבִידָע וְאֶלְדָּעָה כָּל אֵלֶּה בְּנֵי קְטוּרָה: 

{ה}  וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק: 

{ו}  וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם: 

שאלות:

בשביל מה לקח אברהם אבינו פילגשים אלו ולמה שילחם למזרח מעל יצחק בנו?

גם למה לקחם בתורת פילגשים ולא נשים?

מתיאור הפסוקים נראית סתירה. אם אברהם אבינו הוליד עוד ילדים כדי להרחיב את מפעל חייו, כדי לקיים את מצות פרו ורבו- אז למה מדגיש הכתוב שנתנם מתנות ושילחם לארץ קדם מעל יצחק בנו?

התורה מתארת את אברהם אבינו מראשיתו כאב המון גוים, כמי שחלום חייו היה להכניס את כל האנושות תחת כנפי השכינה. אולם ריבונו של עולם ״מצמצם״ אותו גם גאוגרפית וגם גזעית, ואומר לו כי ביצחק יקרא לך זרע וגם מורישו את הארץ. לכאורה ה׳ מוליך אותו נגד טבעו ומגמת חייו, וכנראה שכך חש אז אברהם אבינו. ויתכן שלכך  גם הלך להתייעץ עם חבריו כשהצטווה לעשות ברית מילה, כי חש וחשש שהמילה תבדלהו משאר העולם. אולם לא כמחשבותינו מחשבותיו יתברך, דוקא ה ״צמצום״ הוא הדרך להשגת המטרה הגדולה, דוקא כשנהיה עם עצמאי החי בארצו ונחלתו נוכל להביא את העולם לתיקונו. 

וכך אמר הרב קוק:

והנה התכלית האחרונה שאליה כיונו הם ז"ל, לא תבא כי אם לסוף הימים כאשר ירומם השי"ת קרן ישראל ומציון תצא תורה וגוים ילכו לאורן של ישראל ויכירו מעלתם, ויתנהגו גם כן על פי הדרכת ישראל אותם. (מדבר שור כ״א)

והנה אברהם אבינו הבין שאין ״צמצום״ זה מהוה סתירה לחלומו, אלה אדרבה הדרך להשיגה, לכן הוא ראה חשיבות להעמיד עוד עמים מזרעו אשר יקל עליהם לקבל בבוא היום את מלכות ישראל משאר עמים. גם שילחם מעל יצחק כדי שלא יפריעו להתפתחותו, ועוד שאין ישיבת הארץ כדאית להם להתפתחותם.

הוא שילחם עם מתנות. מהם מתנות אלו?

רש״י בשם התלמוד אומר שמות טומאה מסר להם. והפרשנים מתקשים להסביר העניין, לשם מה מסר להם זאת ומה ההיתר לכך?

י״א שמסר להם לא לשימוש מעשי אלה רק עיוני וזאת כדי שיוכלו להתמודד עם כוחות טומאה המצויים במזרח. 

וי״א שמות קודש הם. שיוכלו להזכיר שם המפורש בטומאת הגוף ולא יזיק להם. 

ומעניין שעד היום מצווים במזרח שמות קודש שלנו בשימושם. 

כנראה זו הסיבה לכך שעמי המזרח הרחוק לא שונאים אותנו כבני עשיו וישמעאל וייקל עליהם להשלים עמנו בבוא היום. ויתכן גם שזו הסיבה ליחס החיבה של בני העדה הדרוזית, אשר לטענתם מיוחסים גם הם לבני הפילגשים.

אמנם גם ישמעאל בנו של אברהם אבל אם מצד שנולד קודם שאברהם  עשה ברית מילה אם מצד שאמו היתה שפחה לשרה אימנו- ישמעאל עוין אותנו בינתיים. אבל ״ויש יום לאל איום משפט יעשה ויכיר נקנה לקוניו:״ (אור החיים

בברכה בעז מלט

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. "> This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.