חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד פרשת ויגש התשע"ו

כי הנה המלכים נועדו- זהו מפגש יהודה ויוסף בפרשתנו. חכמינו ראו במפגש זה רמז וסימן לשני כוחות הנהגה הפועלים באומה. ננסה לעמוד על כוחות אלה על פי משנת הרב קוק.

מודל א-

כוח הנבואה לעומת כוח התורה

( מדבר שור כ״ג, מאורות הראיה ע״ט)

יוסף הוא הבר חכים(כך מתורגם הכינוי בן זקונים שנותנת לו התורה) האוחז בכתרה של תורה. ויהודה לעומתו הוא האוחז בכתרה של הנבואה. 

את הנבואה כבר השיגו האבות הקדושים וכן השבטים הצדיקים, אבל את כתרה של תורה אפשר לתת רק בשישים ריבוא יהודים. לשם כך על עם ישראל לעבור גלות במצרים לבנות שם את הגוף שלו-60 ריבוא אנשים, ולצאת לחרות.

מצד שני הנבואה מוגבלת רק לארץ ישראל, ובדלדול השכינה שבגלות- היא לא יכולה להיות. ואילו התורה עם חוקיה וסדריה, מלווה את כנסת ישראל בכל גלגוליה. 

לכן השליט במצרים היה יוסף וממצרים ה׳ גאלנו בזכות יוסף הצדיק- מכוח התורה ולא מכוח הנבואה שנעלמה ונאלמה בגלות. 

ומנהיגותו של שבט יהודה התגלתה רק הרבה יותר מאוחר בארץ הבחירה בזמן דוד מלך ישראל. 

וכך גם הוכרע להלכה שמשיח בן דוד יתגלה וימלוך דוקא בארץ ישראל.  ומסתבר שהתגלותו גם תלויה בחזרת הנבואה. 

והיו לאחדים בידך- בע״ה נזכה ונראה בעתיד כיצד מתאחדים אלו שני המשיחים, כיצד אור הנבואה הוא גם אור התורה, כשם שהיה אצל משה רבינו איחוד שני הכתרים.

מודל ב-

לאומיות לעומת דתיות

יוסף הצדיק הוא המשביר. בכור שורו הדר לי וקרני ראם קרניו. הוא המנהיג הלאומי. אמנם בתחילה הוא היה מנהיג עולמי אבל סדרת החינוך שעבר במצרים, הביאה אותו להבנה שתיקון העולם יוכל לקרות רק לאחר שנבנה אנו מדינה מתוקנת שתנוהל על פי דרכה של תורה. 

לעומתו יהודה הוא המנהיג הדתי היהודי. מתחילת דרכו לא חלם על תיקון עולם, אלה על דבקות בריבונו של עולם. גם הוא עבר סדרת חינוך שהביאה אותו לקחת אחריות וערבות. מלך המשיח ממשיך את מטרת יהודה לדבוק בהשם, ובערבות לכל ישראל יפעל לתיקון כל החברה. 

מודל ג-

צדיק ובעל תשובה

יוסף הוא הצדיק- הוא ידע להישמר ולא להישבר. עמד בניסיונות קשים בפיתויים של עריות של שנאת חינם של ניתוק ארוך ממשפחתו ונשאר בצדקו. 

יהודה לעומתו הוא בעל תשובה. הוא עבר נפילות אבל גם ידע להודות. לבו נכנע להשם ותשובתו התקבלה. 

יש מעלה בצדיק שאין בבעל התשובה ויש מעלה בבעל התשובה שאין בצדיק. עם ישראל צריך את שני הכוחות הכוח השמרני היציב והכוח המהפכני המתפרץ. מלך המשיח צאצא של יהודה והוא המסוגל בכוח המתפרץ לתקן העולם יחד אתו. 

והיו לאחדים בידך- הצדיקים יאמצו את ההתלהבות של בעל התשובה. ובעלי התשובה ילמדו מהזוך והיושר של הצדיקים. 

מודל ד-

שכל מול לב

יוסף הוא איש השכל. בן זקונים מתורגם בר חכים. הוא מתנהל מתוך חישובים ותוכניות ארוכות. 

לעומתו יהודה הוא איש הלב. אמנם דרכו מסובכת והוא חוטא אבל לבו חי ורחב. ולנער בנימין הוא ערב. והוא בן חיל אשר לבו כלב אריה. כוח המדמה שבלבו לנבואה הכשירו. 

והיו לאחדים בידך- האתגר לבנות יחסי גומלין נכונים בין השכל והלב. לא לברוח לשכלתנות קרירה ויבשה. ולא לפול לשליטת הרגשות והתאוות. 

מודל ה-

יוסף נמשל למשולש הפוךV. ויהודה נמשל למשולש ישר ^.

מגמת יוסף לתקן עולם ומגמת יהודה לדבוק בשמים. 

בית שמאי ממשיכים מגמת יוסף ולכן אמרו להדליק בחנוכה 8 נרות בראשונה וכל יום לפחות. 

בית הלל ממשיכים את מגמת יהודה אביהם ולכן כל יום מוסיפים אור ועולים בקודש. 

והיו לאחדים בידך- את העולם נתקן מתוך שנדבוק בשמים. ואת הדבקות בהשם נשיג מתוך שניקח אחריות על המציאות. 

יוסף

יהודה

א

תורה

נבואה

ב

לאומי

דתי

ג

צדיק

בעל תשובה

ד

שכלתן

לבי

ה

מתקן עולם

עובד השם

כשם שהשם ברא את כל העולם כך שיכולתו לעשות פרות תלויה בחיבור שני כוחות: זכר ונקבה, כך גם ברא את האומה הנבחרת באופן שרק בחיבור נכון של שני המשיחים נוכל להגיע לשלום/שלמות המיוחלת ולתקן את העולם במלכות שד"י.

טו וַיְהִי דְבַר-יְ-ה-וָ-ה, אֵלַי לֵאמֹר טז וְאַתָּה בֶן-אָדָם, קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד, וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה, וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו; וּלְקַח, עֵץ אֶחָד, וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם, וְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו יז וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל-אֶחָד, לְךָ--לְעֵץ אֶחָד; וְהָיוּ לַאֲחָדִים, בְּיָדֶךָ...  כו וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם, בְּרִית עוֹלָם יִהְיֶה אוֹתָם; וּנְתַתִּים וְהִרְבֵּיתִי אוֹתָם, וְנָתַתִּי אֶת-מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם.( מתוך יחזקאל לז בהפטרת השבת)

בברכה בעז מלט