בס"ד פורים שנת תשוע"ה

מובא במדרש רבה למגילת אסתר פרשה ז:

וּבְשָׁעָה שֶׁנֶּחְתְּמוּ אוֹתָן הָאִגְּרוֹת וְנִתְּנוּ בְּיַד הָמָן, וַיָּבוֹא שָׂמֵחַ הוּא וְכָל בְּנֵי חֲבוּרָתוֹ, וּפָגְעוּ בְּמָרְדֳּכַי שֶׁהוּא הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם, וְרָאָה מָרְדֳּכַי שְׁלשָׁה תִּינוֹקוֹת שֶׁהָיוּ בָּאִים מִבֵּית הַסֵּפֶר, וְרָץ מָרְדֳּכַי אַחֲרֵיהֶם, וּכְשֶׁרָאָה הָמָן וְכָל חֲבוּרָתוֹ שֶׁהָיָה רָץ מָרְדֳּכַי אַחֲרֵי הַתִּינוֹקוֹת, הָלְכוּ אַחֲרֵי מָרְדֳּכַי לָדַעַת מַה יִּשְׁאַל מָרְדֳּכַי מֵהֶם, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ מָרְדֳּכַי אֵצֶל הַתִּינוֹקוֹת שָׁאַל לְאֶחָד מֵהֶם פְּסֹק לִי פְּסוּקֶיךָ, אָמַר לוֹ (משלי ג, כה): אַל תִּירָא מִפַּחַד פִּתְאֹם וּמִשֹּׁאַת רְשָׁעִים כִּי תָבֹא. פָּתַח הַשֵּׁנִי וְאָמַר, אֲנִי קָרִיתִי הַיּוֹם וּבָזֶה הַפָּסוּק עָמַדְתִּי מִבֵּית הַסֵּפֶר (ישעיה ח, י): עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל. פָּתַח הַשְּׁלִישִׁי וְאָמַר (ישעיה מו, ד): וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל אֲנִי עָשִׂיתִי וַאֲנִי אֶשָֹּׂא וַאֲנִי אֶסְבֹּל וַאֲמַלֵּט. כֵּיוָן שֶׁשָּׁמַע מָרְדֳּכַי כָּךְ שָׂחַק וְהָיָה שָׂמֵחַ שִׂמְחָה גְדוֹלָה. אָמַר לוֹ הָמָן מָה הִיא זֹאת הַשִֹּׂמְחָה שֶׁשָֹּׂמַחְתָּ לְדִבְרֵי הַתִּינוֹקוֹת הַלָּלוּ, אָמַר עַל בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת שֶׁבִּשְׂרוּנִי שֶׁלֹא אֶפְחַד מִן הָעֵצָה הָרָעָה שֶׁיָּעַצְתָּ עָלֵינוּ. מִיָּד כָּעַס הָמָן הָרָשָׁע וְאָמַר אֵין אֲנִי שׁוֹלֵחַ יָדַי תְּחִלָּה אֶלָּא בְּאֵלּוּ הַתִּינוֹקוֹת. 

 

מנהג פסוק לי פסוקך, מובא במקומות רבים במקורותינו, ראו בו סוג של נבואה קטנה וסימן מן השמים. כאן מרדכי לא מסתפק בשאלה אחת אלה שואל שלושה תינוקות של בית רבן מה למדו בבית הספר. ויש להתבונן בשילוב של שלושת התשובות שקיבל מהם:

  1. 1.אל תירא מפחת פתאום.
  2. 2.עצו עצה ותופר
  3. 3.ועד זקנה אני הוא.

השלב הראשון להחלץ מהצרות הינו לא להלחץ. מרדכי יכל להוביל יחד עם אסתר מהלך של הצלה כי הוא השתחרר מהלחץ, מהיראה מהמן.

השלב השני היה לעוץ עצה. לתכנן תוכניות ביודעו שהוא בהיותו דבק בהשם בודאי הולך לנצח את המן בע"ה.

השלב השלישי שמרדכי השיג היה להדבק בנצח, להתקשר לנ"ס, כמו שרה אימנו "ןתשחק ליום אחרון". מרדכי הביט למרחוק וקיבל חיים מההצלחה האדירה שנזכה לה בעתיד.

מרדכי הצליח בזה והרים את קרן ישראל. "בראותם יחד תכלת מרדכי תשועתם היתה לנצח". כשכל היהודים ראו את מרדכי מתהלך בבגדי התכלת, המורה על התכלית, הם התחברו לעוצמה הזו שהוא השיג והרגישו שתשועתם שזכו לה בפורים-היא תשועה לנצח. אף אחד בעולם לא יוכל לעצור בעדינו עד אשר נגיע לגאולה השלמה, והיה השם למלך על כל הארץ.

בברכה בעז מלט