בס"ד להפטרת פרשת אמור תשוע״ה

ביחזקאל פרק מ״ד, מובא בהפטרה:

{טו}  וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי בִּתְעוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵעָלַי הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי לְשָׁרְתֵנִי וְעָמְדוּ לְפָנַי לְהַקְרִיב לִי חֵלֶב וָדָם נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה: 

{טז}  הֵמָּה יָבֹאוּ אֶל מִקְדָּשִׁי וְהֵמָּה יִקְרְבוּ אֶל שֻׁלְחָנִי לְשָׁרְתֵנִי וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמַרְתִּי: 

{יז}  וְהָיָה בְּבוֹאָם אֶל שַׁעֲרֵי הֶחָצֵר הַפְּנִימִית בִּגְדֵי פִשְׁתִּים יִלְבָּשׁוּ וְלֹא יַעֲלֶה עֲלֵיהֶם צֶמֶר בְּשָׁרְתָם בְּשַׁעֲרֵי הֶחָצֵר הַפְּנִימִית וָבָיְתָה: 

{יח}  פַּאֲרֵי פִשְׁתִּים יִהְיוּ עַל רֹאשָׁם וּמִכְנְסֵי פִשְׁתִּים יִהְיוּ עַל מָתְנֵיהֶם לֹא יַחְגְּרוּ בַּיָּזַע: 

{יט}  וּבְצֵאתָם אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה אֶל הָעָם יִפְשְׁטוּ אֶת בִּגְדֵיהֶם אֲשֶׁר הֵמָּה מְשָׁרְתִם בָּם וְהִנִּיחוּ אוֹתָם בְּלִשְׁכֹת הַקֹּדֶשׁ וְלָבְשׁוּ בְּגָדִים אֲחֵרִים וְלֹא יְקַדְּשׁוּ אֶת הָעָם בְּבִגְדֵיהֶם: 

{כ}  וְרֹאשָׁם לֹא יְגַלֵּחוּ וּפֶרַע לֹא יְשַׁלֵּחוּ כָּסוֹם יִכְסְמוּ אֶת רָאשֵׁיהֶם: 

{כא}  וְיַיִן לֹא יִשְׁתּוּ כָּל כֹּהֵן בְּבוֹאָם אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית: 

{כב}  וְאַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה לֹא יִקְחוּ לָהֶם לְנָשִׁים כִּי אִם בְּתוּלֹת מִזֶּרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר תִּהְיֶה אַלְמָנָה מִכֹּהֵן יִקָּחוּ: 

עולות כמה שאלות

מדוע נקראים כהני משפחת צדוק לויים?

מדוע רק בגדי פשתים ילבשו. למה לא ישימו צמר באבנט כמו כל כהן?

מדוע אוסר הנביא עליהם לשאת אלמנה מישראל הלא התורה התירה אלמנה לכהן?

אני נוהג לעיתים לקנות בחדרה בחנות ששמה הלב״ץ חומרי בניין. יום אחד בהיותי מבצע איזו הזמנה בחנות, דיברתי עם מנהל העסק ושאלתיו למקור השם הלב״ץ, והוא מיד שלף לי מהמגרה איזה מסמך המדבר על משפחתו וענה לי בהתלהבות שהלב״ץ זה ראשי תיבות: הכהנים לוים בני צדוק. ואמר שמשפחתו שמרה את אילן היוחסין שלה ומתייחסת למשפחת כהנים זו, צאצאי צדוק הכהן שהיה הכהן הגדול אצל שלמה המלך. מדהים! אז הנה בהפטרת השבת אנו פוגשים את משפחת הלב״ץ, והנביא יחזקאל נותן להם התייחסות מיוחדת:

למה הם נקראים לויים?

אמנם הם אכן משבט לוי כמו כל הכהנים, אבל למה להזכיר זאת?

הנביא מזכיר כאן את שבחה של משפחה זו ששמרה אמונים להשם "אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי", לכן מזכירם כשבט לוי שעבודתו היתה לשמור את משמרת המקדש, ומשפחה זו נלוותה אל השם בזמן שמשפחות אחרות בגדו בו. ועוד כשמזכירם כלויים מיחסם ללוי שהיה צדיק ואומר שהם ראויים להיקרא על שמו. 

יחזקאל הנביא מבשר למשפחה זו ששמרה על נאמנותה להשם שבבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו, הם יחזרו לעבוד בבית המקדש בניגוד לכהנים שתעו בדרכם.

האם יחזקאל מורה להם דרך מיוחדת ואיסורים מיוחדים? מחד ברור שאין נביא רשאי לחדש דבר בתורה, זו התורה לא תהה מוחלפת! יש מהמפרשים שנדחקו לפרש את הפסוקים באופן שאינם סותרים התורה, כשציווה אותם ללבוש רק בגדי פשתן דיבר רק על אותם שיזכו וישמשו ככהנים גדולים דוקא ולא לכל הכהנים. וכן כשאסר אלמנה. אמנם יש דוחק בהסבר כזה בפסוק כי נראה ממנו שאסורה רק אלמנת ישראל ולא אלמנת כהן. ודין כזה אין לא לכהן גדול ולא לכהן הדיוט, לכן מפרש המלבי״ם שמשפחה זו תהיה במעמד יותר גבוה משאר הכהנים:

 הודיעו שלעתיד יתעלו הכהנים בני צדוק להיות להם בקצת דברים חשיבות של הכ''ג, כי יהיו כממוצעים בין מדרגת הכ''ג ובין מדרגת הכ''ה,(עד כאן לשון המלבי"ם)

וכיצד יכולה התורה להשתנות?

אומר המלבי״ם שאלו חומרות שאין בהם ביטול מצוה. ואם הכהנים מקבלים על עצמם שלא לשאת לאישה אלמנה מישראל אפילו שהתורה התירה להם אין בזה שינוי לתורה. וכן כשהם יקבלו על עצמם ללכת עם שיער קצר כמנהג הכהן הגדול. 

בברכה בעז מלט