בס"ד עש"ק פרשת בהעלותך תשוע"ה

בפרשת בהעלותך לאחר שעמ״י החל את מסעו מהר סיני לכוון ארץ ישראל, מהר מאוד מתחילות התלונות והבכיות, העם מתלונן ומבקש לאכול בשר ודגים. והשם עונה להם שייתן להם בשר לאכול עד אשר יצא מאפם. ואז משה רבינו אומר להשם אמירה שנשמעת ככפרנית:

{כא}  וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הָעָם אֲשֶׁר אָנֹכִי בְּקִרְבּוֹ וְאַתָּה אָמַרְתָּ בָּשָׂר אֶתֵּן לָהֶם וְאָכְלוּ חֹדֶשׁ יָמִים: 

{כב}  הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם: 

כמובן שדבריו אלו העלו שאלות נוקבות, כיצד משה רבינו מפקפק ביכולת השם לספק להם בשר. האם הוא חטא בזה, ואם כן מדוע לא נענש?

נחלקו בזה כבר רבי עקיבא ורבי שמעון בספרי. והובאה מחלוקתם גם ברש״י:

לדעת רבי עקיבא משה התכוון כמשמעו לומר להשם שהוא לא יספק את מבוקשם. ואילו לדעת רבי שמעון חלילה לומר שמשה רבינו שבכל ביתי נאמן הוא יפקפק ביכולת השם לתת להם בשר, אלה שמשה רבינו מתלונן כנגד הכוונה לעשות להם נסים שבעטיים יקבלו עונש ומגפה. והשם עונה לו היד השם תקצר?!  הקב״ה רוצה להראות שאין ידו קצרה לתת את מבוקשם, גם אם הדבר יביא בעקבותיו לנזק ועונש לעם.  

אולם רבים מהפרשנים מסבירים שגם רבי עקיבא לא התכוון שמשה רבינו חלילה מפקפק ביכולת השם. מהם מסבירים שאמנם השם יכל לספק בשר ככל שירצה, אבל כיוון שהם רוצים להתלונן- מה שהשם לא יעשה-לא ימצא להם, לא ישקיט את תלונתם. זה ידוע שמי שרוצה לבכות ולהתלונן תמיד ימצא לעצמו צידוק לכך. ומהם מסבירים שכוונת משה היתה שבדרך הטבע השם לא ישביע את רעבונם, אמנם בדרך נס בודאי שיוכל, אבל אינם ראוים שיעשה להם נס כזה. ומהם מסבירים שמשה דיבר כאן לא על כמות האוכל אלה על סוג האוכל, לכן אומר על דגי הים- כל. אם תביא להם מושטים יבקשו קרפיונים. תביא קרפיונים יבקשו נסיכת הנילוס, וכן על זה הדרך. 

יוצא לנו שהדגש בדברי משה רבינו, אתה ה׳ יכול לספק לבני האדם כל שיחפצו, אבל האם ימצא להם בזה? האם יהיו מרוצים בכך? האם ישמחו בזה? ריבונו של עולם אכן כל יכול, אבל בני האדם בבחירתם תלויה ההכרה והיחס לנמצאות, אם לשמוח בחלקנו או להתלונן. אם להודות להשם על מה שיש לנו או להתבכיין. זה תלוי רק בנו!

משה רבינו הכיר בעם שלא יפסיקו לבכות בקבלת מבוקשם. האם גם אנו כאלה? תלוי בבחירתנו!

אם נבחר לראות את הטוב ולהודות עליו, חיינו באמת יהיו הרבה יותר טובים. הכרת הטוב היא הבסיס לקבלת הטוב. ועבודה זו אף אחד לא יכול לעשותה במקומנו. 

בברכה בעז מלט