2

 

שאלה:

כיצד יש להתייחס לבעלי נטיות הפוכות? וכיצד יתכן שרב פלוני השתתף במצעד הגאווה?

תשובה:

אשרינו שזכינו לחיות בדור שבו ישנה רגישות ומוכנות לקבל ולעזור לכל מיני בעלי נטיות כאלה ואחרות. בדורות עברו החברה עסקה בעיקר לשמור על עצמה מכל מיני פגעים, גם כאשר השמירה באה על חשבון ירידה מהמסלול ואובדן דרך של החריגים.

בדורנו מערכות החינוך והחברה בכללותה בנו מסלולים ומסגרות לקידום והצלחה גם של בעלי מוגבלויות כגון חרשים, נכים, סומים, דיסלקטים , היפר אקטיביים, חרדתיים ועוד. זהו תהליך מבורך מאוד שממקסם את יכולת הצבור ללמוד להתפתח ולבנות חיים נורמליים ככל האפשר. 

בתוך כל התהליך הזה גם עלתה המודעות  בחברה לבעלי נטיות הפוכות. ככל הנראה בעבר אנשים אלו  על פי רוב לא קיבלו טיפול ועזרה משמעותיים. בטח חלקם הצליחו להתגבר על יצרם ולבנות חיים נורמליים וחלקם לא. 

לכן היציאה מן הארון יכולה להיות חלון הזדמנות לעזרה וקידום של חלקים אלו באוכלוסייה. 

השאלה החשובה שאנו צריכים לברר ביחס לתופעה זו הינה מה הדרך הנכונה לעזור לאנשים אלו, מהי טובתם? כאן נמצאת המחלוקת הגדולה בין המאמינים בתורה מן השמים לבין אלו שלא. 

מי שמאמין שריבונו של עולם איננו רק בורא אלה גם נותן תורה. מאמין שרק השם הוא הקובע מה מוסרי ומה לא, לכן יבוא לברר מהי אמירת התורה בזה:

המצווה הראשונה בתורה שניתנה לכלל העולם הינה פרו ורבו ומילאו את הארץ. ברור לנו שהשם ברא את יצר העריות כדי שלא נשכח ללדת ילדים. התורה מצוה עלינו להרבות חיים בעולם. בכלל זה לא להשחית סתם ללא תועלת עצים. ויותר מכך הזהירה אותנו מהשחתת עצי פרי. יותר מכך הזהירה אותנו מהריגת חיות ללא צורך ואפילו אסרה על ציעורם של החיות וסירוסם (שהוא צער מאוד גדול להן). ובכלל זה אסרה התורה באיסור חמור משכב זכר, בהיותו הפך למגמת החיים בעולם. ההיגיון פשוט וברור ואין מה להכביר במילים. 

והנה מלאכת החינוך לא עוסקת רק באסור ובמותר, אלה גם ובעיקר בסלילת הדרך, במתן הדרכה ועזרה כיצד נתקדם לעולם שכולו טוב. 

המתבונן בחברה האנושית יראה שכל אחד מהחברה יש לו איזו נטייה שונה מהשאר בדבר מה. יש אדם עם נטייה לכעס, ויש עם נטייה לעצבות וייאוש, יש בעל נטייה לבטלנות ויש עם נטייה לרעבתנות או חמדת ממון וכו׳. כמוהם גם בעלי נטייה הפוכה. אנו מאמינים שכל בעל נטייה כזו או אחרת יכול להצליח להתפתח ולבנות חיים בריאים וטובים אם יקבל תמיכה ועזרה מתאימים, וכמובן צריך שירצה להתקדם. 

אם חלילה יטען מישהו שבעלי הנטייה אינם אחראים למעשיהם ולא מסוגלים לחיות חיים נורמליים, אזי לשיטתו אין לחברה מה להעמיד לדין אף פושע ואף סוטה.  כך הגנב לא יכל לשלוט כל עצמו, והאנס על יצרו וכן על זה הדרך. גם אדם נורמלי בלי נטיות הפוכות, לא בגלל משיכתו למין השני התרנו לו לקפוץ על מי שרואה ברחוב.

לכן מי שאהבת האדם חזקה בליבו, וברצונו לחזק ולעזור לכל חלקי האוכלוסייה השונים, מוזמן לאהוב את בעלי הנטיות ההפוכות. לאוהבם באמת, לא לקדש את הבעיות והקשיים שלהם אלה לעזור להם להתקדם ולבנות חיים נורמליים ככל האפשר. 

אינני מכיר את אותו רב מדובר, אבל אם אכן היה כזה מעשה, יתכן שהוא רצה במעשיו להביע מחאה כלפי הלוקחים החוק לידיהם או לומר לבעלי הנטיות שהוא אוהב אותם ורוצה בטובתם. עד כאן דברי הסנגוריה, אבל באמת אין זה נכון להשתתף במצעדים אלו כי המארגנים אותם לא באים לעזור לאותם אנשים, ובמעשיהם הם מקדשים את הסטיות במקום לתקנם. בשנאת חינם נחרבה ירושלים ובאהבת חינם תיבנה.

בברכה בעז מלט