בס"ד לפרשת כי תבוא שנת תשוע"ה
במצות ביכורים התחייב עם ישראל רק לאחר שכבש את הארץ וחילקה בין השבטים. זה נלמד ממאמר הכתוב ״ וירשתה וישבת בה״. מי שאין לו קרקע בארץ גם פטור מהמצוה, וגם מי שיש לו קרקע אבל אין לו עצי פרי משבעת המינים- גם הוא פטור ממצות הביכורים.
אז למה רק החקלאים מצווים בהבאת ביכורים? ורק אלו שגרים בארץ ישראל ורק אותם שמגדלים 7 המינים?
הכלל הוא: שכגודל יכולת ההרס והחורבן כך גם יכולת התיקון והבניין.
להיות חקלאי זה מסוכן, זאת למדנו כבר מכישלון קין. מצד שני הגענו לזה העולם דוקא בשביל לגלות את הקדושה שבארץ, לחבר שמים וארץ. ארץ ישראל נבחרה למשימה ואתה עם ישראל שותף להגשמה. וביותר מגויסים למשימה חקלאי ישראל, המחוברים לאדמה. לא מביאים ביכורים מחו״ל כי דלה שם הקדושה החבויה בין רגבי האדמה.
להיות עובד אדמה זה מסוכן משאר עבודות, שמא יחשוב החקלאי שכוחו ועוצם ידו עשה לו החייל הזה. לכן באה התורה וציוותה עליו להביא את ראשית פרי האדמה לבית השם. בזה יוכל להכניע ולרסן את התאוה שלו לאכול מפרי האדמה, בזה שיעלה את הפרי הראשון לבית המקדש. עוד באה מצות הביכורים לחזק את מידת הכרת הטוב בנפשו- לזכור שכל השפע מאת השם הוא בא. גם לזכור את ימי ענינו כשעבדים לפרעה היינו. ולחזק את מידת הענווה שהיא אם לכל המידות הטובות, כך אגריפס המלך צעד במעלות המקדש עם הטנא בידו כאחד ההלך. ואחרי כל העבודה הנפשית המיוחדת לעובדי האדמה, נודה ונשבח להשם שזיכנו לחשוף את הקדושה החבויה ברגבי האדמה והלה זוהי תכלית הבריאה.
הגפן והיין המופק ממנה- באים לחשוף את הקדושה החברתית, כוחנו באחדותנו וקדושתנו תלויה בהתחברותנו ענבי הגפן בענבי הגפן. הגפן רומזת למידת אברהם אבינו איש החסד.
התאנה חושפת את קדושת היחיד. אין חלומנו רק בהצלחת הכלל אלא גם בהצלחת כל יחיד מאיתנו. רומזת למידת הגבורה וליצחק אבינו שהיה עולה תמימה.
הרימון בו כל הגרגרים חיים ביחד באחווה בבית גידול אחד. היחיד והיחד באחדות אחת. הרימון כליל תפארת מגלה מעלת יעקב אבינו.
ארץ זית שמן- ארץ שמגדלת זיתים המפיקים שמן, שהוא המשובח שבשמנים וזקן העצים. כנגד משה אהרן ויוסף. וכנגד ספירות נצח הוד ויסוד.
דבש- פרי העץ המתוק ביותר. המתיקות כידוע הינה תוצר חום השמש. התמר מצליח יותר מכל שאר העצים לנצל את חום השמש ולהוציא פרי משובח ומפואר. התמר כנגד מעלת דוד המלך וכנגד ספירת המלכות אשר מעלתה בענוותנותה, ביכולת הקבלה מכל הספירות שמעליה.
ויהי רצון שנזכה ב"ב לחשוף את צפונות הארץ, ארץ החיים, להעלות את פרותיה המשובחים לבית העולמים, ולהודות ליושב במרומים על כל החסדים.
בברכה בעז מלט