בס"ד מאמר לפרשת ויחי התשע"ז
פרשת ויחי החותמת את ספר בראשית, חותמת את דור האבות, ובה גם יעקב סוגר חשבונות ומחלק מתנות. יעקב אבינו בברכותיו לבנים לפני מותו מחלק את העוגה, מגדיר את היעוד והיחוד של כל שבט ושבט. בחלוקתו ברכות לבניו הוא נותן את המלוכה ליהודה. ואומר . לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא (שילה) שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים:
התקשו המפרשים להסביר את כוונתו באומרו ״עד כי יבוא שילה״.
מהם אומרים שמדבר על שילה, העיר שילה. שילה נמצא בנחלת יוסף ולא בשבט יהודה, ובזה רומז שיבוא זמן שהמלוכה תהיה בידי יוסף כמו שאכן היה בימי יהושע בן נון שהקים המשכן בשילה. ולפרוש זה כנראה שצריך להבין את ״עד כי יבוא״, שפרושו שהמלכות תגיע ליהודה כשיבוא יומה של שילה, כשתחרב שילה תגיע המלוכה ליהודה, אכן המלוכה עברה לדוד המלך וצאצאיו לאחר שהמשכן עבר משילה לנב .
כנראה שבזמן משכן שילה עדין לא בשלו התנאים להופעת מלכות מבית יהודה.
ומהם אומרים ששילה זהו כינוי למלך המשיח. ושילה=משיח. יוצא שהמלכות ניתנה ליהודה לכל הדורות עד ביאת המשיח.
ברם יד להתבונן מדוע נקרא כאן המשיח שילה?
גם מלשון הפסוק ״עד״ משמע ולא עד בכלל, קרי שבזמן המשיח תפסק מלכות בית דוד, וכיצד זה יתכן?
ועוד שאלה: מה ענין סוף הפסוק ״ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים:״?
אנו רואים בספר יחזקאל שפעמים קורא למשיח מלך ופעמים נשיא, נאמרו לזה הסברים שונים, ואפשר לומר שמכיוון שמלך המשיח יחזיר את המלכות על כל העולם לקב״ה, הרי שאם בתחילת מלכותו משיח יקרא, הרי שלאחר שימסור את המפתחות להשם יקרא נשיא ישראל.
אכן עמישראל מתפלל שנות אלפיים למלכות בן דוד שתצמח, ובפריחתה תביא את כולם לדעת כי השם יצרם מחיים ומנהיגם. וזה כוונת הפסוק עד כי יבוא שילה, עד ולא עד בכלל כי בסופו של דבר והיה השם למלך על כל הארץ. ויתכן שלכן נקרא כאן שילו בדומה לשלו.
מה פרוש ולו יקהת עמים?
אומר רש״י שקהת פרושו אסיפת. ולו יקהת עמים- ואליו יתאספו כל העמים, כמו ״אליו גוים ידרושו״(ישעיה יא)
כאן יש לעשות ברור קצר, מהסיפור בפרשות האחרונות אנו רואים שיוסף היה בעל החלומות לרומם ולתקן את כל העמים, ואילו יהודה עסק בעבודת השם שלו גם דאג למשפחתו. אם כן כשבא יעקב אביו כאן ואמר" וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" ובישר שחלומו של יוסף אכן יתגשם בזמן מלך המשיח, יהה זה כאשר המשיח יבוא שילו, כאשר יפנים יהודה וילמד להכיל גם את חלום תיקון כלל העולם השוכן בשילו, בנחלת בני יוסף יחד עם חלומו שלו. כשאנו עם ישראל נתאחד בתוכנו- כל העולם יתחבר אלינו ויאהבנו.
א הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם. ב וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְ-ה-וָ-ה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְ-ה-וָ-ה אֶל בֵּית אֱל-ֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְ-ה-וָ-ה מִירוּשָׁלִָם. ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
בברכה בעז מלט