בס״ד ט׳ תמוז התשע״ז עש״ק פרשת אחרי/קדושים. 

השאלה ידועה: לשם מה לעזאזל צריך שעיר לעזאזל?

מובא בפרקי דרבי אליעזר:

אמר סמאל לפני הקב"ה רבון כל העולמים על כל העכומ"ז נתת לי רשות ועל ישראל אין אתה נותן לי רשות? אמר לו הרי יש לך רשות עליהם ביום הכפורים אם יש להם חטא, ואם לאו אין לך רשות עליהם, לפיכך נותנין לו שוחד ביום הכפורים שלא לבטל את ישראל שלא לבטל קרבן של ישראל, שנאמר "גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל", גורלו של הקב"ה קרבן עולה וגורלו של עזאזל שעיר חטאת, וכל עונותיהם של ישראל עליו, שנאמר "ונשא השעיר עליו את כל עונותם", ראה סמאל שלא נמצא בהם חטא ביום הכפורים אמר לפניו רבונו של עולם יש לך עם אחד בארץ כמלאכי השרת בשמים:

מה מלאכי השרת אין להם קפיצין כך ישראל עומדים על רגליהם ביום הכפורים.

מה מלאכי ישראל אין להם אכילה ושתיה כך ישראל אין להם אכילה ושתיה ביום הכפורים.

מה מלאכי השרת נקיים מכל חטא כך ישראל נקיים מכל חטא ביום הכפורים.

מה מלאכי השרת שלום מתווך ביניהם כך ישראל שלום מתווך ביניהם ביום הכפורים.

(פרקי דרבי אליעזר פרק מ״ו)

המדרש הזה מעורר שלל שאלות:

1. וכי באמת אין לסמאל רשות על ישראל כל השנה, ורק על הגוים?

2. למה השם מקבל טענתו ונותן לו רשות על ישראל ביום הכיפורים?

3. בכלל המדרש הזה נראה סותר סתירה גמורה מדרש אחר הדורש את הפסוק ״ ימים יוצרו ולו אחד בהם״ שישנו יום אחד בשנה בו אין לשטן יכולת להסטין על ישראל, והוא יוה״כ, השטן=364 שיש לו כוח בכל 364 ימי חמה מלבד יוה״כ. 

4. המדרש כאן מציין שמביאים לסמאל שוחד ביוה״כ. זה ממש מקומם, וכי אנו צריכים לשחד את סמאל?!  רבינו בחיי ממשיל זאת למי שמשליך פרוסה לכלב כדי שלא ינשכנו, וזה עדין מקומם, וכי בעל הכלב לא יכול ל״טפל״ בו שלא יישך, ואנו צריכים לשחדו?!

תשובה:

בפשיטות כל השנה סמאל/ שטן/יצר הרע מסיט ומסטין, וכנגד זאת אנו נלחמים נגדו ורואים בו אויב של השם, למרות שאנו בפנים יודעים שגם הוא בסך הכל עבד השם. פרקי דרבי אליעזר שאומר שאין לו רשות עלינו בכל השנה, הכוונה רשות לקטרג עלינו בבית דין של מעלה. ואז מגיע יום הכיפורים והשם קורא גם לסטן ושואל אותו מה בפיו, עכשיו יש לו הזדמנות לקטרג. אולם כשישראל נדמים למלאכים והכלב קיבל את העצם שלו, השטן מסנגר עלינו. 

למה נקרא שוחד?

שוחד משמעותו שהפה והלב לא שווים בזה, כוונת הנתינה איננה לטובתו. השם ברא גם את השטן, גם לו יש תפקיד בעולם, אבל תפקידו להסטין נועד באמת כדי שלא ישמעו לו, ולא ילכו אחריו, לכן המזון שניתן לו נקרא שוחד. 

אמנם להתחבר לתודעה שגם הוא עבד ה' ביום יום, עלול להזיק, שחלילה נתרשל במשימתנו, במלחמתנו בו, אבל ביום הכיפורים אנו חושפים את האמת, שלא יחשוב מישהו שכוחות החידלון עומדים בפני עצמם. 

עכשיו תתרכזו בבקשה בדברי רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו צדקת הצדיק:

עיקר התשובה הוא עד שיאיר ה' עיניו, שיהיו זדונות כזכויות. רוצה לומר שיכיר ויבין שכל מה שחטא היה גם כן ברצון ה' יתברך,..

וכשמגיע לאור זה העצום, אז שבו כל זדונותיו בלתי יוצאים מעומק ידיעת הש"י והוא ודעתו ורצונו הכל אחד, ומאחר שהש"י רצה כן הרי הכל זכויות, וזוכה לכפרה גמורה שביום הכיפורים. שזה סוד השעיר לעזאזל שאילו עשהו האדם עצמו היה עובד עבודה זרה גמור והוא 'לא יהיה' שהוא יסוד כל המצוות לא תעשה וכל העברות וההסתרות מרצון הש"י. רק שהשעיר הוא על ידי רצון הש"י, שהוא מצוה לשלחו לו נעשה עוד מצוה ולא עברה, וכך פירשוהו רז"ל (פרדר"א פ' מו).( צדקת הצדיק פסקה מ)

ננסה לבאר בשפה יותר פשוטה, השעיר הניתן לכוחות החידלון/סמאל/הסטן מגלה שמלכותו של השם בכל משלה, שאין דבר היכול להיעשות בעולם בלא שהשם יאפשר זאת, שגם כשחטאנו חלילה ועברנו על מצות השם, בכל אופן עשינו את רצון השם, שהרי השטן שהסיתנו לכך גם הוא שליח השם. מטרת הכרה זו להביאנו לתשובה מאהבה, שבה כל הזדונות נהפכים לזכויות. 

אבל חשוב כאן להדגיש שבל נטעה לחשוב שהכל מכתוב ולא משנה מה נבחר? אנו באמת ניתן את הדין על מעשינו בעולם, אנו אחראים, אלא שבתשובה מאהבה מתהפכת התמונה. באור העניין שהאדם אחראי למעשיו כי הוא חשב ותכנן ורצה לעשות כך וכך, אפילו שבלי עזרה משמים( אף באמצעות שטן) לא היה מצליח לעשות מעשה. יוצא שעבודת התשובה הגדולה הינה לשנות את הכוונה והרצון שלנו שלא נרצה שום דבר שהוא נגד רצון השם כדרך האוהבים האמתיים. 

יוצא שאפשר לענות על שאלתנו (3) בעוד דרך:

מה שבכל ימי השנה השטן נותן לנו עצות רעות, גורם שאין לו זכות לקטרג עלינו בשמים, כי הוא גרם לחטאים. מה שביום הכיפורים אין לו רשות להסיט את ישראל דוקא גורם שביום זה הוא חלילה יכול להגיע לבית דין של מעלה ולקטרג. אלא שישראל נדמים לו כמלאכים ועוד שהוא מקבל ביום זה את השוחד המגלה שאמנם יש לו עדין תפקיד בעולם, אולם המטרה שלא נקשיב לו, ולכן נקרא שוחד, ואז כשהוא כבר מגיע ופותח פיו הוא מלמד עלינו זכות. 

להילחם בכוחות הרע, או להתעלם ולהתחמק מהם? יש במלחמה תועלת אבל גם עלולה חלילה לצמוח טעות מכאן, כאילו יש כוח בעולם היכול לחבל בתכנית האלוהית לתיקון העולם, והלא העולם אחד ואין מי יאמר לו מה יעשה, ואין מי היכול למנוע תיקון העולם במלכות שדי. לכן בכל השנה אנו ברוגז על היצר הרע , וביוה"כ אנו נותנים לו על פי דבר ה' שוחד, כי סוף סוף עדין יש לו תפקיד בעולם.

בברכה בעז מלט