וקראת דרור בארץ לכל יושביה, יובל היא תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו. 

בס"ד ערב שבת פרשת בהר-בחוקותיי

מה פרוש ״ יובל״?

מה מטרת שנת היובל?

מדוע בשנת השמיטה נאמר: שדך, כרמך, ספיח קצירך, ענבי נזירך ואילו ביובל נאמר בגוף שלישי: נזיריה, ספיחיה, תבואתה ?

עוד יש להתבונן בלשון אחוזה שנאמרה דוקא לגבי היובל, וכן בלשון קודש- ״וקדשתם את שנת החמישים שנה״ שנאמרה דוקא על היובל ולא על השמיטה.

למה רומזת שנת היובל?

נחלקו הפרשנים מה מקור השם יובל?

רש״י מפרש שהשם בא מתקיעת השופר שהיו תוקעים בתחילת השנה, וכמו שמצאנו במתן תורה-״במשוך היובל המה יעלו בהר״.

הרמב״ן חולק על רש״י וסובר שפרוש יובל משורש להוביל, יבול, יובל, כמו להוליך. בא לומר שבשנת היובל יובל כל איש אל אחוזתו ואל משפחתו. 

ועל דרך הקבלה אומר רבינו בחיי, היובל רומז למציאות לעתיד לבוא. בשמיטה נאמר שהארץ תשבות אבל עדין השדות מתייחסות אלינו לכן נאמר שדך, כרמך ועוד. אבל ביובל כבר לא נאמר לשון כזה אלא נזיריה, ספיחיה וכדו׳ , פרוש שהארץ כבר לא מתייחסת אלינו בשנת היובל אלא אנו אליה, ושבתם איש אל אחוזתו. המילה אחוזה גם מבטאת יחס שונה מנחלה. 

על פי זה נאמר שהיכולת שלנו לשוב איש אל אחוזתו תלויה בהכרה ש ״לה׳ הארץ״ ואנו גרים ותושבים בלבד. מה ששלי- אני עלול לאבד, אבל כיון שהארץ של השם, יש אפשרות לחזור איש לאחוזתו. על פי זה אחוזתו- פרושו הקרקע שהאדם אוחז בה, לא בתור בעלים, שהלא השם הוא הבעלים. 

שנת היובל רומזת למציאות גן עדן. בגן עדן לא היה לבני האדם בעלות בקרקע ולא צורך לחרוש ולזרוע. הפרות כולם גדלים על העצים ללא כל טורח ועמל לאדם גם ללא רכושנות ובעלות של האדם. לגן עדן שנת היובל מובילה אותנו ואז יתקע בשופר גדול וישמע קול היובל ובא לציון גואל. 

בברכה בעז מלט