בס״ד   לפרשת ואתחנן התשע״ז

משה רבינו מתחנן אל השם יתברך שיירשהו לעבור את הירדן אפילו כאדם פשוט ובלבד שיראה את ההר הטוב הזה והלבנון, שיזכה לדרוך ולו פעם אחת בירושלים ובהר המוריה. 

בכלל בני האדם מי שיש לו מנה רוצה שנים. אין אדם מת וחצי תאוותו בידו, כל אחד מאיתנו תמיד יש לו בקשות מה' שייתן לו עוד מתנות. משה רבינו מה עוד יכל לבקש מאת השם שאין לו כבר?

אנו יכולים להבין שהוא לא יבקש ממנעמי העולם הזה הגשמי, מה הבקשה יקרת הערך המעולה ביותר? משה ביקש לעשות סיבוב שערים בירושלים. צריך להבין שגדולה מעלת הראיה שאדם יכול לראות בהר הטוב הזה יותר מכל ראיה אחרת שיראה בכל מקום בעולם. כבר אברהם אבינו התבשר על ידי ה׳ שיזכה להגיע אל ״הארץ אשר אראך״, לארץ שבה יזכה לראות מראות אלוהים. ובהליכתו להר המוריה עם יצחק, זכה וראה את המקום, ראה ענן קשור על ההר, ראה את השכינה. עם ישראל מצווה לדורות לעלות לרגל למקום אשר בחר השם לראות ולראות. משה רבינו התאבה להשיג את הראיה הנעלית ביותר שבן אנוש יכול להשיג בזה העולם, לראות את מה שאברהם ראה, והיא במקום בית מקדשנו. 

עונה לו ה׳, ויתעבר ה׳ בי למענכם ולא שמע אלי...ה' מסרב לבקשתו!

משה מבקש לעבור בארץ והשם מתעבר בו. למענכם- לטובתכם. למדנו שאם משה היה נכנס לארץ והיה בונה את בית הבחירה, בית המקדש לא היה נחרב לעולם, אולם אם ישראל היו חוטאים הם חלילה היו נענשים וכלים מן העולם, לכן עברת השם על משה הינה למענכם, כדי שתזכו לחיי נצח והשלמת התיקון שלכם. 

ברצוני לעיין מעט בשורש ע.ב.ר 

כשמשה רבינו מבקש לעבור את הירדן, אף במחיר שיעבירהו השם מנשיאותו. השם מתעבר בו כדי לזכות את ישראל שיעמדו איתו לעולם הבא, גם כדי לזכות את מתי מדבר שיזכו בעולם הבא. ( אור החיים)

רבינו בחיי כאן כותב ש״ויתעבר ה׳״ כאן רומז לסוד העיבור. המושג סוד העיבור עוסק בשלושה נושאים הקשורים זה בזה:

1-בעיבור חודשי הלבנה כדי להתאים בחשבון הכולל את השנים עם שנות החמה.

2-גם בגלגול הנשמות

3- בשורשי נשמת מלך המשיח

אבאר בע״ה המעט שאני מבין בעניין זה, ראשית בעיבור החדשים, בפשיטות המטרה ברורה, אנו רוצים שהחודשים שלנו יהיו אמיתיים, מתחילים עם מולד הלבנה ומותאמים לטבע ולמזל (המזלות לפי חכמי ישראל הולכים בהתאם לחודשי הירח), וגם רוצים שהשנים שלנו תהיינה מותאמות לחמה ולעונות השנה.

יותר בעומק, העיבור מבטא את השאיפה הישראלית ללכת עם הטבע מבלי להיכנע לו. לחבר את הרוח לחומר. בגלגול הנשמות מונחת אפשרות התיקון למי שלא זכה בחייו לתקן את התיקון שלו בעולם, אומרים חכמי הסוד שלכל אחד ניתנת אפשרות להתעבר ולחזור שוב לעולם הזה להשלמת תיקונו עד ארבע פעמים. עיבור בסיכול אותיות ריבוע.

מלך המשיח צריך להשלים את התיקון של העולם הזה, לחבר את הנהגת הטבע להנהגת הייחוד. להביא להכרת מלכות השם בארץ כמו שהיא בשמים. לשם כך התעבר השם במשה וחיבר את הגואל הראשון עם האחרון. מלך המשיח יקבל מנשמת משה רבינו כדי שיוכל לעמוד במשימה שלו ולהשלים את מה שמשה התחיל. 

נתפלל ונייחל שיעביר ה' את רוח הטומאה מן הארץ, שיעביר ה' את טובו על פנינו, שכל העולם יכיר במלכות ה' ויזנח את דרכיו הרעים.

בברכה בעז מלט