בס״ד עש״ק חול המועד סוכות התשע״ח

נוהגים בקהילות ישראל לקרוא את מגילת קהלת בשבת חול המועד סוכות, ולכאורה לא מתאים לסוכות, חג שאנו מצווים בו לשמוח, שלוש פעמים מזכירה התורה את השמחה בחג, ומגילת קהלת כולה פסימיות, למשל חוזר על עצמו הביטוי מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש, דור הולך ודור בא, או הבל הבלים כי הכל הבל ועוד כהנה רבים?

והנה עיננו הרואות שבעולם הזה העניים על פי רוב יותר שמחים מהעשירים והוא דבר פלא? והעניים חושבים שאם היו זוכים לעושר שמחתם הייתה כפליים?!

גם עיננו הרואות שככל שיוסיף האדם דעת וחכמה כך יוסיף מכאוב( גם זה מובא בקהלת).

באמת בא שלמה המלך דווקא לזכותנו במידת השמחה, אז מניין נשיג השמחה?

נראה שהוא רוצה במיוחד לעזור לעשירים ולחכמים להשיג שמחה ורוגע. ראשית מה הבעיה שלהם?

חז״ל כבר אמרו לנו שמי שיש לו מנה רוצה שנים, זה דבר טבעי בעולם. ממילא ככל שהאדם יותר עשיר כך גם תהיה הרגשת החיסרון שלו, כשיש לו אלף- ירצה אלפיים, מיליון -ירצה שנים. ומצד שני איזהו עשיר- השמח בחלקו. לכן אומר שלמה המלך מה יתרון לו לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש. ככל שנחזק בקרבנו את התודעה שהעולם הזה הינו עולם וירטואלי החולף ביעף, כך נשתחרר מתחושת החסר שהעולם הגשמי נוסך בנו. לכן גם בז שלמה לשמחה הבאה מחמת העולם הזה,

 לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה.

ובהמשך דבריו אומר לנו החכם באדם: וְרָאִיתִי כִּי אֵין טוֹב מֵאֲשֶׁר יִשְׂמַח הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיו כִּי הוּא חֶלְקוֹ כִּי מִי יְבִיאֶנּוּ לִרְאוֹת בְּמֶה שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרָיו(ג, כב)

אל תחפש את השמחה בדברים ברי החלוף, אלא תשמח במעשה ידיך הטובים שהם לנצח נשארים. שלמה מרבה לעסוק בשמחה במגילת קהלת, ונראה שתורף דבריו שהשמחה קנין גדול שיקנה לו האדם בנפשו. אולם הדרך לקנותה דווקא עוברת בהכרת אפסיות האדם והעולם הזה, בחשיבות מעשינו הטובים, ובהכרה שעל הכל נתן את הדין. גם סוכת השלום שאנו יושבים בה ושמחים מכוונת לכיוון זה, שלא העולם הזה בגשמיותו מהוה מקור השמחה, אלא אושר העתיד המתוקן. שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱ-לֹהִים בַּמִּשְׁפָּט:(קהלת יא,ט).  סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱ-לֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָםכִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה הָאֱ-לֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל נֶעְלָם אִם טוֹב וְאִם רָע:

בברכה בעז מלט

: