רבי יהודה היה נותן בהם סימנים. דצ"כ עד"ש באח"ב

צריך להתבונן מה בא רבי יהודה לחדש לנו, הרי בסך הכל הוא לקח אות ראשונה מכל מכה ? ולמה מסדרי ההגדה הדגישו את הסימנים שלו?

ברור שכוונה מיוחדת היתה לו, ראשית בעצם החלוקה לשלוש קבוצות.

בקבוצה ראשונה באו המכות בעפר ובמים.

בשנייה באו לחיים על פני האדמה.

ובשלישית בשמים. ובמכה האחרונה בנשמת האדם שהיא אף מעל השמים. 

המטרה של כל שלשה הוגדרה אחרת בתורה:

בקבוצה הראשונה היעד: וידעו מצרים כי אני השם. 

קבוצה שנייה היעד: אני השם בקרב הארץ. 

קבוצה שלישית היעד: כי אין כמוני בכל הארץ.

בתוך כל קבוצת מכות ישנו סדר קבוע:

בראשונה משה מצווה להשכים בבוקר ולפגוש את פרעה כשהוא יוצא המימה. 

בשנייה לבוא אל ביתו ובשלישית אין כלל התרעה, משה מביא את המכה בלי לדבר עם פרעה. 

אנו גם רואים סדר שבראשונה שבכל סדרה המכה פוגעת רחוק מבני האדם. בשנייה כבר נכנסת לבתי מצרים ובשלישית גם באנשים עצמם. 

המקובלים רואים בסדר זה הקבלה לעשרת הספירות, שגם הן מסודרות בשלשות. אלה שהמכות מסודרות בכיוון הפוך. מתחילות מספירת המלכות והולכות ועולות אל מלכו של עולם. עבודת ההכרה בהשם הינה הפוכה לפעולת ההארה שלו בעולם, מהפרטים אנו הולכים ולומדים את הכללים. ואנו יודעים שהם קדמו לפרטים. 

יוצא שמכת בכורות, מכוונת כנגד הדיבר הראשון. אנכי השם אלוהיך. בה נאמר בהגדה ועברתי בארץ מצרים אני ולא מלאך...