בס״ד לפרשת ויחי התשע״ח

יעקב אבינו בשנתו האחרונה קורא ליוסף אליו ומצוה אותו להעלותו אחר מותו לקברו במערת המכפלה. בהמשך יוסף מגיע שוב יחד עם בניו מנשה ואפרים אל אביו. יעקב מברך את הילדים ואז נותן ליוסף מתנה. 

{כב}  וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי: (מח, כב) 

נשאלת השאלה, מה יעקב אבינו נתן כאן ליוסף? מה פרוש שכם?

אם תאמר שהכוונה חלק נוסף בירושה ?, הלא כבר אמר לו מקודם:

{ה}  וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי: 

ואולי באמת יעקב לא מחדש כאן נתינה חדשה, אלא מציין ליוסף שבאמירתו לבניו של יוסף שיחשבו כראובן ושמעון, גם נכלל שיקבלו נחלה כפולה. או שבתחילה בני יוסף רק קבלו את התואר שבטים, אבל נחלה כפולה טרם קבלו ועכשיו מבשר ליוסף שיקבל חלק נחלה כפול כדין בן בכור. 

אם נאמר, שיעקב אבינו התכוון לעיר שכם? 

למה דוקא נתן אותה ליוסף? ועוד אנו רואים בהמשך התורה שהעיר שכם היתה אחת מערי שבט לוי והוגדרה כאחת משלושת ערי המקלט שבעבר הירדן המערבי. ז״א שבפועל מי שישב בה היו הלויים וההורגים בשוגג. 

ועוד שאלה, יעקב אומר כאן:

 אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּ. 

ולא מצאנו שום איזכור לכך בתורה מקודם, להיפך מפשט הכתובים, מי שלקח/כבש את שכם הינם שמעון ולוי?

רש״י מביא כפרוש ראשון( וכנראה העיקרי) שיעקב נתן ליוסף חלקת קבר בשכם כנגד התחיבותו לטפל בקבורת אביו וכך כותב:

ואני נתתי לך. לפי שאתה טורח להתעסק בקבורתי, וגם אני נתתי לך נחלה שתקבר בה, ואיזו, זו שכם, שנאמר ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם:(עד כאן דבריו)

ברם גם לפירוש זה קשה, הלא את חלקת הקבר של יוסף, יעקב אבינו קנה בכסף, ולא לקח בחרבו וקשתו?

לכן אפילו אם נאמר שיעקב דאג ליוסף לחלקת קבר בנחלה הראשונה שהוא קנה בארץ ישראל, ומכאן שהיתה חביבה מאוד עליו, אנו חייבים לומר שפעולת הקניה כשלעצמה לא מספקת. 

משה זר הי״ו קנה אלפי דונמים ביהודה ושומרון, אבל אין לו דרך לממש את בעלותו ברובם בשל כשל שלטוני של מדינת ישראל במימוש ריבונותה בארץ. אז אומר יעקב אבינו ליוסף, הכסף לא הספיק, רק לאחר שחגרתי חרבי מימשתי את בעלותי על החלקה שקניתי בשכם. 

לסיכום:

יוסף קיבל נחלה כפולה. נחלות שני בניו פרושות מצפון ומדרום לשכם. קיבל/זכה להיקבר בחלקת השדה הראשונה שקנה אביו בארץ הקודש, בעיר שכם. עדין לא זכה שצאצאיו בדור שלנו ישבו בנחלתו. 

בברכה בעז מלט