בס״ד לפרשת בהעלותך התשע״ח

האם לקחת דירה מתיווך או לא? ביטוח ישיר או מסוכן ביטוח? קונה בחנות המפעל או בכלבו? האם לנהוג כחסיד או מתנגד?

בפרשתנו מסופר על סמיכת שבעים זקנים אשר נבחרו לסייע למשה רבינו בהנהגת האומה. משה רבינו האציל על שבעים הזקנים מן הרוח אשר עליו והם זכו לנבואה. בינתיים נשארו שני זקנים אלדד ומידד במחנה, והם זוכים שם לקבל נבואה ישירות מהשם ללא האצלה ממשה. יהושע בן נון מקנא למשה ורואה במעשיהם פגיעה בסמכותו של משה. או אז עונה לו משה:

וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם יְ-הֹ-וָ-ה נְבִיאִים כִּי יִתֵּן יְ-הֹ-וָ-ה אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם        (במדבר, יא,כט)

אמרו הראשונים בפרוש דבריו של משה: שנוח היה לו למשה רבינו שיהיו כל עם השם נביאים ולא כאותם שבעים זקנים שעליהם נאמר ״ואצלתי עליהם מן הרוח אשר עליך״. אלא נוח היה לו למשה שהשם יאציל עליהם מרוחו יתברך ולא יטול ממשה.

והוא פלא גדול שכך ינהג משה רבנו, ובהמשך הפסוקים בפרשתנו מעיד הכתוב על משה רבינו:

וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה:

ועוד שאומרים חז״ל שבהאצלת הרוח על שבעים הזקנים משה רבינו לא היה חסר כלום, בדומה להדלקת נר מנר שאין הנר הראשון חסר כלום?.

עונה על כך מרן החיד״א:

אדרבה נובע הדבר מענוותנותו המופלאה של משה רבנו, הוא אמר בלבו עדיף שהם יקבלו את הנבואה ישירות מאת השם ולא יצטרכו את התיווך שלי. יקבלו את הסחורה מחנות המפעל ולא מהסוכן הנאמן. משה מעדיף שיקבלו ישירות מהשם ולא יצטרכו את משה כצינור לשפע.

אז מה באמת עדיף?

משה העדיף שיקבלו ישירות מאת השם. אבל השם בחר ששבעים הזקנים יקבלו דרך משה מרוחו. יתכן שדווקא בזכות זה שמשה העדיף שלא יצטרכו אליו, בשל זה זכה שקיבלו דרכו. חכמינו אומרים על דברי המשנה בפרקי אבות משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, בזכות זה שמשה היה מקבל התורה יכולנו לקבלה ברמה הגבוהה ביותר האפשרית, אם היינו מקבלים ללא התיווך שלו היינו מפסידים חלקים נכבדים ממנה בשל קטנות הכלים שלנו.

לעתיד אומרים הנביאים נגיע למציאות שהשם אכן ישפוך את רוחו על כל בשר. ומלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים. וכולם ידעו את השם מקטנם ועד גדולם. אבל זהו חלום שטרם הגענו אליו, בינתיים אנו נעזרים במתווכים, בחכמי כל דור ודור. כבר במעמד הר סיני היה רצון באומה לשמוע הדברות מאת השם ישירות, ולא זכינו לזאת אלא רק בשתי הראשונות. אחד ההבדלים הבולטים בין העדות הינו במידת חלקו של הרב בתיווך זה. יש עדות שהרב מכריע ומכוון כמעט בכל דבר ויש עדות שבהן הרב עונה רק בשאלות הקשות. מה שאפשר לומר בכל זאת, המגמה הינה כמאמר משה רבנו:

וּמִי יִתֵּן כָּל עַם יְ-הֹ-וָ-ה נְבִיאִים כִּי יִתֵּן יְ-הֹ-וָ-ה אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם

כבר כיום אפשר לראות שזהו התהליך באומה ההרים כבר פחות גבוהים והעמקים הולכים ועולים. מתווספת לזה חזרתנו לציון, ארץ השכינה והנבואה, עם הרווחה והעושר שאף הם נצרכים לקבלת הנבואה.

וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְ-ה-וָ-ה כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם יְ-ה-וָ-ה כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד.(ירמיהו לא,לג)

בברכה בעז מלט