מה עניין שמיטה אצל הר סיני? ומה עניין שמיטה בכלל? אמרו חכמינו שכשם שמצות השמיטה נאמרה כלליה ופרטיה מסיני אף כל המצוות ניתנו כלליהם ופרטיהם מסיני, אבל למה נבחרה דוקא מצות השמיטה ללמדנו על כל המצוות?
נראה לומר שמצות השמיטה והיובל (הקשורות ביחד) מגלות את הירידה לפרטים המכוונת בתורה, את הירידה לעולם המעשה, את הירידה עד לארץ.
התורה לא ניתנה למלאכי השרת, והגם שניתנה לבני האדם, ניתנה דוקא ליותר עזים שבהם, לבעלי היצרים היותר גדולים, אמנם עזים אבל חפצים בתיקון העולם וחפצים לדבוק בבורא עולם. תדע שכך הוא שאכן צודקים אויבנו האומרים שמדינת ישראל/עם ישראל היא הגורם הכי מסוכן לעולם (נעשה סקר כזה בארופה וזו היתה תוצאתו), כבר חז"ל אמרו לפני אלפיים שנה שאם ישראל לא היו מקבלים את התורה היו מחריבים את כל העולם כולו, ועוד אמרו שישראל עזים שבאומות.
גם בארץ ישראל מתגלה התכונה הזו, ארץ אשר הרריה ברזל, ארץ שמשלחת התרים ששלח משה הגדירה אותה כאוכלת יושביה, ודוקא היא נבחרה למשימה הגדולה.דוקא היא הפכה לארץ הנבואה והשכינה.
השמיטה הניתנת עד לפרטיה בסיני, מראה את מגמת התורה בביאה אל הארץ, בהתחברות אל החומריות, בהצמחתה והפרחתה , בגילוי הקדושה הטמונה בארץ העולה ונחשפת מפגישתה עם התורה.
אפשר לראות בשמיטה ויובל את החלום התורני, החלום היהודי המתנשא הרבה מעבר לחלומות מסוג: איש באמונתו יחיה, צמצום הנשק הגרעיני בעולם, או אפילו הפיכת כל החניתות והחרבות לאתים ומזמרות (ישעיה ), גם מעל לחלומות הקוטג' והצדק החברתי.
והיתה שבת הארץ לכם לאכלה, לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עמך.ולבהמתך ולחיה אשר בארצך תהיה כל תבואתה לאכל.ׁ(ויקרא כה ו)
החלומות האלה ודומיהם כלולים הם בחלום היהודי התורני, בחלום שמקרין לנו השם. יש בשמיטה דאגה לעניים ואף לחיות, יש בה דאגה לצמחיה ומנוחה לארץ. יש בה שמיטת כספים וביובל אף חזרת הקרקעות לבעלים המקוריים, ויש בה פנאי לעסוק בתורה ולחלום על עולם שכולו טוב, יש בה הזדמנות לקלוט קצת אור המבצבץ אלינו מהטרקלין .
אבל מעל ומעבר לכל זה, יש בה בשמיטה את ההכרה הבהירה שמגמת כל הבריאה לעשות רצון השם, כמו שנאמר "ושבתה הארץ שבת לי-ה-ו-ה" (ויקרא כה ב), שלא יחשבו הבריות שהארץ שלהם היא והם הבעלים ואין בילתם. כמאמר הפסוק " כי לי הארץ, כי גרים ותושבים אתם עמדי" (ויקרא כה כג)
ללמדנו שאדרבא, דוקא אם נחיה בהכרה שאנו רק גרים כאן בארץ, אנו נוכל לחיות כאן חיים טובים.
כמו שאומר העולם שהזמני זה הכי קבוע.
בעבודת האדמה ישנה סכנה גדולה לאדם מחד , אבל גם פוטנציאל גדול מאידך. הוא עלול ליחס לעצמו בעלות על הארץ, כמו קין שראה בארץ את קנינו ונכשל, לכן נתנה התורה כהנה וכהנה מצוות מיוחדות דוקא לחקלאי, לרומם אותו מעל לחמרנות השקרית.
בעוון ביטול השמיטה גלו אבותינו מהארץ, בחסרון ההכרה מי הוא אדון הארץ, ולמה ירדו נשמותינו כאן לארץ, אנו עלולים לאבד את תפקידנו עלי אדמות.
אז למה ניתנה השמיטה עם כל פרטיה מסיני? להזהירנו לפני שאנו מגיעים אל הארץ המובטחת, לשם מה אנו מגיעים אליה, מה תפקידה. ושתכלית התורה היא שנורידה לארץ.
רק מההכרה שיש אדון לעולם ומושל בכל, נוכל להביא את האנושות אל הענוה, החמלה והשלום.