חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת ויצא התש"פ
יעקב אבינו חשב להתחתן עם רחל. משמים גלגלו לו את לבן הרמאי שיחליף לו את רחל בלאה אחותה ובעצם גלגלו לו שתי נשים."כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל" (מגילת רות)
נשאלת השאלה: למה היה צריך להיות כך? הלא בכל ההיסטוריה אנו עם ישראל, מתמודדים עם נספחיו של הסיבוך.  רחל קנאה בלאה אחותה ומתח שרר בין השתים. בהמשך הופיעו המריבות שבין יוסף בנה של רחל לאחיו בני לאה. והגלות למצריים שבאה בעקבות כך. ולמעשה כל ההיסטוריה שלנו מלווה במריבות שבין שני הכוחות האלו באומה. כך שאול המלך שבא מרחל מקנא בדוד צאצאה של לאה.  הקנאה הזו משאירה באומה מאבקי כוחות.  בהמשך מרד שבע בן בכרי בדוד המלך. ומרד ירבעם ( בית רחל) בן נבט במלכות רחבעם המלך( בית דוד). ולא נעצר פה, כל ההיסטוריה אנו חווים את מאבקי הכוח בתוך האומה. למשל המתח בין בית שמאי ובית הלל. אז למה צריך את המאבקים האלו?
מה המטרה? למה אי אפשר היה משהו הרבה יותר רגוע?


נראה שהשורש מתחיל עוד בבריאת העולם. השם ברא עולם שבו כל הבריאה מופיעה בזוגות. כדי להביא חיים לעולם צריך זוגות של זכר ונקבה. כל הנבראים כדי להתקיים, צריכים ללמוד לגשר בין עולמות. בין שכל ולב. העולם הגברי ככלל נמשך לתקן ולפעול בעולם הרשמי והצד הנשי נמשך ככלל לחוויות רגשיות ולרוחניות.
  וביתר שאת כשאנו באים להבין את תפקידו של עם ישראל בעולם. שלא רק עניין אישי עומד כאן, אלא השגת תכלית העולם. הצורך לגשר בין עולמות נועד לגשר ולחבר העולמות.  חז"ל מתארים את עולמה של לאה כעלמא דאיתכסיא ועולמה של רחל כעלמא דאיתגליא. לאה הורישה לנו את השתקקות לרוחניות ולקדושה. בשפה של היום היה לה "דיבור עם השם". ילדיה ירשו ממנה את ההשתוקקות הזו לנבואה ולקשר עם השם. הענווה ככלל יותר מאפיינת את בני לאה מאשר בני רחל.  רחל לעומת זאת הורישה לצאצאיה את הרצון לתקן את העולם הגלוי ואת יראת השם. כך יוסף בנה ניסה לעשות במצרים, פעל לתקן את הממלכה ואת האלוהים היה ירא. הרב קוק מסביר שהיא הורישה את כתר התורה. למה התורה? כי זו תכליתה, לתקן את העולם, להשלים את מלאכת בריאתו. לעומתה לאה הורישה את עניין הנבואה. את ההשתוקקות להשם.
בעצם יעקב אבינו חלם על סולם המחבר שמים וארץ. ולכן גלגלו לו משמים שתי נשים, אחת שרוצה לטפס לשמיים ואחת שרוצה לרדת ולתקן את העולם. כדי לחבר שמים וארץ חייבים לעבוד על שני כיוונים. לכן יש באומה גם שאיפות רוחניות גדולות וגם שאיפות ארציות חזקות.  רחל קינאה באחותה בקשר שלה עם השם. בני לאה קנאו ביוסף במלכות שלו. לדורות אנו בעיקר מוצאים את הקנאה באה מהצד של רחל כלפי בני לאה שקיבלו את המלכות הקבועה. כך שאול המלך בעת שנבחר למלך היה צדיק וירא השם. אבל הקנאה בדוד אכלה אותו והוציאה אותו מן העולם. והיא השאירה סימנים לכל הדורות. הנביא ישעיהו בנבואות אחרית ימים שלו רואה את ההשלמה  והשלום בין שני הכוחות האלו. וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם וְצֹרְרֵי יְהוּדָה יִכָּרֵתוּ אֶפְרַיִם לֹא יְקַנֵּא אֶת יְהוּדָה וִיהוּדָה לֹא יָצֹר אֶת אֶפְרָיִם.( ישעיהו יא, יג)

ישעיהו הנביא עמד כאן על הנושא. לתת שם לבעיה זה כבר חצי פתרון. הוא הציב לנו את היעד.  כשרחל היתה מודעת לכך שהיא מקנאת בלאה, היא יכלה לעשות עבודה עם הקנאה שבה ולתקנה. חז"ל ראו בדברי ישעיהו הנביא עניין לשני המשיחים. וכך רש כותב כאן: אפרים לא יקנא את יהודה" - משיח בן יוסף ומשיח בן דוד לא יקנאו זה בזה. שיני כוחות המשיחים אלו שיני המגמות באומה שציינו. התרגום יונתן כותב שאפרים לא יקנאו ביהודה וכנגד זה יהודה לא יעיקו לבני אפרים. אנו רואים שאצל בני רחל התכונה החזקה היא יראת השם. כך היה יוסף הצדיק.  וכך היה שאול המלך. לעומת זאת התכונה החזקה אצל בית דוד היתה הענווה ואיתה היכולת להודות על האמת ובזה לתקן ולשוב בתשובה. כך היה יהודה. כך היה בעז מבית לחם. כך היה דוד. כך היה חזקיהו המלך. גם בית הלל שבאו מבית דוד, חז"ל מציינים שההלכה נפסקה כמותם בזכות ענותנותם. וכך מובא במסכת עירובין:
מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי ב"ש לדבריהן .
אנו אכן רואים גם אצל דוד המלך שהוא הבין שהוא זכה למלכות דוקא בזכות הענווה הזו.
כשהעלה דוד את ארון הברית לירושלים הוא היה מפזז לפני הארון ומיכל אשתו שהיא גם ביתו של שאול המלך לא ראתה זאת בעין יפה. היא חשבה שאין זה מתאים למלך כך לנהוג :
וַיָּשָׁב דָּוִד לְבָרֵךְ אֶת בֵּיתוֹ וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים.
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל מִיכַל לִפְנֵי יְ-ה-וָ-ה אֲשֶׁר בָּחַר בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל בֵּיתוֹ לְצַוֹּת אֹתִי נָגִיד עַל עַם יְ-ה-וָ-ה עַל יִשְׂרָאֵל וְשִׂחַקְתִּי לִפְנֵי יְ-ה-וָ-ה. וּנְקַלֹּתִי עוֹד מִזֹּאת וְהָיִיתִי שָׁפָל בְּעֵינָי וְעִם הָאֲמָהוֹת אֲשֶׁר אָמַרְתְּ עִמָּם אִכָּבֵדָה.
ישנם בתורה ארבעת השומרים. ארבע צורות של יחסים בין השומר לבעלי החפץ. שומר חינם. שומר שכר. שוכר ושואל. חכמינו ראו בהם גם ארבע סוגים של התייחסות של בני האדם לקב"ה. יש שרואים עצמם כשומרי חינם. לא מצפים לקבל שכר על השמירה. יש שומרי שכר. רוצים לעבוד את השם אבל מצפים לקבל בסוף היום את שכר המצוות. ישנם שבכל רואים עצמם השוכרים. רוצים להנות מטוב השם ומוכנים "לשלם" לו על כך. ויש את אלה שרוצים לשאול מאת השם ולא לשלם כלום על כך. מיהו המעולה שבכולם? בפשיטות השומר חינם.  כנראה כך חשב שאול המלך והרבה אנשים. אבל דוד המלך שיטה אחרת היתה לו. השומר חינם חושב שהוא עושה משהו עבור המלך. שהשם צריך אותו בכלל. אבל באמת אומר דוד אנחנו כולנו בסך הכל שואלים, אין לנו באמת מה לשלם להשם. יש סוג של שואל שנקרא שואל שבעליו עימו. שואל זה פטור מאחריות על נזקים מכיוון שהמשאיל נוכך איתו. כך היה רואה עצמו דוד המלך.  אני כל הזמן שואל מאת השם והוא איתי.
כמובן גם כיום מופיעים הכוחות האלו באומה ובנפש שלנו. הצד השכלי שרוצה להסדר את החיים והצד הליבי השואף למעלה. ובאומה את אנשי המעשה לעומת אנשי הרוח. והמשימה שלנו לעשות שלום בין הכוחות. להבין שאלו ואלו דברי אלוהים חיים. אם נכיר שאת הכל אנו מקבלים רק מאלוהים אז אין לנו מה לקנא באחרים. והמשימה לצד שכנגד הינה לא להעיק.ללמוד להכיל, להתאזר בסבלנות.
וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם וְצֹרְרֵי יְהוּדָה יִכָּרֵתוּ אֶפְרַיִם לֹא יְקַנֵּא אֶת יְהוּדָה וִיהוּדָה לֹא יָצֹר אֶת אֶפְרָיִם.( ישעיהו יא, יג)

                                                בברכה בעז מלט