חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת יישלח התש"פ
מדוע יעקב אבינו כך משפיל את עצמו ומתחנן לעשיו, שולח לו מתנות, מנסה למצוא חן, משתחווה אליו שבע פעמים. השאלה נשאלת משלושה פנים

  1. 1מצד שהשם הבטיח לו שישמור אותו בדרכו. מה יש לו לירא?
  2. 2מצד שהוא כבר ניצח את שרו של עשיו, אז אם המלאך לא יכול היה ליעקב בטח שעשיו עצמו לא היה יכול לנצחו,
  3. 3מצד שהחנופה מידה מגונה ביותר ויעקב הוא איש האמת הפך החנופה ?

    כנגד הבטחת השם שישמור אותו, אומר כאן יעקב אבינו " ואחר עד עתה" , אני התעכבתי בבית לבן הרבה זמן, ושמא התעכבות זאת גרמה לי להפסיד את הברכה. במושגים היסטוריים ההתמהמהות של עם ישראל בגלות בזמן שכבר אפשר לעלות לארץ ישראל עלולה להביא לשואה. וכך אכן מביאה הגמרא במסכת סנהדרין צח' עמוד ב. שהיה ירא יעקב אביהו שמא יגרום החטא להפסד ההבטחה. אולם לא מפורש בגמרא באיזה חטא מדובר. אבל מביאה הגמרא שגם השיבה לבית שני מגלות בבל  היתה חסרה את הניסים הגדולים שהיו בבית ראשון בגלל שגרם החטא. ולגבי החטא המדובר בשיבה לבית שני מפורש בפסוקים בספר עזרא שרוב העם לא חזרו לבית שני בראשיתו ,ולכן לא היתה השריית שכינה גדולה. וכך מובא במסכת יומא: (ט,ב)

...דכתיב (שיר השירים ח, ט) "אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז" אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא נמשלתם ככסף שאין רקב שולט בו. עכשיו שעליתם כדלתות נמשלתם כארז, שהרקב שולט בו.

 אם כן יעקב חשש שהפסיד ההבטחה בשל העיכוב בגלות.
עוד יש לומר שחששו היה גם שלא יצטרך להרוג אחרים, אז אפילו אם ההבטחה כן בתוקף, ויעקב מובטח שלא ינזק, הוא עדין חשש שכדי להגן על עצמו יהרוג אנשים מאנשי עשיו.
עוד שאלנו הרי ניצח את המלאך, מה עוד יש לחשוש מעשיו עצמו?
ראשית, הוא אמנם ניצח המלאך אבל יצא צולע על ירכו, זאת אומרת שהניצחון לא מזהיר, ומי יודע מה ההשפעה שיש לפגיעה בירכו ביחס למאבק בעשיו. ועוד, שאף שהוא ניצח, עדיין הוא חושש לבני משפחתו שמא הם יפגעו מעשיו. לכן הוא אומר "פן יבוא והכני אם על בנים".  וככלל אנו בטוחים שהטוב ינצח בסוף ואין הכוונה שבשל כך נתרשל מלהיאבק כדי לנצח את הרע.  בכל אופן  נראה פשוט שלאחר הניצחון על שרו של עשיו יעקב אכן התחזק בעצמו לקראת המפגש עם עשיו.
עוד שאלנו מדוע יעקב נוהג כמנהג החנפנים קורא לעשיו אדוני ולעצמו עבד. שולח לו מתנות משתחווה לעשיו שבע פעמים ועוד אומר במפורש לעשיו "למצוא חן בעיני אדוני."

איסור חנופה- חמור מאוד הוא וגורם לנזק רב. הוא מתחלק לשני סוגים. הראשון קשה והשני קשה שבעתיים , מבאר הפלא יועץ:
1 המראה לאדם פנים וחיבה יתרה שלא כפי שבליבו בפנים.
2. הדרגה החמורה יותר של חנופה היא האומר לרע, טוב אתה. סוג זה של חנופה נאסר מכל וכל.
הסוג הראשון עם כל חומרתו יש בו מצבים מסוימים שבהם התירו החנופה. אחד מהם הוא, שהתירו להחניף לרשעים מפני דרכי שלום.
אם כן במישור ההלכתי הפשוט מותר היה להתחנף לעשיו, להראות לו חיבה יתרה לא כפי שיש בלב, מפני שהיתה כאן סכנת נפשות. חנופה בטח לא יותר חמורה משפיכות דמים, ויעקב הכין עצמו אפילו למלחמה.
הבא וננסה להבין יותר את נזקי החנופה ככלל ומתוך כך את יעקב אבינו שבחר כאן להחניף לעשיו. ביחס למוחנף החנופה עלולה להביא לגאווה, להחשבה עצמית לא נכונה. וביחס למחניף הסכנה הגדולה היא אובדן האמת ואובדן האישיות. המחניף מתרגל לחיות על פי נראותו ובמעשהו הוא גם משקר את עצמו ומתרגל לחיות חיי מסכה. בכלל החברה התרבות הזו יוצרת חוסר אמון וניכור בין אנשים.

והנה יעקב אבינו אומר: הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו ( בראשית לב יב) נאמרו פרושים שונים מדוע אומר גם אחי וגם עשיו. ונראה לענ"ד שיעקב חש שלמרות שעשיו מגיע כאילו הוא אחיו בעצם מסתתר מאחור עשיו הרשע. יעקב הבין שעשיו מציג אחוה ולא נוהג עמו בתמימות.(זה הכי מסוכן, אף יותר משונא המראה שנאתו) במקרה כזה אפילו מידת האמת אומרת שנכון לנהוג בעורמה. אמנם חנופה אינה אמת, אבל זה בהחלט אמיתי לנהוג עם הרמאים בהערמה. עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל. ( תהילים יח). יעקב לא ניזוק מהחנופה כי הוא לא באמת נטש את עצמיותו. הרי כל הזמן היה ברור לו שאינו באמת מעוניין בקרבת עשיו. לכן גם אין הוא מאבד את זהותו שלו . הנזק של החנופה למוחנף, כאן דווקא היה רצוי, שעשיו יתגאה הוא דווקא רצה כי "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן וְלִפְנֵי כִשָּׁלוֹן גֹּבַהּ רוּחַ."( משלי טז).

אז מה יצא לנו כאן?

יעקב לא איבד את זהותו ואישיותו, עשיו התגאה ושכח למה בא, ריחוק וניכור בין השניים זה בדיוק מה שרצה יעקב.
וכך מסתימת הפגישה שלהם:
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אַצִּיגָה נָּא עִמְּךָ מִן הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי . וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה . וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת. 
לדידו של יעקב אבינו הושגו כל היעדים. הפגישה הוכתרה בהצלחה. ומאז ועד היום הניכור שמר עלינו. מתקרב היום, הוא כבר כמעט כאן.  שנגיע אל עשיו שעירה, שנלמד לעולם את ערכי המוסר האלוהיים, שהניכור כבר לא יהיה ניצרך. אולי זו הסיבה שבערך חצי מהיהודים כיום הם כבר מאמנים מסוגים שונים.

 

שבת שלום בעז מלט