חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת יתרו התש"פ
כך פותחות עשרת הדברות:
אָנֹכִי יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: 
האם זו מצווה אם לא?
מה אנו למדים מצירוף שם הויה ושם אלוהים יחדיו?
למה השם מתאר עצמו כמוציאנו ממצרים ולא כבורא העולם?
למה הפסוק מציין גם היציאה מארץ מצרים וגם מבית עבדים, והלא אנו יודעים שארץ מצרים הינה בית עבדים?


נחלקו הראשונים האם "אנכי" הינה מצוה מתרי"ג מצות התורה או לא? ומדוע שלא למנותה? כי איזה ציווי יש בה?! הלא היא הבסיס וההכרה האמונית שעל גבה יש מקום לקבל את כל המצוות.  כך ראה אותה בעל הלכות גדולות ולכן לא מנאה במניין המצוות. אז כיצד גם לבה"ג יש תרי"ג מצוות? הוא מונה את "לא יהיה לך" ואת "לא תעשה לך" דברה אחת. ואת "לא תשתחוה להם" ו"לא תעבדם" כדברה שניה. לעומתו הרמב"ם הרמב ועוד ראשונים כן מונים את "אנכי" כמצוה בפני עצמה. מעניין שהרמב כן מונה את "אנכי" למרות שהוא לשיטתו לא מונה מצוות כלליות הכוללות כמה מצות אחרות. כנראה שהרמב"ם יענה כאן שאכן זו מצווה כללית ועוד לכל המצוות אבל היא לא כוללת כמה מצות.  ועוד שבה פותח הרמב"ם את מניין המצוות בספר המצוות, ובהיותה המצווה הראשונה, היא מתבלטת וניכרת כבסיס לשאר המצוות.
חז"ל מחלקים את תרי"ג המצוות לתרי"א ועוד 2 . תרי"א=תורה=611 ואלו המצוות שציוה לנו משה מפי השם " תורה ציוה לנו משה". ונוספו אליהן שתי מצוות שקבלנו ישירות מפי הגבורה והן משלימות ל613. ואם עשרת הדברות נחשבות בחז"ל לשורשי כל מצוות התורה, הרי ששתי הראשונות הינן עיקר עשרת הדברות . וכך כותב אור החיים הקדוש:
עוד אומרו לאמר יכוין אומרם ז''ל (זהר ח''ב צ''ג:) שכל התורה כולה רמוזה בעשרת הדברות, והוא אומרו לאמר פירוש דברים אלו יש בהם אמרות אחרות כלולות ורמוזות. וראיתי לתת טוב טעם בהשמעת ה' לישראל ב' דברות אנכי ולא יהיה לך כי הם ב' שרשים לב' כללות המצות מצות עשה ומצות לא תעשה, אנכי היא עיקר ושורש כל מצות עשה, לא יהיה לך וגו' היא עיקר ושורש כל מצות לא תעשה, לזה נטע ה' בהם מפי אל עליון שרשי ב' עיקרי המצות שבזה לא תימוט תורה מזרעינו לעולם ועד:
אם כן אפשר לסכם עד כאן ולומר שבין המונים את "אנכי" בכלל מצוות התורה ובין שאינם מונים, לדעת כולם יש לראות ב"אנכי" את השורש לשאר המצוות.
מעניין שאף במאמרות בהם נברא העולם ישנה מחלוקת דומה לגבי משפט הפתיחה של התורה:
בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ..

כולם מסכימים שבעשרה מאמרות נברא העולם. אבל נחלקו כיצד יש לספור אותם. דעת רבים מחז"ל ש"בראשית" מאמר בפני עצמו, למרות שלא נאמר בו לשון ויאמר. והטעם שלא נאמר בו כך כי בשלב זה עוד אין כלפי מי שתבוא אמירה של השם. אבל לדעת פרקי דרבי אליעזר הפסוק הראשון אינו ממאמרות בריאת העולם והוא הבסיס לכל שאר המאמרות. נמצא שהדיבור "אנכי" שבמעמד הר סיני מקביל לפסוק "בראשית" הפותח את התורה. עוד הקבלה מעניינת לכך יש בקבלה: במניין עשר הספירות האם מונים את ה"כתר" כספירה ראשונה: או שהוא מעל לספירות והספירה הראשונה הינה ה"חכמה".
אָנֹכִי יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ,- החיבור של שם הויה לשם אלוהים, מלמד אותנו את אחדות ה'. מי שהיווה את העולם ומהווה אותו יום יום הוא גם מי שסידר את חוקי הטבע. מי שמעל ומעבר לכל מושג ותפיסה הוא גם מי שמתגלה בכל מושג ונתפס. מי שמשפיע לנו שפע של חסדים, לפעמים מנהיג אותנו דרך דינים וצמצומים.

אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם - עם ישראל מאז ומתמיד היה עם חכם. לא ממהר לקבל דברים אם לא הוכיחו לו את אמיתותם. אמנם בני ישראל שמעו מאבותיהם על בריאת העולם ועל המבול וכיוצא בזה. אבל לא היו בטוחים באמיתות סיפורים אלו כי כידוע נופלות טעויות בסיפורים היסטוריים. לכן מבאר הרמב רק כאשר כל בני ישראל ראו במו עיניהם את מכות מצרים ובמיוחד את קריעת ים סוף והמעבר בתוכו בחרבה, נוכחו ולמדו להכיר בקב"ה ורכשו את עיקרי האמונה היהודית. וכך כותב כאן הרמב:
ואמר אשר הוצאתיך מארץ מצרים, כי הוצאתם משם תורה על המציאות ועל החפץ, כי בידיעה ובהשגחה ממנו יצאנו משם, וגם תורה על החדוש, כי עם קדמות העולם לא ישתנה דבר מטבעו, ותורה על היכולת, והיכולת תורה על הייחוד, כמו שאמר (לעיל ט יד) בעבור תדע כי אין כמוני בכל הארץ. וזה טעם אשר הוצאתיך, כי הם היודעים ועדים בכל אלה:
ובשפה יותר פשוטה, אומר לנו הרמב"ן עם ישראל למד והכיר במציאות השם. בהיותו בעל חפץ- בעל רצון. השם לא רק ברא העולם יש לו גם ציפיות מאיתנו כאן. והוא משגיח בעולם. העולם מחודש דהיינו נברא, ואין שום כוח שיכול לעצור בעד ה', דהיינו הוא בעל יכולת בלתי מוגבלת. ויכולת בלתי מוגבלת מורה על יחודו ואחדותו. ובמעמד הר סיני נוספה ההכרה שאפשר שידבר האלוהים עם האדם בעודו חי.

מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים-מסביר אור החיים הקדוש את הצורך בשניהם, הוצאתנו מצרים הביאה לאמונה בהשם. והוצאתנו מבית עבדים, הביאה לקבלת עבודת השם וקיום מצוותו.

לסיכום: במעמד נורא ההוד הזה, עם ישראל כולו זכה לקהל נבואה. זכינו לשמוע את השם מדבר אלינו ולהמשיך לחיות. זכינו לקבל את עץ החיים. זכינו להיטהר מזוהמת נחש הקדמוני. זכינו להתמלא באהבה אין סופית להשם יתברך.
בע"ה עוד נגיע ליום הגדול שבו נזכה שוב כולנו לקבל את נבואת השם.
וִידַעְתֶּם כִּי בְקֶרֶב יִשְׂרָאֵל אָנִי וַאֲנִי יְ-הוָה אֱ-לֹהֵיכֶם וְאֵין עוֹד וְלֹא יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם. וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנוֹת יִרְאוּ.( הנביא יואל ג, א-ב)