חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד     לפרשת תצוה התש"פ

בפרשות תרומה ותצוה מובאת מצות בנית המשכן וכליו. רוב הכלים כבר הובאו בפרשת תרומה, ובפרשת תצוה מובאים בעיקר הדינים השייכים לכהנים, משה רבינו לא מוזכר בפרשה כלל, וכבר דברתי בעבר על החילוק בין פרשת תרומה- המשכן של משה לפרשת תצוה המשכן של הכהנים. בכל אופן בפרשתנו מובאים , הבאת השמן למנורה, בגדי הכהנים, חניכתם, ומסיימת בהוראת בניית מזבח הזהב.

שאלה שעסקו בה רבות הפרשנים למה מזבח הזהב לא מובא יחד עם שאר הכלים בפרשת תרומה? כבר התייחסתי לנושא בעבר (מזבח הקטורת ) אז אקצר בו. בנוסף ברצוני להתייחס לצווי מיוחד המובא ביחס אליו: וְנָתַתָּ֤ה אֹתוֹ֙ לִפְנֵ֣י הַפָּרֹ֔כֶת אֲשֶׁ֖ר עַל־אֲרֹ֣ן הָעֵדֻ֑ת לִפְנֵ֣י הַכַּפֹּ֗רֶת אֲשֶׁר֙ עַל־הָ֣עֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֛ר אִוָּעֵ֥ד לְךָ֖ שָֽׁמָּה׃ במאמר שכתבתי לפרשת תרומה (צורות המפגש עם השכינה במשכן) התיחסתי לפני הכלים המובאים שם: השולחן פניו לפני השם בגוף נוכח. הכרובים שעל ארון הברית פניהם איש אל אחיו. נרות המנורה יאירו על עבר פניה שלה. וכאן במזבח הזהב אנו מוצאים דגש אחר: לִפְנֵ֣י הַפָּרֹ֔כֶת והיא עצמה לִפְנֵ֣י הַכַּפֹּ֗רֶת. בפרשת פקודי מובא בשינוי מה התיאור: וְנָתַתָּ֞ה אֶת־מִזְבַּ֤ח הַזָּהָב֙ לִקְטֹ֔רֶת לִפְנֵ֖י אֲר֣וֹן הָעֵדֻ֑ת . אם כן שאלתי השניה, מה אנו למדים מהציווי לתת את מזבח הזהב לפני הפרוכת או לפני ארון העדות הנמצא מאחוריה?

ראשית שאלתי מדוע מזבח הזהב קבל את ציוויו רק בפרשתנו?

            חז"ל אומרים שמזבח הזהב לא מעכב, ואם הוא חסר אנו מקטירים את הקטורת במקומו. על פי זה יובן למה לא הובא המזבח בפרשת תרומה עם שאר הכלים, כי הוא לא נחוץ באותה מידה.

            כבר דברנו בעבר שכלי המשכן מכוונים כנגד ארבע שררות שבישראל, שלחן-מלך. ארון הברית-חכם. מנורה- נביא. ומזבח הזהב-כהן. על פי זה מובן שהכלי המיוחס לכהנים מופיע בפרשת הכהנים.

            המלבי"ם כתב: כבר בארנו ברמזי המשכן שמה שלא הזכיר בין כלי ההיכל את מזבח הקטורת ובין כלי החצר את הכיור, והניח מלהזכירם עד סוף כל הענינים, שהוא מפני ששני כלים האלה לא היו כלים כנגדם באדם ובעולם, כי בחלק החזה לא נמצא רק הלב והריאה שנגדם היה בהיכל השולחן והמנורה לא יותר, ומזבח הקטורת אין כלי מקביל לו, שלכן אינו מעכב, והלכה דמזבח שנעקר מקטירין קטורת במקומו, [רמב"ם ה' תו"מ פ"ג והנה מדברי המלבי"ם עולה הבנה ששונה המזבח משאר הכלים, באשר שאר הכלים מכוונים כנגד אברים באדם ובעולם ומזבח הזהב לא.

            בהמשך להסבר המלבי"ם ולקודמים שהבאתי אנו מבינים ששונה הכהונה משאר השררות כמו ששונה מזבח הזהב משאר הכלים. שאר השררות עוסקים בהורדת מלאכים משמים לארץ. החכם- מוריד את התורה מן השמים. המלך- בא להנהיג עולם המעשה כפי רצון ה’. הנביא- מביא את דבר השם. לעומתם הכהן-הוא הנציג שלנו כלפי ה’. הוא מביא את עבודתנו וכיסופינו אל ה’. זו תנועה ממטה למעלה, הפוכה לתנועת האחרים. כמוהו הקטורת עולה ומיתמרת לשמים. לכן גם מידות מזבח הזהב שלמות כולן בשונה מאר הכלים, שכולו שלם במידות העולם הזה. גם הכהן, הזהרות התורה כלפיו שיהיה שלם בגופו, ללא מום, טהור מטומאת מת, לא שתוי יין(היין גורם לאדם לבריחה מהחיים ) וכדו’. על פי זה נבין שזה החילוק בין פרשת תצוה לפרשת תרומה. פרשת תרומה עוסקת בכלי ההורדה משמים לארץ וכלי פרשת תצוה בכלי העלאה מארץ לשמים.

בזה באנו להבין את ענין פני המזבח, שהתורה ציוותה שיהיה לפני הפרוכת שלפני הכפורת. הפרוכת מפרידה בין הקודש לקודש הקדשים, כמו מחיצה המפרידה בייננו לבין הקב"ה, כדוגמתה יש גם צוואר המפריד בין הראש לבין הגוף. כמובן שיש חשיבות לדיסטנס, אבל כאשר אנו רוצים לשכך חרון אפו של השם, אנו מקטירים קטורת סמים לפני הפרוכת. פרוכת משורש פרך, במובן מבטל, חוצץ. כנגדה קטורת משורש קטר, במובן של מקשר. בסגנון זה מי השילוח מבאר: כי קטורת היא קטירא דכלא, היינו שמרמז כי כל הדברים הנעשים אף בעוה"ז הכל מקושר ברצון הש"י ובלתי רצונו לא יעשה שום דבר,

כבר בראשית ההיסטוריה לאחר המבול, ההריח את ריח הניחוח שעלה ממזבחו של נח ואמר :וַיָּרַח יְ-הוָה, אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ, וַיֹּאמֶר יְ-הוָה אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם, וכמו כן אנו רואים בעולמנו שהריח מספק הנאה יותר רוחנית משאר החושים. וכך מובא במסכת ברכות ו: אֵיזֶהוּ דָּבָר שֶׁהַנְּשָׁמָה נֶהֱנֵית מִמֶּנּוּ וְאֵין הַגּוּף נֶהֱנֶה מִמֶּנּוּ. הֱוֵי אוֹמֵר, זֶה הָרֵיחַ. אנו פועלים בעולמות העליונים כפי מעשינו כאן למטה. כשם שהקטורת מהנה רק את הנשמה כך גם למעלה. כשאנו עושים מעשים שמטרתם להנאת הנשמה שלנו ולא הגוף אנו מעוררים רחמי שמים.

 

שאלנו על ההבדל בין התיאור בפרשת תצוה בו מופיע, לפני הפרוכת. לעומת פרשת פקודי, שם התיאור לפני ארון העדות? מכאן אנו למדים שמטרת הקטורת לעבור את הפרוכת ולהגיע לפני ולפנים. ביום הכיפורים אף היה הכהן הגדול מקטיר קטורת לפני ולפנים בקודש הקדשים.

תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ;    מַשְׂאַת כַּפַּי, מִנְחַת-עָרֶב.(תהלים,קמא,ב) בברכה בעז מלט