חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת ויקהל התש

מובא בפרשת פקודי :

וּמָשַׁחְתָּ֛ אֶת־מִזְבַּ֥ח הָעֹלָ֖ה וְאֶת־כָּל־כֵּלָ֑יו וְקִדַּשְׁתָּ֙ אֶת־הַמִּזְבֵּ֔חַ וְהָיָ֥ה הַמִּזְבֵּ֖חַ קֹ֥דֶשׁ קָֽדָשִֽׁים׃

 

והוא דבר פלא שהתורה מגדירה את מזבח העולה כקודש קדשים, אפילו השולחן, המנורה ומזבח הזהב לא נקראים קדש קדשים, אפילו ארון הברית לא נקרא כך, רק שהוא נמצא בקדש הקדשים . כבר דברתי בעבר על הנושא (קישור למאמר) אבל ברצוני הפעם להוסיף תוספת ביאור. הנה משמעות קדש קדשים מכוון לקדושה המופיעה בעולם הגשמי, עליונותה על הקדושה האחת דוקא ביכולת ירידתה לעולם נמוך יותר. אנו אומרים בנוסח התפילה שלנו את תרגום יונתן לדברי הנביא ישעיה, :וְאָמְרִין קַדִּישׁ בִּשְׁמֵי מְרומָא עִלָּאָה בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ. קַדִּישׁ עַל אַרְעָא עובַד גְּבוּרְתֵּהּ. קַדִּישׁ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא. יְהוָה צְבָאות.

בפשיטות, אנו מעידים שהשם יתברך קדוש בשמים העליונים, דהיינו מרומם ונישא מעל לכל המלאכים והשרפים. ומעידים שהוא קדוש על הארץ העושה רצונו/גבורתו. ועוד מעידים שהוא קדוש לנצח נצחים, שהוא נצחי ומעל לזמן. ולמה אנו מקשרים את הקדש קדשים לגבורתו של ה’? כביכול ה’ נאלץ להתגבר על עצמו, לעצור בעד עצמו כדי שהעולם הגשמי יוכל להתקיים ולא יתאפס כלפי האין סוף.

 

איפה אנו יכולים להבחין ולראות את הקודש המתגלה בתוך עולם החול? ככלל אומר הרב קוק שלזה התייחדה ארץ ישראל וכך אומר: הקדושה שבטבע היא קדושת ארץ ישראל.(אורות התחייה כ) לעומת זאת בחו"ל כדי להשיג קדושה היינו צריכים להתרחק מחיי החול. בארץ ישראל אנו מסוגלים לעסוק בעבודת האדמה ולהיות מקושרים לקב. וירושלים מקודשת יותר, וחושפת במידה גדולה יותר קדושה טבעית זו, ובית המקדש חושף עוד יותר את הקדושה הטבעית. ובבית המקדש עצמו- ישנם שתי נקודות משמעותיות ביותר:

1 קדש הקדשים ובו אבן השתיה, אותה נקודה שממנה התחיל להיברא העולם. שתיה כמו תשתית. ובו היה ארון הברית. הארון בנס היה עומד-הוא לא היה תופס מקום גשמי. במקום זה היה ניכר שה’ הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו. האין סוף הוא בורא ומקיים העולם הגשמי-לכן נקרא קודש קדשים.

2 מקום מזבח העולה, וכך כותב הרמב"ם בהלכות בית הבחירה ב:

וּמָסֹרֶת בְּיַד הַכּל שֶׁהַמָּקוֹם שֶׁבָּנָה בּוֹ דָּוִד וּשְׁלֹמֹה הַמִּזְבֵּחַ בְּגֹרֶן אֲרַוְנָה הוּא הַמָּקוֹם שֶׁבָּנָה בּוֹ אַבְרָהָם הַמִּזְבֵּחַ וְעָקַד עָלָיו יִצְחָק. וְהוּא הַמָּקוֹם שֶׁבָּנָה בּוֹ נֹחַ כְּשֶׁיָּצָא מִן הַתֵּבָה. וְהוּא הַמִּזְבֵּחַ שֶׁהִקְרִיב עָלָיו קַיִן וְהֶבֶל. וּבוֹ הִקְרִיב אָדָם הָרִאשׁוֹן קָרְבָּן כְּשֶׁנִּבְרָא וּמִשָּׁם נִבְרָא. אָמְרוּ חֲכָמִים אָדָם מִמְּקוֹם כַּפָּרָתוֹ נִבְרָא: (עד כאן דבריו).

על פי זה המזבח חושף עוד נקודת קדש קדשים, זהו המקום שממנו נברא האדם. הוא מקום שבו ניכר ביותר המרכיב האין סופי שבאדם. לכן במקום זה מוקרבים קרבנות האדם הבא לכפר על מעשיו, אנו "מזכירים" לה’ שהוא בראנו, אנו חושפים את נקודת הקודש שבנו, אנו מתקרבים לבוראנו, אנו גם מזכירים לה’ שהוא היה איתנו בכל מעשינו אפילו אם חטאנו חלילה.

נמצאנו למדים שישנן שתי נקודות מפגש עיקריות שלנו עם ה’ בבית המקדש: נקודת ראשית העולם ונקודת ראשית האדם. שתיהן זכו לתואר קדש קדשים, כי בשתיהן מתגלה הקודש המחיה את החול. ההבדל ביניהם שבקודש הקדשים לנו אין כל עבודה לעשות מלבד ביוה, שם ה’ הוא הפועל. לעומת זאת במזבח נמצא מקום עבודתנו, שם אנו פועלים ומגלים את הקדושה שבטבע. ובסגנון אחר בקה"ק הקודש מתממש, ובמזבח החול מתקדש.

 

גילוי הקדושה שבטבע זהו החלום שלנו, וכך כותב הרב קוק ”הוא יסוד תקון עולם כולו וביסומו הגמור"(אורות התחייה שם)

בברכה בעז מלט