חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת ויקרא התש"פ
וְסָמַ֣ךְ יָד֔וֹ עַ֖ל רֹ֣אשׁ הָעֹלָ֑ה וְנִרְצָ֥ה ל֖וֹ לְכַפֵּ֥ר עָלָֽיו׃
(ויקרא אד)
בפשיטות האדם המביא קרבן צריך לסמוך את שתי ידיו על ראש הקרבן. ובזה יש חילוק בין קרבנות עולהחטאת ואשם, שבהם הסמיכה היא בעצם פעולת תפילה ווידוי על חטאי האדם שבגינם הוא הביא את הקרבן. לבין סמיכה בקרבן שלמים, בו הסמיכה מלווה בתפילה של דברי שבח לה'. וכך כותב הרמב"ם:

כֵּיצַד מִתְוַדֶּה. אוֹמֵר חָטָאתִי עָוִיתִי פָּשַׁעְתִּי וְעָשִׂיתִי כָּךְ וְכָךְ וְחָזַרְתִּי בִּתְשׁוּבָה לְפָנֶיךָ וְזוֹ כַּפָּרָתִי. הָיָה הַקָּרְבָּן שְׁלָמִים סוֹמֵךְ בְּכָל מָקוֹם שֶׁיִּרְצֶה מִן הָעֲזָרָה בִּמְקוֹם שְׁחִיטָה. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאֵינוֹ מִתְוַדֶּה עַל הַשְּׁלָמִים אֲבָל אוֹמֵר דִּבְרֵי שֶׁבַח (הלכות מעשה הקרבנות ג)

אנו רואים בדברי הרמב"ם את החילוק שאמרנו בין קרבן עולה, חטאת ואשם לבין קרבן השלמים. יוצא שהבאת הראשונים נועדה לבטא חרטה ותשובה והבאת השלמים נועדה לבטא הכרת הטוב לה' על רוב חסדיו.

חכמינו אומרים שהסמיכה עם התפילה המלווה אותה היא העיקר בהבאת הקרבנותוכך כותב ה כתב והקבלה:

שיתפעל האדם בעצמו בשימת לב ונפש על חטאיו ורוע מעשיו וגדולת מי שחטא נגדועד שתטהר מחשבתוויעלה ברצון נפשו הטהורה ההסכמה להתחרט ולהתוודות על מה שעשה נגד רצונו ית',..ונרצה שהוא פועל בעצמו את רצונוומלת לכפר פירושה להתודות כמו וכפר בעדו ובעד ביתו (לקמן ט"ז ו') שפי' יתודה עונותיו ועונות אנשי ביתו ..וכדעת רבותינו כל הסומך מתודה על קרבנו וודוי דבריםוהיא העיקר התכליתי המכוון בכל הקרבנות..

גם הזרע שמשון טוען שהסמיכה עם התפילה המלווה אותה היא העיקר בקרבנות. הוא מביא כמה ראיות לטענתו: "כתיב על בית עלי (שמואל א ג)"אם יתכפר עון בית עלי בזבח ובמנחה עד עולם" בזבח ובמנחה אין מתכפר לו אבל מתכפר לו בתפילה."(תלמוד ירושלמי ראש השנה יג,א)וכן מובא במסכת ברכות לבאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: גְּדוֹלָה תְּפִלָּה יוֹתֵר מִמַּעֲשִׂים טוֹבִיםשֶׁאֵין לְךָ גָּדוֹל בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים יוֹתֵר מִמֹּשֶׁה רַבֵּינוּאַף עַל פִּי כֵן לֹא נַעֲנָה אֶלָּא בִּתְפִלָּה... וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: גְּדוֹלָה תְּפִלָּה יוֹתֵר מִן הַקָּרְבָּנוֹתשֶׁנֶּאֱמַר ״לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם״וּכְתִיב: ״וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם״.

אלא שאם התפילה חשובה מן הקרבנות מדוע אנו זקוקים ומצפים לבניית בית המקדשהבא נישאר בבתי הכנסת ונתפלל אל ה'.(בהנחה שממשלת ישראל לא תאסור את התפילה בבתי הכנסת) ועוד שבהמשך הגמרא שם בברכות מוסיף רבי אלעזר ואומר : וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִנְעֲלוּ שַׁעֲרֵי תְּפִלָּהשֶׁנֶּאֱמַר: ״גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי״. אז אנחנו בפלונטר התפילה חשובה מהקרבן, אבל חורבן הבית גם שתם את שערי התפילה. הזרע שמשון מבאר בדבריו ששערי התפילה ננעלו אבל לא חלוני התפילהז"א גם בזמן הגלות והעדר בית מקדש עדין יש דרך לתפילות להגיע ליושב במרומיםבכל אופן העיקר הנלמד כאן שאף התפילות תלויות בבית המקדש ויותר מכך הן תלויות בהבאת הקרבנות. ומבאר הזרע שמשון שהתורה התירה את שחיטת הקרבן בעזרה כדי שיוכלו האנשים המביאים את קורבנותיהם להיכנס לעזרה לשם השחיטה ובה יסמכו את ידיהם על ראש הקרבן ויתוודו. וכל זה כדי שתפילתם תהיה במקום המקודש יותר וכך תוכל להתקבל בשמיים ביתר שאת.

בדומה לזה אם אנו רוצים לפייס מישהולא דומה ניסיון פיוס שכל כולו יהיה רק בדיבורים אפילו אם הם באמת יהיו מכל הלב לניסיון פיוס שיבוא עם זר פרחים לדוגמא. אבל גם הבאת זר הפרחים אם היא לא תלווה בדברי ריצוי ופיוס הבאים מעומק הלבלא תשיג את מטרתה. כך גם בעבודת השם המצופה מאיתנו.

לסיכום: אנו מפסידים הרבה כיום מהמצב שאין לנו עדין בית מקדשיכולת התפילה שלנו מוגבלתאיתה יכולת התשובה והכפרה והקשר עם היושב במרומים. וכשיבנה בית המקדש בב"א העיקר בעבודת הקרבנות הנעשית בבית המקדש הוא התפילה והשינוי הפנימי הבא יחד איתה. ונסיים בתפילה לקב"ה שיסיר מאיתנו את המגפה הזו וישליך אותה על כל שונאינו וכל רשעי תבל.