בס"ד לפרשת צו שבת הגדול התש"פ

אנו נקרא השבת (ביחיד לצערנו) את ההפטרה מאחרון הנביאים הלא הוא מלאכי. בה מלאכי הנביא מסיים את דבריו בפסוקים אלו.

זִכְר֕וּ תּוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֣ה עַבְדִּ֑י אֲשֶׁר֩ צִוִּ֨יתִי אוֹת֤וֹ בְחֹרֵב֙ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל חֻקִּ֖ים וּמִשְׁפָּטִֽים׃

הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם יְ-הוָ֔ה הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא׃

וְהֵשִׁ֤יב לֵב־אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וְלֵ֥ב בָּנִ֖ים עַל־אֲבוֹתָ֑ם פֶּן־אָב֕וֹא וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ חֵֽרֶם׃

ברצוני לשאול כמה שאלות: למה דוקא אליה הנביא נבחר למשימה? למה אנו קוראים הפטרה זו בשבת הגדול? מה הכוונה שישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם? ומה הפחד הנשמע בפסוקים אלו?

אליה או אליהו הנביא כשמו כן הוא אל-יה, הוא מלאך הברית, הוא "אחראי" על שמירת הקשר שלנו עם הקב"ה, הוא בא לכל ברית מילה לראות ולדאוג שנשמור על הברית הכי מוחשית עם השם. לכן גם מלאכי הנביא מקדים ופותח בפסוק "זכרו תורת משה עבדי", לזה ישלח אלינו אליה הנביא. פסח כידוע הוא זמן מוכשר ומיועד לעשיית ניסים גדולים לעם ישראל, במיוחד ליל הסדר. וחז"ל לימדונו שאף למלך המשיח שיבוא בב"א עם כל ישראל יעשה השם נס גדול בליל הסדר. אז למה אליה צריך להגיע קודם? אנו צריכים להבין שחזרת ניסים/חזרת השכינה לציון יש עמה ברכה עצומה ושימחת עולמים אבל יש עמה גם סכנה. ראו מה קרה כשהיתה הופעת שכינה בארץ מצרים בליל הסדר- מיד מתו כל בכורי מצרים. נשמותיהם פרחו מגופם מרוב קדושה שהופיעה שם. ארץ ישראאל הינה ארץ ההשגחה/ השכינה/הנבואה, בארץ ישראל השם משגיח השגחה יתירה ולכן התנהגותנו בה צריכה להיות כבארמונו של מלך. אבל אבל אבל השם חפץ בטובתנו, כי יחוס על עם עני ואביון. הוא הלא יודע כמה הגלות הארוכה וכל חשכתה הביאה לבלבולים בעם הנבחר. וכך אומר לנו יחזקאל הנביא:

אֱמֹר אֲלֵיהֶם חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְ-הוִה אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל.(יחזקאל לג)

לזה ישלח הקב"ה אלינו את אליה הנביא, לעזור לנו לשוב אליו בלב שלם, לתקן את דרכינו ולזכות לראות בשובך לציון ברחמים. המלבי"ם מסביר שבוא אליהו יסמן את חזרת הנבואה לישראל, בעקבותיו יוכלו אלו שהכינו את עצמם לזכות לקבל נבואות מאת השם.

מובאת משנה במסכת עדיות ח׳:ז׳

אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, מְקֻבָּל אֲנִי מֵרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, שֶׁשָּׁמַע מֵרַבּוֹ וְרַבּוֹ מֵרַבּוֹ, הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, שֶׁאֵין אֵלִיָּהוּ בָא לְטַמֵּא וּלְטַהֵר, לְרַחֵק וּלְקָרֵב, אֶלָּא לְרַחֵק הַמְקֹרָבִין בִּזְרוֹעַ וּלְקָרֵב הַמְרֻחָקִין בִּזְרוֹעַ. מִשְׁפַּחַת בֵּית צְרִיפָה הָיְתָה בְעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וְרִחֲקָהּ בֶּן צִיּוֹן בִּזְרוֹעַ, וְעוֹד אַחֶרֶת הָיְתָה שָׁם וְקֵרְבָהּ בֶּן צִיּוֹן בִּזְרוֹעַ. כְּגוֹן אֵלּוּ, אֵלִיָּהוּ בָא לְטַמֵּא וּלְטַהֵר, לְרַחֵק וּלְקָרֵב. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, לְקָרֵב, אֲבָל לֹא לְרַחֵק. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, לְהַשְׁווֹת הַמַּחֲלֹקֶת. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, לֹא לְרַחֵק וְלֹא לְקָרֵב, אֶלָּא לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא וְגוֹ' וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם:

מובאת כאן מחלוקת החכמים מה בא אליה לעשות:

לדעת רבי יהושע שקיבל מרבותיו עד משה רבינו, שאליה יבוא לרחק את אלו שהשיגו שררה בכוח ולא בזכות, ולהיפך לקרב אותם שהורחקו בזרוע ובאמת ראויים להיות קרובים.

לדעת רבי יהודה אליהו רק יבוא לקרב את הצריכים להתקרב ולא יעסוק בהרחקה של יהודים.

לדעת רבי שמעון מטרת בואו של אליה תהיה להשוות מחלוקות. לא בכדי ברבים מהמחלוקות בחז"ל מסיימים בתיק"ו שפרושו תישבי(אליהו הנביא) יתרץ קושיות ומענות.

ולדעת חכמים( דהיינו רוב החכמים) אליה יבוא לעשות שלום בעולם.

מכיוון שאלו ואלו דברי א-לוהים חיים, אנו מבינים שהכל אחד, כשכל אחד ימצא את מקומו הנכון בעולם ובחיים, כשכל האנשים יהיו מחוברים ליוצרם ומנהיגים, ברור שהרחוקים ממקומם הנכון יזכו להגיע למקום הנכון.

רבותי אנו נמצאים בתוך מהלך מדהים( וגם קצת מפחיד) הגאולה הולכת ומתקדמת, פעמי משיח הולכים וקרבים אלינו, קרוב קרוב היום שאליה הנביא ישוב אלינו וישיב אותנו וישתובב איתנו , שבת שלום.

בשורות טובות בעז מלט